Deppigt i tuffa Rally Gotland, men med skånsk totalseger!
Det var ett deppat gäng skånska rallyåkare som fick avsluta tuffa Rally Gotland i förtid. SMK Hörbys Tord ”Todde” Johansson har kört tävlingen flera gånger tidigare och var optimist när han och det trogna servicegänget lämnade Tollarp i torsdagskväll. För att göra en lång historia kort, det gick åt h-e!
– Något med motorn redan på sträcka tre, berättade Todde via mobilen.
– Vet inte riktigt vad, men en vevstake sticker ut från motorblocket…
Lika illa gick det för nyblivne Simrishamnsföraren Joachim Grahn som var så glad efter Anderslövsrallyt. Den sinnestämningen fanns inte alls på Gotland.
– Först punka efter 500 meter i fredags och sedan låste sig växellådan direkt på dagens första sträcka. Skit!
– Dessutom ser det ut som om växellådshuset har spruckit, dubbelt skit…
Även för klubbkompisarna Osborn Eklundh, Subaru och Mårten Nilsson, Volvo blev det en deppig Gotlandstur. Osborn fick problem med motorstyrningen och även Mårten utgick med liknande problem.
Ljuspunkterna i detta rallymörker svarade SMK Hörbys bägge Volvoåkare Staffan Ahlström och Mikael Larsson för. Staffan som kör som en biltjuv, dessutom med pappa Jörgen vid noterna slutade tvåa i C-förarnas Volvo Originalklass. Mikael ”Milab” Larsson körde in som fyra i B-förare 2 WD och här skötte Pär Lundin notläsandet på ett uppenbart förträffligt sätt.
Mitt i allt depp, det blev faktiskt skånsk totalseger i Rally Gotland. Visserligen skötte inte Anders Åberg från Gualöv ratt och pedaler,utan läste noterna till hemmaföraren Christoffer Jacobsson i hans nya Mitsubishi. Med nio sekunders marginal till Patrik Johansson från Växjö körde paret hem tuffa Rally Gotland.
För tufft var det och läs nu noga, exakt hälften av de startande totalt sextio ekipage bröt tävlingen. Vet inte riktigt när jag läst något liknande. TV-Svängen som är en erkänt tuff tävling, har aldrig haft mer än omkring en tredjedel brutna. Men hälften, är Rally Gotland landets hårdaste tävling?
– Går bitvis ruggigt fort och dessutom på dålig väg, försöker Todde förklara.
– Dom som gnällde nere i Anderslöv över några hundra meter sämre väg skulle kommit över hit. Garanterar att de aldrig mer skulle klaga på de skånska rallyvägarna!
Trist var det att även tjejerna Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson fanns med i den trista ”brutithalvan” . Detta efter att ha kört på en sten i slutet av tävlingenm innan dess var man med i toppstriden. Hur kul hade det varit med två tjejer som segrare!
Tuffa vägar brukar det även bjudas på i den turkiska VM-deltävlingen. Efter de två första dagarna leder ja gissa, Sebastien Loeb. Men det är tufft efter de första sjutton sträckorna och bara sexton sekunder efter är Petter Solberg. Flåsar honom nacken gör Miko Hirvonen en enda sekund bak. Danny Sordo fyller på med fjärde platsen fem sekunder efter Hirvonen.
Trist att ledande Citroénåkaren Ogier tvingades stanna och byta ett punkterat hjul på sträcka femton. Tappade tre minuter och ras till femte plats, placeringen precis före ”Sur-Kimi” Räikkönen.
Mer att förtälja, ja Jari-Matti Latvala rullade och tappade massor av tid och är borta från poängplats. Glädjande är att unge svensken Victor Henriksson fortfarande är med även om han är långt bak med sin lilla Ford.
Rally Turkey avslutas i morgon och gissa om jag håller tummarna för Petter? Kan inte Loeb få en släng av ”Gotlandssjukan”, ett litet, pyttelitet hål i motorblocket är det för mycket begärt?
Mitsubishi EVO måste vara världens bästa rallybil… Vi var av 300m in på SS1 och smällde i höger bak hårt i ett träd. Totalt fel camber och toe direkt men rena turen att vi kunde fortsätta tävlingen. Inte nog med det så var vi i ledning efter dag 1. Både förare och CO-driver var skakiga på de första 2 sträckorna, inget flyt men massor av vilja! Lördagen inleddes på Tofta skjutfält hela 2,8mil lång. Vi var av hårt över en jordvall efter halva sträckan, oerhört nära rullning. Då tänkte man ju att detta kan ju inte bilen klara… men vi märkte ingen större skillnad så det var bara att gasa vidare. Vi tappade ledningen, och lite motivation efter denna start. Samtidigt släppte pressen och vi kunde börja köra fokuserat och ”renare”. Efter service kördes kickens hemmasträcka och här satte vi press på tjejerna i Barbie-bilen och fick tillbaka rätt känsla. Sträckan efter gjorde vi en kanontid och samtidigt gjorde tjejerna en miss och tvingades bryta. Nu ledde vi igen med ca 17s inför de två sista SS. Ut på Tofta igen med en helt annan och lungnare attack. Tappade 10s till 2:an Patrik Johansson men hade ca 7s kvar inför sista ss på 6km. Här satte vi en kanontid och säkrade segern!
Fantastiskt kul när det lyckas! Mycket utslagsgivande sträckor i alla tänkbara karaktärer. Bitvis sönderkört men inget man direkt märkte i denna stabila vagn.
MVH Jacobsson/Åberg
Hej.
Låter som om Mitsubishi är mer stridsvagn än rallybil av beskrivningen. Normalt sett har jag alltid trott att Opel, i synnerhet 60-tals Kadetter, är den absolut mest stryktåliga rallybilen, men jag får kanske omvärdera detta…
Grattis till den här framgången och det visar ju att Herr Åberg inte bara kan köra, utan även sköter notläsning lika bra.
MVH
Tommy