Danske Madsen ”segrade” i Rallylegends, Andreas B. slutade fyra i TCR Europe, dubbelt Skoda och Suzuki i DM6, svår rallyolycka i Frankrike och Helin/Seel bästa veteranbil i Estland.
Ska man vara helt ärlig så vann dansken Brian Madsen med norske kartläsaren Torstein Eriksen ”Rallylegends San Marino” med den klassiska WRC-bilen Peugeot 206 WRC. Visserligen slutade paret på tredje plats totalt men i då konkurrens med två av dagens absolut snabbaste WRC-förare, Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen. Dessutom körde de med nästan 20 år modernare rallymonster än Peugeothandlaren från Slagelses 206:a, så visst var det Brians show i San Marino. Neuville var så klart snabbast, 1.51,2 före Mikkelsen som sedan hade knappt tre minuter ner till Madsen/Eriksen.
För en stark insats med en ännu äldre WRC-bil än Madsens svarade Roland Poulsen/Ole Frederiksen i deras Toyota Corolla WRC. Sexa totalt men även klasstvåa efter Madsen. Sämre gick det för de andra två bröderna, Kim Madsen/Line Lykke Jensen och Kristian Poulsen/Niels Iversen som båda fick bryta, Madsen på sträcka fem och Poulsen på sträckan efter.
Har nu också förstått varför jag inte hittar något om Mattias Ekström/Jonas Andersson som jag bevisligen sett köra på plats. Dom kör i klassen ”Legends” och där finns ingen tidtagning så det var inte så konstigt att jag inte hittade något. Däremot hittade jag en videosnutt med paret efter att deras EKS Audi S1 fått problem med drivningen. På en bondgård eller liknande är Mattias inne i verkstaden och letar verktyg för att åtgärda felet. Runt sig har han och Jonas en stor folksamling som bistår med goda råd och till slut fick man ihop bilen och kunde fortsätta att showa för publiken. I dag övertogs bilen av Moto GP-stjärnan Dovizioso som lyckades återbörda den till Mattias med ” just a few scratches”…
*
Andreas Bäckman lyckades bäst av syskonduon från Boden medan Jessica inte fick till det lika bra när det i helgen kördes final i TCR Europe på Monza. I Race 1 slutade Andreas som sjua medan Jessica fick nöja sig med 25:e plats av de 34 bilar på gridden. I Race 2 lyckades inte Andreas alls lika bra, 15:e plats medan Jessica hade bättre bättre speed än i första och rullade över mållinjen som 18:e bil.
Med detta blev Josh Files i en Hyundai precis som ”The Bäckmans” mästare på 352 poäng, medan tvåan heter Julien Briché, Peugeot. Som stark fyra i mästerskapet avslutade så Andreas året med Hyundai i Europa medan Jessica kom en bit längre ner som 19:e förare. Dock kan hon glädjas att att vara bästa tjej i det här tuffa sällskapet.
*
Finalen på Danska Mästerskapet, ”Anderup El Rally” blev helt och hållet en affär för Michael Sørensen/Erich Kristensen och deras vita Skoda. Kopplade grepp direkt och sedan släpptes detta aldrig och därmed fick Ib Kragh/Ditte Kammersgaard se sig slagen med knappt 20 sekunder. Bara sex sträckor kördes på regnblöt asfalt i de sydligaste delarna av Jylland efter att en sträcka med stora delar grus fick strykas. Detta då så mycket regn hade fallit över området att arrangören befarade att vägen skulle blivit totalt sönderkörd av de 80 rallybilarna gånger två.
Suzuki Motorsport fick till en fullträff i ”DM6” med dubbel seger och där Kenneth Madsen/Mette Felthaus vann och slutade trea totalt medan Jacob Lund Madsen/Line Nedergaard blev klasstvåa med Kim Boisen/Louise Christiansen, BMW M1 tätt efter på tredje plats.
*
I Enköping kördes ”Bredsladden” med nästan hundra startande och som ingick i såväl, Trendab Rally Cup samt DM för Uppland och Nedre Norra. Tre sträckor som kördes två gånger och där Mattias Nyström/Jenny Nyström hade mest bråttom. Men bara två sekunder långsammare var B-föraren Martin Holmgren/Lina Holmgren. Som trea och tredje Mitsubishin i toppen körde en ny Holmgren in, Michael i förnamn och med kartläsare Mikael Rosvall vid sin sida, fem sekunder bak Nyström. I 2WD blev det BMW-seger i form av Robin Brandel/Mårten Lövgren. Även här var det B-förare på andraplats, Idkerbergets Jon Johansson/Anette Johansson, Volvo. I Appendix K blev det en udda bil som vann körd av Lars Davidsson med assistans av Claes Åström. Deras Renault 5 Turbo kom runt på en tid som gav 13:e plats totalt.
Tråkigt nog fick tävlingen en trist inledning när två ur publiken skadades efter att en rallybil gått av vägen på första sträckan. Dessbättre var inte skadorna av allvarligare art även om man via riksmedia snabbt kunde bibringas något annat. Icke desto mindre tråkigt och samtidigt något som egentligen inte får hända. Publikens säkerhet har alltid högsta prioritet och vad som gick fel i lördags är inget som nått min öron.
*
Betydligt värre gick det då i Franska Grusmästerskapet och ”Rallye Terredes Cardbelles” utanför Toulouse där en åskådare omkom och flera skadades. En 47årig hemmaförare i en Citroën DS3 WRC missbedömde ett hopp på första sträckan och rullade så illa att bilen for rakt ut i publiken. En 19-åring hann inte undan utan träffades av bilen så kraftigt att han senare avled på sjukhus. En annan 17-årig kille vårdas för allvarliga skador. Bara fem bilar hade hunnit starta tävlingen som efter olyckan avbröts omedelbart.
*
Blev inga dramatiska förändringar i estniska mästerskapstävlingen ”Saaremaa Rally” utan Georg Gross vann planenligt med rallyts häftigaste bil, WRC Fiesta. Lite över två och en halv minut efter men ändå var första R5-segern ett faktum för Roland Poom, med Ott Tänaks kartläsare Martin Järveojas bror Ken till höger i en Fiesta. Trea slutade Raul Jeets , Skoda. Stig Andervang/Robin Eriksson höll sin sjunde plats hela vägen till mål vilket även innebar femma i klassen.
Stefan Helin och Annie Seel hade det tufft med att vara om ensamma köra ”gammelbil” i klassen EMV 6. Tia blev till slut placeringen för svenskarna i deras Opel Ascona A.
– Enda veteranbil så vi är nöjda!
– Efter allt regn blev vissa sträckor brutalt sönderkörda och sista dagen handlade bara om att ta vår gamla Opel i mål, förklarade en nöjd Helin.
– Har varit en jättekul tävling!
*
Då börjar vi nedräkningen med fem kvar, men nerräkning mot vad? ”Stay tuned”…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson