Dags för Hyundai-seger på Korsika, Blomberg gillar utmaningar, SilverKongen bjuder in och ”Opel-konst” på Näset!
Första asfalttävlingen i årets WRC är Tour de Corse eller som arrangören så enkelt väljer att kalla sin tävling, ”60:e Che Guevara Energy Drink Tour de Corse 2017”. Totat 83 anmälda och av dess kör 12 i WRC-klassen. Så klart är alla som ska vara med anmälda och där det om allt stämmer mot årets tidigare tävlingar, blir en Hyundai som vinner och då troligen med Thierry Neuville som förare? Fast det kan ju även slå till för både Hayden Paddon och Dani Sordo som faktiskt är den bäst placerade Hyundai-åkaren för tillfället.
Den här gången kör också Citroën Racing med full line up det vill säga nya C3 WRC till Kris Meeke, Craig Breen (som stod över Mexiko) och Stephane Lefebvre.
WRC2-ledaren Pontus Tidemand har valt bort Korsika och därmed blir det en fajt mellan i främsta hand Skoda Motorsports Andreas Mikkelsen (3:a i WRC2) och Jan Kopecky (4:a) som ställs mot Ford-åkarna Eric Camilli som ligger tvåa, åtta poäng bak Tidemand och så Teemu Sunninen. Just Sunninen, tvåa i fjor nämndes som storfavorit till WRC2-guldet innan året börjat men efter Tidemands tvåa raka segrar torde inte tipset längre vara lika bombsäkert. När dessutom Andreas Mikkelsen öppnat för fler inhopp i WRC2-under året blir det i ”supportklassen” nu minst lika spännande som i ”riktiga” WRC om vem som kör hem guldet.
Anmäld är även Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg som gör årets tredje start i WRC2 och som vanligt med samma belgiska R5 Citroën Ds3 som man kört tidigare.
En som inte ska glömmas bort i den här klassen är oerhört asfaltrutinerade Bryan Bouffier och så klart inte heller norske talangen Ole Christian Veiby (bilden) som faktiskt var uppe och irriterade Tidemand i Rally Sweden.
Korsika blir även premiär för Junior-WRC och där det blå/gula-intresset knyts till värmlänningen Dennis Rådström med Johan Johansson i en DMACK-försedd Ford Fiesta R2T. Lite av grejen både enhets bilar och enhets däck i Junior-delen av WRC.
*
I ett pressmeddelande berättar MPart att man kommer att köra hela
FIA Asia-Pacific Rally Championship med två svenskbyggda Mitsubishi Mirage/Space Star. Bilarna kommer att köras av ” Finnish ace Jari Ketomaa” och ”British National Cup Champion Robert Blomberg from Sweden”.
Det var Ketomaas fina andra plats i Rally Malaysia som gav MPart blodad tand och man konstaterar belåtet, ” Miragen visade sig vara idealisk på de tuffa och omväxlande utmaningarna som förväntas i det här högt rankade mästerskapet”.
MPart bossen Tomas Weng förklarar.
– APRC visar sig vara ett perfekt tillfället att visa upp vår Mitsubishi och där den kan konkurrera med andra bilar som inte hade varit möjligt i WRC/ERC eller i nationella mästerskap.
Robert Blomberg och co-driver Lars Andersson kommer att använda samma bil som man gjorde i fjolårets BRC. Blomberg förklarar också att det var när Weng berättade att han funderade på att tävla borta i Asien som han högg direkt.
– Jag gillar nya utmaningar samtidigt som jag även jobbat i flera av de länder där mästerskapet körs och att en gång få köra rally här har funnit spå min ”bucket list”, förklarar Trollhätteåkaren.
De bägge R5-Mitsubishi-bilarna är nu i containrar på väg till Nya Zeeland och premiären Rally Whangarei sista helgen i april.
*
Många har undrat vad som händer med deltävling två i Sydsvenska Rallycupen, Älmhult MK och Kristianstads MK:s samarrangemang ”SilverKongen”. Berättigad undran då det först i dag presenterades tävlingsinbjudan med bara tre veckor kvar till att anmälan går ut. Detta samtidigt som den minst sagt olustiga frågan om Millebygden Raceways vara eller icke vara diskuteras efter klagomål från närboende. En historia som innebar att klubben varslade om att det blev flytt från Älmhult som start och mål ort. Nu har man dock ändrat sig och den 22 april går första bil ut från Backemarks i Älmhult och då väntar sju sträckor på totalt 63 kilometer.
SilverKongen ingår förutom i Sydsvenska Rallycupen även i DM för både Södra och Småland och är även barmarkspremiär för VOC Mekonomen Rallys ”SverigeSerien”. Sista anmälningsdag är den 11 april klockan 18.00.
*
Lite häftigt är det ändå när M-Sport skickar ut sitt veckobrev och man pryder detta med en bild på Daniel Röjsel på väg mot seger i Limas LBC-Rushen.
*
Norska Bilsportförbundet har presenterat sitt ”Team Norway”, deras landslag för i år..
Team Norway 2017:
Dennis Olsen (20) Internasjonal racing KNA Varna
Marius Nakken (23) Internasjonal racing Asker og Bærum Motorsport
Thomas Bryntesson (20) Internasjonal rallycross NMK Trøgstad
Ole Christian Veiby (20) Internasjonal rally KNA Solør
Sindre Furuseth (23) Internasjonal rally Asker og Bærum Motorsport
Dennis Hauger (14) Internasjonal karting NMK Trøgstad
Marcus Påverud (16) Internasjonal racing Asker & Bærum Motorsport
Theodor Olsen (17) Internasjonal racing Vålerbanen Motorsport
Mads Emil Siljehaug (20) Internasjonal racing KNA Lillehammer Motorsport
Oscar Solberg (19) Internasjonal rally KNA Indre Ytre Østfold
Steve Røkland (25) Internasjonal rally NMK Gardermoen (bilden)
*
Fick för några dagar sedan en liten men viktig uppmaning från Malte Sandberg och det gäller försäkringar av rallybilen. ”När du ska försäkra den, förvissa dej om att försäkringsbolaget är medvetet om att det är en rallybil som de försäkrar. Det finns annars en risk om olyckan är framme på en specialsträcka att försäkringsbolaget vägrar att ersätta det du kör på. Den erfarenheten har vi efter att fått grindar och staket nerkörda i samband med TingsRyds Rallysprint. Och då får du själv betala.
Hälsningar
Malte Sandberg”.
*
Det är inte bara inom landets gränser som ”Silver-Kadetten” väckt intresse utan även så långt som till Luxemburg där Hans Marx uppmärksammat det hela. För att glädja alla Opel-lovers skickade han även bild på en ”lillebror” till Silver-Kadetten. Bilen på bilden som hämtats Internationale Semperit-Rallye 1969 är en tidigare variant och troligen med en 1100-motor, men ändå snygg…
*
Opel-Spottingen har legat lite lågt senaste tiden men igår kom där ett bidrag från Morgan Green som hittat en gammal uppallad Opel Ascona A f.d rallybil. Bilen hittade Morgan på ”Näset” eller Höllviken som vanligt folk kallar orten före Skanör/Falsterbo. Lite kul är att den här bilen har en gång byggts i Hörby och då som Grupp E-bil för att efter detta få lite häftigare maskin under huven. Dess förehavanden mellan då och de senaste 20 åren är dock höljda i dunkel. Nu står den dock stabilt förankrad som en snygg konstinstallation och förgyller det annars så karga ”Näset”!
*
Trevlig helg!