Dags för hinkelsteinhelvetet och Duval gör Ford-comeback!

I morgon är det dags för ”hinkelsteinhelvetet” alltså nionde deltävlingen i Rally-VM, Rally Deutschland. En som vet vad jag menar med ”hinkelsteinhelvetet” är Petter Solberg som mötte en hinkelstein när han åkte Subaru. Ett som möte resulterade i en våldsam smäll och en totalskrotad WRC-Subaru. Vad är då hinkelstein? Jo, hinkelstein är stora sten/betongklumpar som tyskarna använder för att markera skillnaden mellan väg och terräng. Här hemma nöjer vi oss med att måla vita linjer medan tyskarna är lite mer handfasta…
Hur som helst, Petter lär försöka hålla sig på behörigt avstånd från de icke förlåtande vägmarkeringarna i helgen. Fjärdeplatsen i VM vill han nog förbättra, frågan är bara om den tuffa tyska asfalten låter honom göra det?
Come back i rallyt blir det för belgaren Francois Duval som kliver in i den Stobart-Focus som normalt körs av Henning Solberg. Duval lyckades med hjälp av sponsorer köpa in sig teamet, ( annars kanske PG Andersson suttit i bilen) och siktar på en återkomst i Rally-VM. Blir resultatet bra, Duval själv hoppas på topp-fem/sex, så ser han framemot att även starta i både Frankrike och Spaniens VM-rallyn som körs i oktober.
Duval trivs på de snabba tyska asfaltssträckorna, två tidigare andraplatser och en tredje är bevis nog för detta. Nu blir det nog lite svårare för den 29-årige belgaren, ett tävlingsuppehåll på två år måste sätta sina spår!
Tre svenskar finns på plats i Trier, som är centralort för rallyt, beläget i sydvästra Tyskland inte långt ifrån belgiska gränsen. PG Andersson, två i S-WRC vill väldigt gärna komma ikapp och helst förbi ledande spanjoren Xavier Pons. Kan bli lite ”tricky” på spanjorens favoritunderlag, men med PG vet man aldrig.
Tror tyvärr inte lika mycket på Skodakompisen Patrik Sandell, femma i tabellen. Det har inte velat sig alls för Sandell i år, massor av strul och lite stolpe ut. Vänder det i helgen? Hoppas gör jag, men…
Lite samma ska med Ilsbo-Expressen Patrik Flodin. I fjol gick det mesta hans väg och det blev seger i stort sett i allt han körde. I år har det varit motigare och motorraset ( det var det väl? ) i Rally Ural, förra deltävlingen i Ryska Mästerskapet gjorde att han inte kan försvara sin titel från 2009. Men fortfarande är det öppet i P-WRC där Flodin ligger tvåa, bara åtta poäng efter ledaren Araijo. Åtta poäng är ingenting med lite tur eller så är det en dj-la massa om man har otur!
Fyra deltävlingar återstår inklusive Tyskland. Två segrar, Sverige och Jordanien och det kan bli den tredje i helgen. Hoppas vi? Klart vi gör, för Flodin tror jag stenhårt på som ett framtida WRC-hopp!

i

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *