Citroén överklagar inte FIA-beslut, premiär för kartingåkarna i Klippan och när Triumph skulle vinna rally!
Citroén kommer inte att överklaga Hirvonens uteslutning från Vodafone Rally Portugal, detta står nu klart och teamchefen Yves Matton säger i ett pressmeddelande.
– Vi hade förklarat vår avsikt att överklaga, detta för att ge oss tid att analysera frågan mer i detalj.
– När det gäller kopplingen så har vår leverantör skickat oss ett brev och be om ursäkt, samtidigt som de erkänner existensen av ett parti delar som skilde sig från delarna på homolegerings dokumentationen. Detta brev bekräftar att det var aldrig vår avsikt att fuska.
– Samtidigt tvingar denna situation oss att titta igenom våra rutiner, eftersom dessa delar inte hittades under våra egna kontroller…
Med detta så är det också klart att Mads Östberg har vunnit sin första WRC-seger, medan Hirvonen tråkigt nog blev poänglös.
– Självklart är jag mycket besviken, men jag är inte irriterad. Dessa saker händer. Du måste acceptera när det händer, dra lärdom av det och gå vidare.
Nu börjar även kartingförarna röra på sig och för Kristianstads Niklas Olofsson är det premiär på söndag i Klippan. Målsättningen är hög, SM-guld i KZ2-klassen
– Jag var vass hela förra säsongen, förutom haveriet på SM och jag är ute efter revansch, kommenterar Niklas.
Ifjol körde Niklas hem fyra segrar och totalt åtta pallplatser.
– Jag har levererat snabba tider, och det skall märkas i helgen, det är SM klass på startfältet och jag är taggad till tusen!
Även Noah Milell kör i Klippan och även här är det seger som gäller. Säsongen 2011 var framgångsrik för Kristianstadföraren som nu jagar nya meriter i den tuffa J60 klassen. I Klippan står 40 förare på startlinjen.
– Kommer att bli stenhårt, men jag tävlar för att vinna!
Satt och kollade på anmälningslistan till Rallytravels Kong Christian Race och nu med en bit över sjuttio klassiker av de totalt 204 anmälda. Något som gjorde mig riktigt glad var när jag såg en Triumph 2,5 Pi i listan med Kilsåkaren Stig Johansson bakom ratten. För de yngre läsarna är detta naturligtvis inget som väcker några reaktioner men för oss andra som har några år bakom oss, är detta stort. I början av sjuttiotalet försökte, nu kan alla experter och besserwissarar tagga ner för det jag skriver nu är hämtat direkt ur minnet och inget som ska källgranskas intill absurdum. Jo, då på sjuttiotalet, fick en lokal Triumphhandlare i Värmland eller var det kanske generalagenten för sig att en Triumph 2,5 Pi (Pi står för Petrol injection) var den perfekta rallybilen. Opel Rally Kadett, Ford Escort TC, BMW 2002 Ti eller Saab V4 borde vara rena rundningsmärket för en engelsk bil med gedigen tävlingsbakgrund. Bilen var en fyrdörrars ”Saloon” ungefär i storlek med en Volvo 142, under huven fanns en rak sexa på runt 150 hästkrafter. Samma motor gjorde även tjänst i sportbilen TR 5 Pi, alltså en riktig vinnarmotor…
Jag var på plats i SM-tävlingen Värmland Runt 1971 och där framträdde de tre ”fabriksåkarna”, tror dessutom att samme Stig Johansson som är anmäld till Kongen körde en av de tre. Stig Kedemark rattade en annan bil och jag tror även Jan-Erik Lundgren körde den tredje, med kraftiga reservationer för att minnet kan ha grumlats. Likaså har jag för mig att det var en gråmetallic, en mörkblå och den tredje vinröd.
Nu blev inte ”Trajan” den vinnarbil man hoppades, vill minnas att bakaxlarna var en av bilens svaga punkter. Blev nog bara en enda säsong, kan ha ha blivit två innan satsningen förpassades till den baksida av rallygården där så många andra drömmar redan tidigare parkerats.
Blev därför riktig glad att någon fortfarande har modet att värna den riktiga rallykulturen och inte bara snegla på prispallen bakom ratten på värstingar i miljonklassen. Nej upp till kamp för att få fler förare som Stig i den klassiska rallycirkusen!