Citroën mer segersugna, Kalle R. fick WRC-nobben av FIA, Brynildsen/Fredriksson till BRC, ny Ericson i Formel-världen och klent intresse för Asfaltcup!

BloggNeuvilleInför kommande WRC Tour de Corse är frågetecknen många då detta blir första rena asfaltävlingen för 2017. Ett är om Hyundai och då kanske allra främst Thierry Neuville äntligen ska få en fullträff? Belgaren är snabb, bilen är snabb så nu gäller det bara att knyta ihop säcken men tidigare har Thierry tyvärr visat sig vara snudd på usel knutslagare.
Citroën rider fortfarande på ”boosten” från Kris Meekes på slutet så turliga seger i Mexiko. Nu är det dock helt nytt läge och kritiker på plats i Monte Carlo menade då att att nya C3 WRC inte alla uppförde sig bra på de få torra asfaltbitarna. Man gick till och med så långt med åsikten att 2016-generationen i händerna på Craig Breen uppförde sig bättre än till exempel Kris Meeks. Det blev också irländaren som placerade sig bäst av ”Vinkel-åkarna” med sin femte plats.
Efter detta vidtog så klart ett intensivt jobb på Citroën Racing för att få ordning på nya bilens set-up. Nu säger Yves Matton, rallybasen att de problem som fanns på bilarna i Monte och Värmland inte kommer att upprepas. Tvärtom menar han att bilen fungerade riktigt bra sista dagen av Monte, under förhållanden som påminner om de som väntar på Korsika.

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Mexico(MEX) -  WRC 08/03/2017 to 12/03/2017 - PHOTO : @World
Här var sträcktiderna i paritet med de bästa, menar Matton.

I mars var man på plats på Korsika för skarpa tester och där alla tre förarna nu för första gången ska köra 2017-bilar. Matton berättar då för Autosport vilket jättejobb speciellt Meeke men även hela teamet gjort för att få fram en vinnarbil även för asfalt.
Vi fokuserade förra året på grus så testerna på Korsika var viktiga för oss, faktiskt första gången som vi fick jobba med en riktig ”asfaltbil”.
Matton är också segerviss och slår fast.
Jag är tämligen säker på att Kris är kapabel att slåss om segern på Korsika!
Självklart blir det tufft med Sebastien Ogier och Thierry Neuville men Kris visade redan i fjor att ”förstått” hur vägarna på Korsika fungerar…

*
BloggKalle kopia 2Det blir ingen WRC-start för Kalle Rovanperä i sin hemmatävling Rally Finland. Det har surrat många rykten om att Kalle skulle få dispens att köra med en R5-bil trots att han inte uppnått körkortsåldern i Finland, Kalle blir 17 år i oktober. Nu hänvisar FIA till artikel 20.4.1 i WRC:s ”sporting rules” som säger, ” båda i besättningen måste ha giltigt körkort”.
Istället kommer troligen WRC-premiären att skjutas fram till Rally GB senare halvan av oktober. Beslutet påverkar inte Kalles medverkan i Finska Mästerskapet, där kartläsare Risto Pietilainen kör på transportsträckorna.
Måste säga att FIA-beslutet är inget som gör mig speciellt upprörd, nästan tvärtom. Tycker det börjar gå lite till överdrift med att så många unga förare inte kan som vi säger i Skåne ”hia sig liitta” utan måste ut i värstingbilar nästan samtidigt med att man konfirmeras. Redan nu finns enligt många en del frågetecken kring Ungdomsrally, där ofta tempot är väldigt högt med tanke på förarnas ålder. Dock snackar vi här om VOC/GruppE-bilar som inte på långa vägar effektmässigt kan jämföras med till exempel R5-bilar. Kan nog tycka att tidigare än vad dagens regler säger ska man nog inte flänga runt i rallyskogen…

*
Idag presenterade Eyvind Brynildsen nyheten att han gör Fredrik Åhlin sällskap och planerar starta andra deltävlingen i Brittiska Mästerskapet, Prestone MSA British Rally Championship. Med Pirelli i ryggen kommer Eivind och svenske kartläsaren Anders Fredriksson att som”wild card” köra Pirelli International Rally (29-30 april) och det kan bli ännu fler tävlingar efter detta enligt Eyvind.
Det blir med sin Betsafe Ford Fiesta R5 NM-ledaren kommer att åka och detta under Autotek-teamets tält.

Eyvind Brynhildsen totalsegrade i South Swedish Rally

Just Pirelli-Rally är ingen ny bekantskap för Eivind som körde rallyt redan 2008 och då med en Mitsubishi EVO9 vilket gav en total sjunde plats som resultat.
Han berättar även att han ser framemot att ge BRC-ledaren Fredrik Åhlin en fajt, men det blir inte lätt medger han.
Fredrik ”push hard” och blir svår att slå då han, kartläsaren Torstein Eriksen, teamet CA1 och nya Skodan är en fin kombination.
Brynildsen medger också att han inte kört på grus sedan ifjor vilket kommer att påverka till en början men påpekar han.
Jag startar aldrig för att bli tvåa och kommer att satsa på seger, ”I will be in it to win it.”

*
Multiföraren Stephane Sarrazin som verkar kunna köra allt som har fyra hjul och en ratt har startat sitt egna rallyteam och gör debut i Tour de Corse, med Sarrazin Motorsport Teamet har både en Skoda Fabia R5 plus en Hyundai i20 R5 och vilken av de två som kommer att köras i helgen verkar lite oklart. I anmälningslistan är det Hyundai men när fransmannen snackar med Autsport är det Skodan som är aktuell.
Rallyverksamheten kommer den f.d WRC-Subaru-föraren att sköta vid sidan av jobbet hos Toyota’s World Endurance Championship och tävlandet i Formula E för Venturi.

*
Nu kliver nästa generation Ericsson in i Formel-racingen då Marcus lillebror Hampus kör andra deltävlingen i det brittiska Formel 4-mästerskapet på Donnington Park.
15-årige Hampus kommer att för Fortec Motorsport, samma som Marcus började med 2007.
Det här blir mest ett läroår, konstaterar Hampus inför premiären den 15 -16 april.
Han är ödmjuk inför uppgiften och håller väldigt låg profil men på slutet av intervjun i Autosport klämmer han ändå fram.
Det skulle vara kul att en dag ta över Marcus plats som Formel 1- förare!BloggHampus
Vid EM-tävlingarna 2015 ute på Åsum Ring körde Hampus kart på skånsk mark. Då förklarade han i en intervju med Kristianstadsbladet att just Åsum Ring var hans favoritbana. Få se om det håller i sig när han börjar flänga runt på jordens olika racerbanor…

*
På söndag är det RS-premiär i Hörby med Express-Specialen och med nästan exakt samma antal startande som 2016. En indikation på att intresset för ”Sprintar på asfalt” håller i sig i de södra delarna av landet. Men grundaren av Asfaltcup ”est. 2008” Eslövs Mats Andersson är lite besviken på intresset för just den delen.
Över 60 anmälda men bara lite över 20 till Asfaltcup, konstaterar Mats som nu uppmanar RS-åkarna att även anmäla sig till cupen.
Det vore synd om inte fler ansluter vilket i så fall innebär att vi måste kapa i prispotten på grund av för få deltagare…Bloggmats kopia 6
Passar även på att fråga vilken bil som ska luftas på söndag R2 Opel Adam eller hans trogna gamla Proton?
Har beslutsångest, men båda är redo dock är en kraftigt dammig sedan Hörby-tävlingen 2016!

Från en Opel-lover till en annan så ta Adam på söndag, höjer statusen på tävlingen…

*
Från detta är det enkelt att glida över till Sprint-SM 2017 eller det som inte verkar bli något alls. SBF lyckades inte hitta någon rallyarrangör i Borås som återigen är värd för ”SM-Veckan”. Istället väljer man att lägga ner och låta rallyåkarna köra ”Backe” ihop med rallycross-bilarna. Jag reste då frågan om ”Sprint-SM” absolut måste samköras med SM-veckan? När man nu nått vägs ände så kanske man kunde bett någon annan arrangör att överta SM-statusen och fick då direkt svar från RU:s Ida Lidebjer Granberg.BloggTingsryd kopia

Tyvärr är nog problemet att sprinten ska gå i samband med SM-veckan för att SVT ska vara intresserade av att sända den. Och då finns inte mycket valmöjligheter mer än Borås i år. Jag vet att många har kämpat länge för att försöka få ihop något bra av detta men det går inte när det inte finns någon arrangör som kan ta på sig det tyvärr!
Nu menar jag att tv-sändningen är så klart jättebra och viktig men när det nu är som det är måste det vara mer prioriterat att det finns ett SM i Sprint, med eller utan tv-sändning. Föreslog då Hässleholms GP eller TingsRyd Rallysprint som alternativ för ett SM och då kanske ändå Ryds MK:s bidrag är allra mest lämpad då fortfarande inte inbjudan publicerats. I min värld är det bara att trycka dit ”SM” på programmet och sedan köra precis som planerat. Någon rädsla att inte arrangören skulle klara av ett ”SM-arrangemang” finns inte heller, de gånger jag kört i Tingsryd har betyget varit ”Fem kungar”. Verkar också som att klubben är positiv till idéen då Malte Sandberg kommenterade mitt inlägg med.
Vi i Tingsryd är självklart med och arrangerar sprint SM!
Malte gjorde dock ett viktigt tillägg
Men finns det intresse från SBFs sida att ha Rally-SM på asfalt över huvudtaget?
Kanske är det just detta som är knäckfrågan?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *