Ogier lovar: Fiestan ännu bättre på asfalt, Emil B. med problem på ”SD”, inget VW-team i WRC2, KMS och VW satsar stort i STCC!
Finland har ”Tusen Sjöars Rally” och Korsika ”Tusen Kurvors Rally” och som namnen antyder är där stor skillnad på de två WRC-tävlingarna. I Finland går det mycket på ”varvstoppet” medan Tour de Corse trots asfalt, är ett betydligt långsammare rally.
Idag var det dags för shake down och första riktiga chansen för förare och kartläsarna att känna på de korsikanska kurvorna på 5,4 kilometer långa ”Sorbo Ocagnano” strax intill serviceplatsen i Bastia. Den som knäppte kurvorna där allra bäst var föga förvånande Sebastien Ogier som i M-Sport Fiestan var 0,6 sekunder snabbare än Hayden Paddon i #4 Hyundai. Tiden sattes i tredje försöket och med denna var fjolårssegrande Ogier nöjd.
– Första rundan kändes inte ”fantastic” men så gjorde vi lite små ändringar i set up och sedan gick bilen mycket bättre, konstaterade Ogier belåtet och avslöjade dessutom något som borde få konkurenterna att skälva.
– Jag har en riktigt bra känsla i Fiestan på asfalt, för tillfället är den till och med bättre än på grus!
Han gillade också att dagens sträcka påminde väldigt mycket om vad som väntar på fredag morgon med första start på SS1 klockan 09.22.
*
Lite överraskande att Hayden Paddon var snabbare på den torra och soliga sträckan än ”försteförare” Thierry Neuville om än bara med futtiga halvsekunden. Ytterligare 0,3 bak Paddon kom så Kris Meeke som i likhet med Ogier och Paddon satte tiden i sista rundan.
Som vanligt är där ingen av ”experterna” som räknar med Toyota men Jari-Matti Latvala visade att Tommi Mäkinens till brädden sisu-fyllda team aldrig kan räknas bort. Latvala delade sträcktid med Neuville, kanske en indikation på att det till och med kan bli en pallplats för finnen på söndag?
Tipset är lite småtråkigt men När Ogier skrämmer upp konkurenterna med att Fiestan är som bästa på asfalt blir även jag lite rädd..
1. Sebastien Ogier Ford
2. Kris Meeke Citroén
3. Thierry Neuville Hyundai
4. Craig Breen Citroën
5. Jari-Matti Latvala Toyota
*
I WRC2 var Andreas Mikkelsen betydligt överlägsnare i konkurrensen än vad Ogier var i sin klass, 2,6 sekunder var norrmannens Skoda snabbare än tvåan Eric Camillis Fiesta. Tjecken Jan Kopecky satte tredje tid men 3,6 långsammare än Mikkelsen.
Teemu Sunninen visade inga direkta segerambitioner som fyra i Fiestan. Sexa kom så Mikkelsens landsman plus både Skoda och Even Management-kollegan Ole Christian Veiby (bilden).
Illa gick det för Emil Bergkvist som slutade som 14:e och sista man i WRC2 med J-Motorsports R5-Citroën. Någon form av tekniskt problem gjorde att Emil bara körde en runda och på den var han över halvminuten efter Mikkelsen.
Att tippa WRC2 utan Mikkelsen som vinnare känns inte riktigt ärligt så därför norskt i topp.
1. Andreas Mikkelsen Skoda
2. Bryan Bouffier Ford
3. Teemu Sunninen Ford
4. Eric Camilli Ford
5 .Ole Christian Veiby Skoda
*
Till skillnad från koncernkollegan Skoda deklarerar nu Volkswagen att man inte kommer att sätta upp något fabriksteam för att tävla med nya R5-Polon. Istället kommer allt fokus att läggas på att serva privatkunder med till exempel WRC2-ambitioner. Det är Volkswagen Motorsports chef Sven Smeets som slår fast företagets filosofi.
– Självklart kommer vi att visa upp bilen för marknaden, vi kommer även att köra några rallyn för att visa bilens potential och då med duktiga chaufförer bakom ratten, avslöjar Smeets.
Vilka tävlingar som kan komma i fråga vill Smeets inte gå in på mer än att det blir i länder där intresset för R5-bilar är som störst. Då kan vi alltså lugnt räkna bort att Volvo 940-landet Sverige är något land som han åsyftar. Framemot sensommaren räknar man med att ha första testbilen på rull och med ”a big push” kan de första testerna påbörjas i augusti-september.
Marcus Grönholm som var en av de som testade fram Polo R WRC och kommer även att få en framträdande roll i utvecklingen av Polo R5. Nu kommer inte VW att uppfinna hjulet en gång till utan man kommer att utnyttja en del av vad Skoda redan utvecklat för Fabian. Både bilarna delar samma plattform för gatbilen så likheterna på R5-versionerna kommer nog också att bli tämligen stora.
Blir onekligen spännande att se hur VW:s R5-bidrag ställer sig i förhållande till dagens bilar där den allmänna uppfattningen nog är att Skodan är absolut vassast med M-Sports Fiesta tätt i hasorna. Däremot känns det som att både Citroën och Peugeot har en del hemläxa att göra innan man på allvar och över tid kan räknas in bland vinnarbilarna.
*
Tog igår upp tråden med Kalle Rovanperä som nekades dispens av FIA på grund av sin ålder för att kunna ställa upp i Rally Finlands WRC2-klass. Inte heller i Sverige skulle Kalle kunna köra om till exempel Rally-SM. Är man under 18 år är det VOC/GruppE eller ”lilla Grupp N” som gäller för förare som ännu ”inte blivit riktigt torra bakom öronen”. Dock finns det krafter som gärna sett en uppmjukning av detta med argumentet att ”få in fler ungdomar i sporten”. Nu menar jag nog ändå att dom bilklasser som är tillåtna går mer än väl fort nog för en 16-åring, någon utökning känns i min värld inte alls nödvändig. Inlägget fick också Rallyutskottets Janne Rydh att vilja kommentera.
– Vi inser allvaret av ansvar som läggs på ungdomar som ska tävla i vår sport, säger Rydh.
– RU säger tex nej till att sänka ålder och ge dispens för co-driver-licens trots flera påstötningar.
Jag håller helt med RU, vissa grejor får man faktiskt nöja sig med att prova tills man uppnått lite mognare ålder…
*
Idag presenterades officiellt Volkswagen och Kristoffersson Motorsports nya STCC-satsning med två Golf GTI TCR. Förare är som redan berättats Johan Kristoffersson och i den andra bilen den betydligt mindre rutinerade Fredrik Blomstedt. En förare som faktiskt gör STCC-debut och för den breda publiken är tämligen okänd.
− Han har mest kört i olika serier utomlands och gjort det bra där. Men jag lägger inga stora förväntningar på honom första året, kommenterar stallchef Tommy Kristoffersson förarvalet.
– Det är nog ingen annan är Roberto Colciago som har kommit till svenska racingbanor och gjort resultat direkt…
Föremålet själv, Blomstedt är laddad och ser framemot premiären på Ring Knutstorp 4-6 maj.
− Jag har tränat väldigt mycket på sistone och kört på simulatorn ute på Bosön. Jag är så taggad att jag till och med har suttit med hjälmen på mig inne på kontoret för att få känslan, avslöjar Fredrik Blomstedt med ett skratt.
När projektet med ”järnsängsracingen” eller TTA presenterades 2012 lämnade Volkswagen och KMS STCC och när man nu fem år senare gör comeback är man faktiskt enda teamet som var med ”på den gamla goda tiden”. Vid mediaträffen i Stockholm kom där också ett kryptiskt men som jag tolkar positivt, avslöjande vad gäller rally.
– För oss är det även intressant med Volkswagens kommande rallybil, R5, som är under utveckling. Vi har ju också ett samarbete med Even Management som är mer instyrda på rally.
Låter nästan som att man kanske kan tänka sig en R5-Polo i Rally-SM framöver? I så fall ett jättelyft för SM!
Affischnamnet under säsongen blir förstås 28-årige Johan Kristoffersson, som var inhyrd av PWR Racing förra året men nu alltså åter representerar familjeföretaget i STCC.
− Det ska bli spännande. Kul att det är riktiga produktionsbilar vi kör igen, säger en förväntansfull Johan.
Nu räknas inte Johan till segerkandidat för hela mästerskapet, han kommer att få hoppa över några tävlingar som krockar med World RX, men i enstaka tävlingar kommer han utan tvekan att räknas som potentiell vinnare.Vem som kommer att köra Johans GTI TCR när han är upptagen med World RX är inte officiellt.
− Vi jobbar på det och har en lösning på gång. Det kommer ut inom kort, hälsar Tommy Kristoffersson.
*
Igår öppnades anmälan för Rally Bilmetro, deltävling fyra i Rally-SM och med start i Gävle den 9-10 juni. Sandvikens MK som arrangerar har tagit ett litet annorlunda grepp och något som många SM-åkare efterlyser, man kör alla åtta sträckorna under samma dag, lördagen. Första start 09.00, målgång sen eftermiddag.
– De tävlande har pratat om, och önskat sig, kortare tävlingar i tid, så nu går vi hela vägen och hoppas att det ska uppskattas, säger tävlingsledare Kalle Andersson.
Totalt 34 mil vara 10 mil är specialsträcka varav en publiksträcka körs inne i Gävle, På I14:s gamla område. Här blir mycket att se och göra för publiken som inte känner att man vill ge sig ut i rallyskogen på riktigt
– Vi planerar för att ha fyra timmars aktiviteter på publiksträckan för att både åskådare, förare och partners ska trivas ordentligt och hinna se mycket rally, säger Kalle.
Ordinarie anmälan stänger den 28 maj, kl.18.00, alltså om nästan två månader.
– Vi är ute i god tid, men kände att vi är färdiga så då kan vi lika gärna öppna anmälan, fortsätter Kalle Andersson.
I nästa vecka öppnar också anmälan till South Swedish Rally 26-27 maj.