Citroën med två bilar i WRC-premiären, Breen klar för WRC, Röjsel och Ford R2-satsar på Rally-SM och ”smällbilar” hotar stoppa Skånerally!

BloggMeekeDå blev det ändå så att Kris Meeke kommer till start i WRC-premiären Rally Monte Carlo och detta i ”nya” Citroën-teamet Abu Dhabi Total World Rally Team. Inte nog med att Kris och Paul Nagle kör i Monte utan även Stéphane Lefebvre fanns med i anmälningslistan när den stänger i kväll. En minst sagt trevlig födelsedagspresent till mig själv kan jag tycka. BloggBreen
Inte nog med att detta blev klart idag, samtidigt presenterade Craig Breen och Khalid Al-Qassimi att de som jag avslöjade redan igår, bildar ett eget team Abu Dhabi Racing med varsin DS3 WRC under PH Sports fana precis som Meeke och Lefebvre. Samarbetet mellan de båda teamen blir intimt, till exempel avstår Lefebvre från att åka Rally Sweden där istället Breen och Al-Qassimi kör. I gengäld kör inte dom i Monte Carlo och under säsongen kommer det att finnas allt från en DS3 WRC till fyra i de 14 olika tävlingarna i Rally-VM. Med Breen borta från ERC och Peugeot, vad väntar man på hos Team Sainteloc, ring nu Emil!

*
BloggAndreasVilket är ditt häftigaste minne från WRC-säsongen 2015? Detta vill wrc.com ha reda på och har startat en omröstning där du kan välja på fem häftiga händelser under året. De fem du har att välja på är:
Sebastien Loebs comeback i Rally Monte Carlo
Bärgningen av ”The Ti-Tänak” i Mexico
Kris Meekes seger i Argentina
”Wet and wild” med allt regn på Korsika
Eller min egen favorit, Andreas Mikkelsen och Ola Floenes allra första (och kanske sista?) WRC-seger ihop efter att Sebastien Ogier kraschade på sista sträckan i Spanien. Känslosamt så det både räckte och blev över. Gå in och rösta!

*
BloggRöjselKlart att det känns lite tungt att behöva berätta att en av landets snabbaste Opel-åkare Daniel Röjsel, SMK Dala byter bilmärke till Ford inför 2016. Å andra sidan är detta byte oerhört positivt för både Daniel och svensk rallysport, plus att jag också hoppas att det i slutändan visar sig vara lika positivt för Ford Sverige som står bakom satsningen.
Det blir alltså R2-klassen som blir Daniels nya spelplan och detta med en helt ny Fiesta R2 1,0 Ecoboost, samma bil som använts i Drive Dmack Trophy. Premiär blir det i Bilmetro Rallyt i Gävle 5-6 februari och sedan följer resten av Rally-SM. Detta med Nicklas Edvardsson som notläsare.
Jag har fått prova bilen under hösten, och imponerades av väghållningen oavsett vilket underlag vi körde på. Dessutom känns motorn väldigt stark och levererar på ett otroligt bra sätt över hela registret, menar en nöjd Daniel
Bilen och teamet kommer utöver tävlingarna även att besöka Ford-handlare runt hela Sverige för att ge fansen en möjlighet att se bilen på nära håll. Teamchef är Daniel Röjsels far Christer Steen, själv svensk mästare i rally (en titel han säkrade i TV-Svängen 1996) och stor profil.
Nu när jag en förhoppning att Fords fräscha inspel får följdverkningar i form av att fler importörer hänger på. Tänk om Skoda, Citroën, Peugeot och inte minst Opel hängde på och inte bara blir stående som ”panel höns” medan Ford får ha hela dansgolvet för sig själva. Stå inte i ljuset för er själva, häng på och utmana….

*
Har verkat lite oklart om Mattias Ekström och EKS-teamets framtid i RallyX. Fast nu verkar det finnas positiva signaler och Mattias skriver.
Please fasten your seatbelts. We are ready for take off. More details about our plans for the 2016 season soon. Stay tuned!

*
Säger bara, håll tassarna borta från Volkswagen. Uppmaningen riktar jag till Ferraris Sergio Marchionne som i brittisk media säger sig vara mycket förvånad över att inte den tyske biljätten kastat sig in i Formel 1!
Att ett så stort märke inte finns i F1 ha alltid förvånat mig, menar Marchionne.
Jag har även försökt övertala General Motors att gå med, detta vore bra för både sporten, GM och F1!
Från Volkswagens sida har man bestämt sig för att fortsätta sin motorsportprofil som tidigare trots avgasproblematiken. Audi däremot har skurit ner på sitt Le Mans 24-timmars från tre bilar till två för nästa år.
För mig räcker det att säga Toyota för att punktera Ferrari-bossens argument. Hur många hundra eller var det tusentals miljoner pumpade japanerna inte in i F1 utan att detta gav ett enda skit tillbaka. Även Hondas deltagande i den allt mer uttunnade ”Kunga-klassen” har mer betecknats som fiasko än succé. Det är därför jag uppmanar Marchionne att hålla sig borta från Jost Capito och Volkswagen, dom behövs mycket mer i WRC än i Formel 1!
Marchionne däremot kontrar enögt.
Vi behöver fler biltillverkare i F1!
Ja men fixa detta då, men ge f-n i dom som kör i Rally-VM!

*
Igår visade jag Morgan Sandbergs nya tatuering som en hyllning till Colin McRae och trodde att de inristade noterna var från välkända Colins Crest i Rally Sweden. Morgan rättade mig och förklarade att det var dom inte alls.
Noterna är strax innan mål på min favoritsträcka, välkända ”Kampholma” (finns strax utanför Tyringe fråga annars pappa Adielsson han vet var den finns och är en klassisk sträcka i Snapphanerallyt, min anmärkning). Det går grymt fort men svänger ändå, berättar Morgan.
Jag hade tidigare sagt, att den som litar på mig och håller fullt över sista FV/lyft och kommer i mål, då går jag till tatueraren…
Anders Strömbeck, tack för resan, avslutar Morgan.

080419 Andra raka segern för Kristianstads Anders Strömbeck, för dagen med ny co-driver Morgan Sandberg längst fram. Bild. Tommy Svensson
Har sagt det tidigare vet inte riktigt var ”felkopplingen” finns hos kartläsare men att den finns är jag helt övertygad om. Att bara sätta sig i VOC-åkare Strömbecks bil och sedan dessutom hetsa med att göra en tatuering, är för mig lika otänkbart som att lacka en rallybil grön!

*
Nu verkar Citroën och Yves Matton vackla lite i sitt tidigare beslut att avsluta WTCC 2017 till förmån för full satsning på WRC. Till nästa år skär man ner från fyra till två bilar Sebastien Loeb och Ma Qing Hua lämnar och kvar blir bara världsmästare Jose Maria Lopez och Yvan Muller.
Ändå räknas det med att det står fem WTCC-C-Elysee på startlinjen då Loeb har för avsikt att fortsätta med sitt eget team även om han inte själv kör. Mehdi Bennani och Gregoire Demoustier är klara medan den tredje föraren fortfarande inte är offentlig. Nu säger Matton att det mycket väl kan bli så att Loebs team SLR kan få förtroende att driva ”vinkelbilarna” vidare WTCC 2017. Man har ännu inte tagit annan ställning än att det 2016 blir med två bilar själv och tre i SLR. Matton menar att han får se hur det hela utvecklas under första halvan av säsongen och blir det lika framgångsrikt som tidigare kan saker och ting ändras. Men att det blir med ett rent fabriksteam 2017 avfärdar Matton, lösningen i så fall stavas Loeb.
Bilarna finns och då gäller det att hitta en lösning så att dom finns på banan, något som ligger i allas intressen, Citroën, SLR och inte minst WTCC-promotorn, menar Matton.

*
BloggMSRIdag har det varit presskonferens i Vimmerby om Midnattssolsrallyt 2016 som mycket överraskande valde Astrid Lindgrens hemstad som centralort. Här utlovas en mer kompakt och utmanande tävling än de senaste årens (vet att många, i synnerhet i de äldre och för mig viktigaste bilklasserna som klagat på alltför raka och snabba vägar i Västmanland). Arrangören KAK skriver ” Många utmanande grusvägar gör Småland till en mycket ändamålsenlig region för tävlingen och intresset från de inblandade kommunerna har varit stort.”. Bara att hålla med, just i det nordöstra hörnet av landskapet kan man erbjuda riktigt fina ”gammeldags” rallyvägar.
Med Vimmerby som centralort kan vi tillföra både fräschör till tävlingen och bredda utbudet av aktiviteter för hela familjen, säger Lars Jonsson, KAK Midnattssolsrallyt.
Stor hjälp får man från de lokala motorklubbarna berättar Jonsson.
Viktigt är att motorklubbarna i trakten är engagerade och att det finns bra rallyvägar i närområdet!
Något direkt skäl till flytten från Västerås anges inte mer än att detta med att flytta runt är lite av MSR:s själ.
Västerås har varit ett fantastiskt ställe att ha rallyt på, men Midnattssolsrallyt har ofta flyttats runt. Nu ser vi fram mot en snabb och spännande tävling i Småland 2016, menarJonsson.
Med årets tävling blir det också premiär för KAK att helt och hållet hålla i arrangemanget.
Vi har blivit varmt välkomnade av regionen. Vi är stolta över att kunna visa våra deltagare en ny del av Sverige, och att vi kontinuerligt kan förnya tävlingen, säger Philip von Mecklenburg, KAK.
Anmälan till 2016 års KAK Midnattssolsrallyt öppnar i mars, men redan i januari släpps rallyinfo på Midnattssolsrallyts hemsida.

*
Fick ett mycket intressant samtal idag från Lennart Kristensson som är banansvarig i Trelleborgs MK och dess Anderslövsrallyt. När Lennart delade ut julgåva till markägare och boende passade han även på att fråga om allt var okej efter årets tävling och om man var välkomna tillbaka till våren? På de flesta ställena var han och rallyt detta men på ett par ställen blev det tvärstopp. Lennart förklarar.
Flera av våra markägare har mycket vilt på sina marker, bland annat föds dovhjort upp för jakt. Men nu visar det sig att turbobilarnas avgasmällar skrämmer dessa så mycket att man inte längre tillåter dom här bilarna i skogen.
Lennart fortsätter.
Vi är välkomna att använda vägarna så länge inga ”smällbilar” finns med i startlistan men kan vi inte garantera att så blir fallet, då får vi heller inget tillstånd att köra…BloggTrelleborg
Banläggaren var så klart bekymrad, hur löser man den här ekvationen antingen kör man sitt rally men utan ”smällbilar” (bilden är hemmaföraren Magnus Hägg  vars bil jag är osäker på ”smäller”) eller så tillåts dessa och då blir det inget rally alls.
Det är ju inte så att det dräller av lämpliga sträckor på Söderslätt så just nu känns detta som en mycket stor och svår fråga, suckar Lennart.
Någon som har lösningen på hans och Trelleborgs MK:s dilemma?

*
BloggLördagI morgon är det ny Motorlördag i Kristianstadsbladet och den här gången med motocross och SMK Kristianstad ute på deras hemmabana i Ripa. Men med garanterat bara fyra hjul, min Motorlista!

*
Till sist måste jag tacka för alla grattis hälsningar jag fått på min födelsedag, är helt överväldigad. Dessutom är jag rörd och tacksam för allt beröm till angående Motorbloggen och mina enkla rader. Kan lätt erkänna att jag har svårt att ta till mig hur mycket Motorbloggen betyder för många men när jag läser alla berömmande ord gör det jobbet väldigt mycket lättare. Tack!
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *