Citroén i TTA, STCC Stureson fick inget idrottspris och miljömupparna gläds åt bensinpriset!

Okej, okej Flash visst ser den häftig ut, Citroëns bidrag i TTA/Elitserien. Bilen som drivs av Brovallen design och körs av Stefan Söderberg, sägs vara baserad på C5:an. Men vi som vet, vet ju att detta bara är hitte på….
Skitsamma för nu är det som det är, med två parallella ”kungaklasser” på de svenska racingbanorna i år. Nu väntar jag bara på att se vem som har mest muskler när det kommer till kritan, STCC eller Elitserien.
I fredags kom Johan Sturesons nya STCC-Scirocco till Knislinge och att säga att Johan spänner bågen högt är ingen överdrift. Kravet från VW är klart, seger är det enda som räknas sedan vem av de fyra ”folkvagnsåkarna” som står överst på pallen bryr man sig mindre om. Själv hoppas jag att guldet hamnar och dessutom välförtjänt, i Knislinge!
Det blev inte klang och jubel för Johan på lördagens stora Idrottsgala i Kristianstad. Racingprofilen var nominerad till ”Årets Idrottsprofil” men blev blåst av landslagsmålvakten Hedvig Lindahl som även vaktar målet i Kristianstads DFF. Säkerligen välförtjänt, men visst hade varit kul med en ”icke-bollare” någon gång…
Desto roligare att Kristianstad Kartingklubbs eldsjäl Yngve Persson fick juryns specialpris för sitt enastående jobb med klubbens nya superfräscha anläggning i Åsum. Yngve är den typ av eldsjäl som inte all världens brandkårer skulle lyckas släcka. Han är om man jämför med en bil, inte bara motor utan hela drivlinan, hjulupphängning och f-n vet om han inte är karossen också! Stort grattis Yngve!
Lyssnade på Lotta Bromé i P4 där hon hade min före detta arbetskamrat och Subarukompis Helena Carlsson som gäst. Helena som är från Hässleholm jobbar på Ridsportförbudet och var i studion för att berätta om ridsportens uppsving efter Rolf-Göran Bengtssons Jerring-pris. Precis som vanligt skötte hon sig bra men snälla, snälla Helena, Kenny Bräck körde aldrig Formel 1…
Nu börjar det dra ihop sig, bara cirka tio dagar kvar till Rally Sweden drar igång. I helgen är det dags för norska stortävlingen Rally Finnskog i trakten kring Kongsvinger. Här liknar sträckor och förhållanden ganska mycket de som kommer att bjudas i VM-deltävlingen och därför passar också många på att ”tjuvträna” lite inför allvaret. PG Andersson ska till exempel åka med Protonen, Miko Hirvonen kör WRC-Cittran och Fordduon Mads Östberg och Martin Prokop rattar Fords WRC-bidrag. Lägg sedan till de flesta norska elitåkarna, då är det inte konstigt om det blir tätt mellan åskådarna.
En titt på väderleksrapporten nio dagar framåt visar kyla, och åter kyla i Värmland, men tyvärr inte så mycket snö. Bådar ändå hyfsat gott, men risken är stor att detta också blir ett ”däckslaktar-rally”!
Sedan blev jag riktigt glad idag när jag besökte Kristianstads tillfälliga ”rådhus” och kom rakt in till Konsumentvägledarens kontor. På glasdörren satt uppklistrat en artikel om vinterdäck, med rubriken ”Dubbat är bäst när det är halt” något som alla vet men många ändå försöker förtränga. Stor heder åt Konsumentvägledare Ingela Mattsson som inte går i sina ”tokkollegor” i Jönköpings fotspår som väljer att klassa oss som åker dubbat som ”Kärringar”…
Bensinpriset upp med tjugo öre idag. En kille på radionyheterna förutspådde ett pris på runt sexton kronor till sommaren. Samtidigt står Gustav Fridolin plus andra mer eller mindre verklighetsfrånvarande miljömuppar och vrider händerna i ren förtjusning. Kanske drömmer man om ett literpris på tjugokronor för att råda bot på det ”ohämmade bilåkandet”. Något som de har så mycket synpunkter på utifrån baksätet i de taxibilar som det fnattas runt i på oss skattebetalares bekostnad. Tror inte det vrids lika mycket händer ute i glesbygden i ren förtjusning över bensinpriset men va -fn, deras åsikter är ändå bara värda något i september vart fjärde år…

2 svar på “Citroén i TTA, STCC Stureson fick inget idrottspris och miljömupparna gläds åt bensinpriset!

  1. SÅ rätt du har Tommy, vi glesbygdsbor satsar en stor del av bil o bensinskatten till annat än vägar, bl a till storstädernas infrastruktur mm. Inom motorsporttävlingar där staten inte bidrar med nånting och deltagarna i stort betalar väg o underhåll borde i rättvisans namn drivmedlet till tävlingskörning vara beskattat. Ett upprop, anslut er alla  motorsportintresserade till en missnöjeskampanj mot det enögda sportrefererandet där boll o andra liknande ting förflyttas mellan varann. Man är så urbota less.o ded liknar mest en lekstuga allt snack som serveras.

  2. Hej.
    Utgår från att du menar att drivmedlet vid motortävlingar ska vara ”obeskattat”!
    En intressant tanke och skulle vara kul att se Fridolin och Svensson Smiths ansiktsuttryck när det  förslag läggs fram…
    Kampanjen mot ”bollande” och ”skidande” på kors och tvärs ställer jag gärna upp på!
    MVH
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *