Chocken, ingen Bergkvist i WRC2, Åtvidaberg räddar VOC-serier, småländsk storåkare gör comeback och Solberg överdrev inte.
Hade nu kvällstidningarna intresserat sig för WRC och annan motorsport hade dagens rubrik varit given, ”Chockbeskedet: Ingen VM-start för Emil Bergkvist!”. Nu är dom ju inte så intresserade så istället får ni ta del av ”chocken” här och det är en mycket besviken Emil som tvingas meddela att det blir ”DNS” i ADAC Rallye Deutschland.
– Vi har de gångna veckorna arbetat tillsammans med Citroën Racing och J-Motorsport för att försöka hitta en lösning av budgetfrågan, berättar Emil.
– Alla har arbetat målmedvetet men tyvärr har vi inte kunnat hitta en lösning och all heder åt Citroën och J-Motorsport som verkligen ansträngt sig.
Emil och Joakim Sjöberg är tacksam för allt som gjorts för att förverkliga att årets tredje WRC2-start blev verklighet men tyvärr gick det inte att få ihop pengapaketet. Extra trist när det dessutom var klart att svenskarna skulle kört den nya EVO-versionen av DS3 R5.
– Vi kan många av sträckorna och jag har svårt att finna ord för den besvikelse jag känner framförallt inför alla mina fans, konstaterar Emil.
Nu innebär inte det trista beskedet att Emil och Jocke lägger ner, tvärtom förklarar man.
– Det här blir ett farthinder i vår väg mot toppen men vi är redan starkt fokuserade på fortsättningen i WRC. Vi arbetar redan aktivt med fortsatta satsningar tillsammans med vårt managementbolag V&V Sport Management.
Därmed blir Pontus Tidemand/Jonas Andersson ensamma att försvara de blå/gula-färgerna i Tyskland. Samma sak för Kristian Poulsen/Ole Fredriksen med skillnaden att man har en dansk flagga på sin R5-Skoda. I WRC3 är Ole Christian Veiby ensam nordbo med Even Management Cittran. I DMACK-Trophy gänget finns Oscar Solberg/Patrik Barth som norsk/svensk duo.
*
Även ADAC Opel Rallye Cup har två av sina deltävlingar i WRC-rallyt och där finns såklart både Tom Kristensson/Timmy Berntsson och Pontus Åhman/Johan Johansson anmälda via team Audexs Opel Adam.
För Tom och Timmy började det stora äventyret idag i recce-bilen Toms nya ”tjänstebil” den fina Opel Vectra kombin.
– Reccen är i full gång och vädret är kanon än så länge, berättar Tom och ber samtidigt att det ska hålla i sig.
– Hoppas bara att det inte blir för mycket regn under rallyt…
Här kan jag lugna med att berätta att yr.no visar fint väder och bara pyttelite regn på söndagen när rallyt avslutas.
*
Nu har Fredrik Åhlin tröttnat på att köra orange R5-Fiesta, vet inte om han inte vill blandas ihop med IFK Kristianstad och ”den orangea staden”? Hur som helst, det brandgula/vita är nu historia och inför kommande Ulster Rally är det helt ny outfit på ”Leo Vegas-Fiestan”.
– Boom!!! Här är nya kostymen på min #Leovegas Fiesta R5 för finalen av årets säsong, avslöjar Fredrik som även tackar ”@grafix_signs” för ett fint jobb. Bara att hålla med även om svart inte är min absoluta favorit kulör på en rallybil, men oceaner bättre än grönt…
*
När Kils MK hastigt men absolut inte lustigt tvingades ställa in ”Rally Kilingen” ställde detta till det för VOC Mekonomen Rallys bägge serier, SverigeSerien och SommarSerien där tävlingen skulle ingått. Nu har dock ”General Fransson” löst problemet.
– Det blir Gruvrundan i Åtvidaberg som ersätter den inställda tävlingen i VOC Mekonomen Rallys nationella serier, SverigeSerien och SommarSerien, kan Roger berätta idag.
Gruvrundan går den 27 augusti och inbjudan och anmälan finns på motorsportsidan.se. Anmälningstiden förlängs till nu på fredag den 19 augusti klockan 18:00 för att tävlande i VOC Mekonomen Rally ska hinna anmäla sig. Tävlingen körs med sammanslagen förarklass A och B, men i VOC Mekonomen Rallys serier kommer detta att delas upp så att poäng fördelas per förarklass precis som vanligt.
Roger vill också tacka både Åtvidabergs MK och Svenska Rallycupen för att man ställde upp med kort varsel.
– Tack Åtvidabergs MK och särskilt tack till Joakim ”Bunke” Nilsson för att ni löser en besvärlig situation för oss. Att parera inställda tävlingar för en stor klass under pågående säsong är en stor utmaning, konstaterar Fransson.
– Stort och offentligt tack också till Svenska Rallycupen, Christer Nystrand, Conny Hansson med flera. Er positiva inställning gjorde denna lösning möjlig!
*
I går berättade jag att Janne Sellholm och Hans Gustavsson skulle köra i den historiska delen av ERC-tävlingen Barum Czech Rally Zlin, Star Rally. Men även i ERC-delen fast utan att kunna ta EM-poäng blir det svenskt deltagande då Mattias Adielsson är anmäld att köra KM Racing Slovakias R2 Peugeot. I samma klass finns även Opel Danmarks Jacob Madsen/Line Lykke Jensen som vanligt med R2 Opel Adam.
*
I dag kom ett kul meddelande på Facebook från gamle storkartläsaren Anders Fransson som säkerligen kommer att glädja alla gamla Volvo-älskare.
– Nu har Svante Arthursson och jag köpt Rallybil. En Volvo 242 en sådan som vi tävlade med 1976-81.Vi har inte varit i en Rallybil på 35 År, skall bli spännande, avslöjar Fransson.
Spännande var det alltid när Svante och Anders for fram med den svarta 240:an på rallysträckorna och få hade samma rutin som Anders i rollen som kartläsare. Redan i början av 60-talet lotsade Anders klubbkompisen i SMK Värnamo, Bertil Johansson till stora framgångar och bland annat vann paret TV-Svängen med en ”Grupp 2-V4:a” 1967.
Den här gången blir det tydligen en Volvo 242 för Appendix K-klassen som ska vara färdmedlet i comebacken. Tror jag gör mig till tolk för många i min generation när jag säger, välkommen tillbaka pågar…
*
Nu gör ”The Race Lab” eller Audi Motorsport föraren Simon Larsson från Bjärred som till vardags kör Audi Sport TT Cup ett inhopp ADAC TCR Tyskland på Zandvoort och Hockenheim. Världsmästarteamet Target Competition från Italien har erbjudit 19-åringen en styrning i en Seat Leon TCR och han kommer att köra de två avslutande deltävlingarna i det tyska mästerskapet i ADAC TCR i deras junior team. TCR växer sig allt större över hela världen och blir också den klass som ersätter STCC framöver.
– Jag ser verkligen fram emot att få göra dessa två racen i TCR och göra bra prestationer med Target competition, skulle betyda ett stort steg för min internationella karriär, menar Simon.
– Jag har dock aldrig kört bilen, så jag får kort tid på mig att hitta tempot under de två korta träningspassen på fredagen.
*
Årets folkracetävling Finnskogafestivalen är över och efteråt kunde bröderna Holmudd, Johan och Christian, tillsammans med arrangörsklubben Finnskoga MK överlämna över 90 000 kronor till Barncancerfonden under parollen ”Folkrace mot cancer”.
En av anledningarna till den stora summan var att anbuden haglade på Christians riktigt påkostade Saab, med en rallycrossmotor. Ett koncept som lockade 74 stycken att lägga bud på bilen som förde Christian till en total 41:e plats av totalt 380 startande.
– Jag kom till start för att ha roligt och för att belysa vår insamling för Barncancerfonden – och det känns det verkligen som vi har gjort det, menar Christian.
– Det stöd vi haft både för insamlingen och kring vår bil är helt enormt, folk engagerar sig verkligen för den goda sakens skull och det är precis vad vi ville!
Johan och Christian vill även framföra sina stora tack till ALLA som varit med och bidragit till denna välgärning och ett extra stort tack till Finnskoga MK.
*
På fredag rullar Rally-SM och AM Snapphanerally i gång i regi av Hässleholms MK. Detta med två körningar ute på samma slinga som används i Hässleholms GP alltså på för mig klassisk mark på gamla P2-området där jag gjorde åtminstone början av lumpen. När militären nu har lämnat är det omdöpt till ”Garnisonen” men för oss lite äldre är det fortfarande ”på P2” som gäller.
I dag är det tisdag och tänkte jag skulle kolla hur många av de drygt 60 anmälda SM-åkarna som skickar ut något till ackrediterad media om sina tankar inför starten på fredag. Först ur ät värmlänningen Dennis Rådström, Östmarks FFF som med co-driver Filip Wernefur från Skillingaryd kör en Ford Fiesta. Dennis kommer direkt från semester i Grekland och landar på torsdag för att hinna med ”reccen” som körs dagen efter.
– Vi känner oss väl förberedda med noter, körning och bil, det är tuff konkurrens i SM. Kan vi vara topp fem i Hässleholm är vi mycket nöjda, hälsar semesterfiraren.
*
Var där någon som mot förmodan trodde att Petter Solberg överdrev när han berättade att allt bakom förarstolen var skrot efter smällen med Anton Marklund borta i Kanada? I så fall kunde Petter i dag bevisa detta när NRK kom på besök för att kolla in skrotet. Som sagt allt bakom förarstolen…
*
Dagens bilder: Emil Bergkvist Motor – Joakim Strand – Tommy Svensson – NRK
*
Breaking news: Precis när jag är klar kommer så ett nytt chockbesked, Rally China ställs in på grund av väderproblem. De regntrasiga sträckorna kommer inte att kunna repareras innan reccen börjar konstaterar WRC-promotorn. Rally China kommer inte att ersättas i WRC-kalendern utan denna kommer att reduceras till 13 deltävlingar.