WRC i Kina fortfarande oklart, Tidemand laddar för Tyskland, ”DM4” behöver funktionärer, Grybb vann i Örkelljunga, Roland ”1:an” och min 50:e TV-Sväng påbörjad!

Nu har WRC Rally China kniven på strupen och både FIA plus WRC Promotorn kämpar båda för att undvika att kinesernas comeback i ”högsta ligan” från ”being cancelled”. Michele Mouton, WRC:s säkerhetsansvariga fick blixtflyga till Peking i förra veckan för att försöka förhindra katastrofen där de av regn bortspolade sträckorna är det största problemet. Till detta ska då även läggas de ekonomiska problemen som man än så länge försöker dölja. Officiellt har man gått ut med att ” WRC och FIA har tagit alla nödvändiga steg för att säkra Rally China och planeringen av rallyt fortgår som tänkt”.
En källa menar att allt ligger i händerna på de kinesiska arrangörerna och att man måste ta beslut om sträckorna kan tänkas bli återställda eller ej till rallyt.
Det beslutet måste tas och ju förr dess bättre, menar den anonyma källan.
Den chartrade båten med WRC-teamens containrar anländer till Kina den här veckan medan bilarna går med flyg någon vecka senare. Så klart ingen önskesits för teamen att leva i ovisshet och i nästa vecka måste man ta beslut, rally eller ej!

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2016 -WRC Portugal (POR) - WRC 19/05/2016 to 22/05/2016 - PHOTO : @World
Betydligt närmare är ADAC Rallye Deutschland som drar igång på torsdag och ur svensk synpunkt med WRC2 som huvudnummer där både Pontus Tidemand/Jonas Andersson och Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg är anmälda. För båda är detta första asfalttävlingen i VM som gäller. På sträckorna kring Trier krävs precision, mod och förmåga att snabbt anpassa sig till nya förhållanden. Nu ändras både förutsättningar och utmaningar i höstens mest krävande asfaltrally. Detta i omväxlande miljöer och varierande underlag vilkt gör att det kan upplevas som tre olika tävlingar på en och samma helg.

Det tyska rallyt är väldigt speciellt när det kommer till underlag just eftersom det är så omväxlande och man hela tiden måste anpassa körstilen efter det. Det är stor skillnad mellan smala, ojämna vägar med många hårnålar, öppna vägar som nästan känns som motorvägar och militärområdet med betongplattor och enorma kantstenar som man definitivt inte vill komma för nära, berättar Tidemand.
Vädret kan också snabbt ändra förutsättningarna så det gäller att vara uppmärksam och att vänta det oväntade.
För Skoda-åkaren är dock de tuffa förutsättningarna inget som skrämmer, här har han tidigare blivit både Junior-mästare och även vunnit sin första WRC2-seger.
Inför strapatserna bland vingårdarna ligger Pontus och Jonas på femte plats i det totala WRC 2-mästerskapet. Nu i Tyskland kör de dock inte för VM-poäng, men Pontus ser det som en värdefull chans att fortsätta den fina utvecklingen han visat under året.
Just den här tävlingen ingår inte i mitt WRC 2-program för året, men jag är väldigt tacksam att SKODA Motorsport och EVEN Management ger mig möjligheten att köra här ändå.
Vi kommer därför till Tyskland utan någon direkt press på oss, men oavsett om vi jagar poäng eller inte så ser vi på den här tävlingen på samma sätt som de övriga, självklart vill vi få till ett så bra resultat som möjligt!

*
BloggBarumMer internationellt rally och då historiskt sådant med Barum Star Rally Historic som körs nästa helg den 25-27 augusti. Två svenskbilar finns anmälda Hans och Björn Gustavsson med en Toyota Stralet medan Janne Sellholm/Karl-Erik Bäckvall är anmälda i Opel Ascona A. Inget snack utan att tjeckerna har känsla för detta, på nyhetssidan presenteras rallyt med en bild på Sellholms häftiga skärmbreddade Ascona. Tilläggas kan att det inte finns en enda Volvo 240 i anmälningslistan, däremot flera Wartburg och Trabant…

*
BloggSydhavsrallyKommande helg är det som bekant AM Snapphanerally i Hässleholm vilket betyder återstart för Rally-SM samt RM för Grupp E och VOC/GruppF. Samtidigt i Danmark körs ”DM4” med Sydshavsrally nere på ön Lolland. Inte bara här hemma som det är kris med funktionärer och nu efterlyser co-driver proffset Jeanette Kvick frivilliga till rallyt. ” ”  ” Motorsports-Action HELT tæt på!!!! Skal DU stå på første række når 4. Afd af Danmarksmesterskabet i rally afvikles kommende weekend?!? Vi står og mangler DIG som official når den danske rally-elite gæster Lolland fredag og lørdag.
Som official skal du være bindeleddet mellem organisationen og tilskuerne og dermed sørge for at sikkerheden er i top når rallybilerne suser forbi. Løbsledelsen sørger for vest, radio og forplejning og så sørger vejrguderne for resten mens deltagerne sørger for underholdningen.
Rally’et afvikles fredag aften og hele lørdag – 4 mand skal bruges lørdag i tidsrummet 06.45-12.00 til en SUPER fed prøve og der sørges for morgenmad oveni. Kan du dér så tøv ikke – skriv. Derudover skal der bruges 12-14 folk til endnu en prøve lørdag men her er tidsrummet 06.00 og til 17.00 da prøven bliver delt i tre: 2x rundbane og tredje gang.” som gennemgående. Så her får du VIRKELIG rally 100% tæt på hele dagen. Er det noget for dig?!? Og evt familie, venner, kollega m.m. så smid en kommentar her eller send mig en besked herinde og jeg formidler kontakten videre Håber vi ses til nogle fartfyldte timer!”.

*
BloggStccHar ända sedan Dacia klev in i STCC haft en känsla för den statuslösa rumänen. Blev därför glad när Mattias AnderssonGelleråsen kunde ta sin tredje pallplats 2016. och blev tvåa. I race två blev det sjätte plats för Mattias. När ledande Johan Kristoffersson tvingades bryta redan på första varvet i Race 1 var Mattias även uppe i ledningen.
Johan fick en kraftig sladd och jag var nära att köra in i honom men hux flux ledde jag, menade Andersson.
Men bakom jagade Robert Dahlgren.
Jag tyckte jag fick en liten lucka till Robert men han kom tillbaka och då förstod jag att det skulle bli svårt. När han tog sig förbi hade jag ett ensamt race, konstaterade Mattias som var nöjd med andraplatsen som gör att åtminstone fjärdeplatsen totalt är inom räckhåll.
Robert Dahlgren vann första racet och Björn Wirdheim det andra. Richard Göransson leder totalt på 250 poäng.

*

Rolf och Tobias Grybb, Hässleholms MK vann SMK Örkelljungas Rally-Special, Skyttesvängen

Rolf och Tobias Grybb konserverade vinnarformen från YM4 i danska Randers i lördags över natten till det var dags SMK Örkelljunga och Skyttesvängen. I det första av de tre heaten var Joacim Kristiansson i sin röda Opel Corsa snabbast medan Grybbs Ascona var tvåa. Skurvädret gjorde att däckvalet var knepigt men båda Oplarna gick på regndäck och så även i heat två. Här funkade dock Grybbs betydligt bättre och dängde till Jocke med nästan tio sekunder. Därmed var saken klar och i sista körningen lät han dansken Johnny Pedersen vinna med 1,2 sekunder.
Han man åkt så långt som Johnny måste han ändå få något med sig hem, skrattade segraren efteråt och blinkade bort mot BMW-åkaren.
Pedersen som slutade tvåa menade i sin tur hans potenta M3:a inte passade alls på den knixiga banan och ville haft fler tillfällen att ”blåsa på”. Trea blev Kristiansson som till slut var 13,3 sekunder bak DM-ledande Grybb som nu utökade sin ledning i avsaknad av såväl Mats Lundahl som Jan Andersson.
Varas Thoms Brolin var inte riktigt vaken i första heatet med den nystrajpade Skodan och över sex sekunder till Grybb. Noterade sedan andra tiden i heat två och och en tredje i sista körningen på det skojiga och i år förlängda provet. Fyra totalt och seger i B-klassen före överraskningen Anders Åberg, Hässleholm som faktiskt var tvåa efter de två inledande omgångarna.
Rolf-Arne Nilsson, SMK Hörby i B-VOC var på väg mot ”all time high” och var bästa VOC:are inför finalåket. Här ”safeade” han dock lite för mycket och tappade segern till Lunds Daniel Ekdahl. I mål skilde 4,3 sekunder och på sista provet tappades hela 7,4…BloggJonas
En riktig skräll svarade en annan Hörby-åkare för, Jonas Hansson med storebror Johan i högerstolen. Femte raka klassegraren i C-VOC och dessutom slog man åldermannen och A-föraren i VOC-gänget, Roland Brorsson med nästan sekunden. BloggRolandDetta hindrade dock inte Rolands konkurrenter från att hylla honom efteråt och för säkerhets skull även märka ut vem som var ”1:an” i Örkelljunga. Vill även påpeka att jag inte hade något med kuppen att göra…BloggSilver
För besättningen i ”Silver-VOC:en” var målsättningen den vanliga, att inte hindra bakomvarande och helst inte köra på något hårt som det fanns gott om längs de knappa tre kilometerna knixig asfalt. Målsättningen uppnåddes och att även kunna dänga till familjen Hasselgren, far Anders vid ratten och sonen Andreas vid skissblocket kändes så klart oerhört bra.
Skyttesvängen var riktigt kul att köra, det var därför jag höll på så länge, skulle jag kunna försvara mig med men det gör jag förstås inte. Den nya bansträckning där tyvärr asfalten blev lite sönderkörd, var trots detta ändå ett lyft. Sedan var där förstås de dumma/tuffa lastbilsdäcken i var och varannan kurva vilket också kostade en del. I A-VOC fick både Peter Vestlund och Leif Axelsson konstig toe-in efter att alltför kärvänligt umgåtts med däcken. Vad hemmaföraren Uffe Jansson bröt för vet jag inte, men kan ana när jag läser efterlysningen i ”Opel-gruppen” på Facebook, ”Söker plast detaljer till Opel Kadett GSI, Stötfångare fram o bak, Sidokjolar, Original vinge.Skicka PM vad ni har dag.”.
Fick en liten gliring av tävlingsledare Kjell-Åke Olsson före start över att jag skrev att det inte fanns någon rallyarrangör i nordväst Skåne när ”SM-veckan” kommer hit framöver. Menade då att det kommer att bli svårt för Sprint-SM att genomföras.
Håller inte vår bana SM-klass kanske, undrade Kjell-Åke med ett leende på läpparna.
Kunde inte mer än hålla med men nu hjälper detta ju knappast när det numera är mer eller mindre bestämt att även SM-sprinten viks åt grusåkarna, precis som allt annat…

*
BloggSkyltIdag påbörjade jag min 50:e TV-Svängen på allvar när jag och grannen Bengt Jönsson satte upp ”Vägen avstängd-skyltar” på två av tävlingens specialsträckor. Tänk att det är nästan 50 år sedan, 1967 som jag och Claes-Göran Persson tog plats som vägvakt på Kylesträckan känns som om inte igår, så allra senast i torsdags…
Som vanligt är det ett kul jobb att träffa alla boende längs vägarna som idag också fick sista informationen om tävlingens genomförande. Finns väldigt många danska husägare i de mellanskånska skogarna och en av dessa pratade jag med. Förklarade vad som gällde och hon nickade instämmande, inte första gången sträckan körs om jag säger. Förklarade även att vi skulle täcka gräsmattan som vanligt men här dök skillnaderna mellan svenska och danska språket upp. Husägaren såg minst sagt undrande ut och jag tog ny sats, talade långsammare och då förstod hon vad jag snackade om, sken upp och svarade.
Absolut kan ni låna våra trädgårdsmöbler, sätt bara tillbaka dom på terassen efter tävlingen…BloggKurt
Väl tillbaka stöter jag så på de bägge eldsjälarna Markus och Kurt Andersson i färd med att skylta upp om TV-Svängen den 3 september vid Hörbys in och utfarter. Känns faktiskt som det börjar närma sig skarpt läge och i dag är där 56 anmälda.
Vet inte om det var som ”ett tecken i skyn” på vägen hem mötte vi en kanonfin ljusgrön Volvo Amazon Kombi, allt i dag kunde lika gärna ha varit i slutet av 60-talet…

*
BloggAstraNär Pierre Skytt besökte Tyskland hittade han den ultimata semesterdrömmen, en ”Hus-Opel Astra”, kan ett ferieboende bli bättre undrar jag? Pierre skriver, ”Har varit ute på en lite trip neråt Tyskland- Holland och tillbaka igen. På en rastplats i norra Tyskland fick jag i all hast syn på den ultimata levnadsmaskinen. Bilen ingen kan vara utan och ibland kan man behöva en säng att vila i. Vad kan vara bättre än att ha det enda man behöver här i livet i en och samma sak. En Hus-Opel-Astra?”.
Frågor på detta?

*

Dagens bilder: Skoda Motorsport – Henrik Åkeson- Johanna Sandberg- Tommy Svensson – Pierre Skytt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *