Chockbeskedet, Rallybåten ställs in, Greensmith väntar till Mexiko, SM-vinnande Robert kör 4WD i Lima, 21 kvinnliga kartläsare i SM-premiären, 29 klassiker i Umeå och i Monte kämpas det…
Nog ingen tvekan utan att dagens besked att ”Rallybåten” ställs in skickat chockvågor genom stora delar av rallylandet Sverige. Inte bara de som bokat till Rally Sweden som deppar utan även alla andra som såg detta som ett nytt grepp att skaffa publik till det för oss här nere avlägsna Umeå. Simon Johansson som stod bakom projektet ihop med Viking Line förklarar.
– På grund av ett antal stora avbokningar de senaste veckorna har vi, måndagen den 30 januari, i samråd med Viking Line, beslutat att ställa in Rallybåten 2023. Samtliga resenärer kommer få hela summan för sin resa återbetald. Detta hanteras av Viking Line.
Att Simon delar besvikelsen med alla direkt drabbade är självklart och han menar.
– Det här är en stor förlust för oss alla, inte minst för er som bokat er på Rallybåten och, precis som vi, såg fram emot en fantastisk resa tillsammans med likasinnade. Tack för ert stöd och all den entusiasm ni pumpat in i projektet.
Han vill även tacka alla samarbetspartners som trott på rallyprojektet men som nu tyvärr om man ska vara lite skämtsam i all besvikelse, gått till botten. Jag skulle ljuga om jag blev totalt överraskad då jag länge varit tveksam till om det verkligen är möjligt att få ihop över tusen rallyfantaster till en båttur. Även om där är mycket publik på rallyt så har de allra flesta ändå egna upplägg med boende och transporter. För andra finns det flera olika arrangörer som erbjuder både boende och transporter under rallyt och dessa är det inte helt lätt att slå undan benen på. Men det jag tror ändå var det som gjorde att ”hardcore publiken” avstod, var att man missade både torsdagen och sista dagen av rally. Båten kom till Umeå först lagom till fredagens sträckor och sedan åkte man hem på lördagen och då utan att kunna bjuda på målgången.
För mig börjar alla rally på serviceplatsen där man strosar unt och kollar in team, bilar och tävlande. Att studsa rätt in i handlingen på fredagen känns rumphugget och samma sak att inte få vara med om sista dagen med segerfirandet. Nu är detta hur jag ser på saken, men kanske är det fler än jag som har ungefär samma ”gammeldags uppfattning”…
*
Oavsett detta avbräck så lär där bli mycket publik om knappt två veckor, publik som använder andra sätt att bevista Rally Sweden. Här kommer man dock att missa britten Gus Greensmith som i år valt att göra som Oliver Solberg och kliva ner till WRC2. Gus har klart med Toksport WRT om att köra nya Skoda Fabia RS Rally2 i sju tävlingar. Foto: M-Sport Han hoppade över Rallye Monte Carlo och gör så även i Rally Sweden, istället blir det premiär i lite ”enklare” Rally Mexico. Greensmith menar att klassen i år blir extremt tuff med bland annat WRC-förarna Oliver Solberg och Teemu Sunninen med full säsong.
– Det är svårt att förutse vem som kommer att göra bra ifrån sig och i vilka tävlingar. Jag tror också att det kommer överraskningar under året…
Att han väljer Mexiko är ingen tillfällighet då säkerligen många av de tuffaste konkurenterna väljer bort resan över Atlanten. Därmed har Greensmith också bättre möjligheter att ta bra poäng än till exempel i Monte där mer än 40 Rally2-bilar var anmälda. Monte är ingen bra tävling att göra Rally2-debut i menar han som senast det begav sig med R5-bil var i Spanien 2019 samma år som i Foto: Tommy Svensson
. Istället vill han testa i lugn och ro för att komma väl förberedd med Skodan. Efter att ha varit Ford trogen i massor av år blev det nu Skoda och det valet var busenkelt menar Greensmith.
-Såg tidigt hur bra Skodan var och skulle jag köra i WRC2 ville jag ha bästa bilen!
*
I fjolårets SM-premiär i Boden överraskade Robert Andersson, SM-vinnare 2019 med att komma med en hyrd R5-Hyundai. Nu blev det en kort rea men ändå så pass att Robert blev sugen på att byta ut sin Opel Astra mot 4WD ett byte som nu skett och i årets SM-serie blir det Mitsubishi för honom och Jesper Samuelsson. Mina öron och ögon i Eskilstuna-trakten Pierre Skytt har känt honom på pulsen inför Lima.
– Det kändes som vi behövde en nytändning i teamet och när den här bilen från södra Sverige dök upp slog vi till, säger Robert.
Ytterligare en ny bit i Roberts SM-tävlande är att anmäla sig till teammästerskapet. Robert har tillsammans med Jonna Eson Brådhe från SMK Nyköping samarbetat tidigare och nu fördjupat relationen och bildat BDS-Eskilstuna Team Sweden.
–Arbetet med att få ihop en SM-säsong är enormt och kan nu fördela lite av arbetsbördan, förklarar Robert.
Att det till och med kan komma ytterligare en chaufför in i teamet till sommarsäsongen är inte omöjligt.
– Vi vill kunna avlasta varandra och inte behöva dra i alla trådar själv som vi gjort fram till nu, berättar en laddad Robert.
Målsättningen för tävlingsmänniskan Robert är givetvis en medalj i slutet av säsongen.
– Men man får inse fakta att vi åker mot hårt motstånd, så man får vara ödmjuk när man möter så många bra bilar i den här klumpen. Vi ska försöka åka på så gott vi kan men inte lägga för stor press på oss så här i början med ny bil och allt man ska lära sig, säger Robert.
Direkt från Lima bär det av till Rally Sweden Classic och här det Suzuki Swift som gäller. En bil som byggts av brorsan Rickard och som senast kördes av pappa Dan och syster Sandra i Midnattssolsrallyt. I Lima kör Robert i SM-klassen ”Nationella 4WD” men som för enkelhetens skulle kunde döpas om till ”Klass Mitsubishi”. Av de 25 anmälda är samtliga Mitsubishi av olika slag så när som på irländaren William Creightons Rally3-Fiesta och Bodens Michael Wickströms WRC-Fiesta. Dessa två förutom de båda Subaru-åkarna Erik Pettersson och Tony Persson är det enda som stör ”Mitsa-flottan”.
*
Att det blir allt fler och fler tjejer som intar kartläsarstolarna är ingen nyhet och i Lima har 21 tjejer lagt beslag på positionen till höger i bilen av de 126 anmälda. Allra bäst representerat är Ludvika MS med tre tjejer på co-driver-platsen Emmy Flink, Rebecca Friberg och Jonna Nyström. Lite stolt också över att SMK Hörby har två tjejer i elden på lördag. Erika Ledin och Emma Fransson, låt vara att Victor Hansens sambo Emma envisas med att ha licens i Växjö men ändå. Fler från de sydligare breddgraderna är Nellie Karlsson Skillingaryds MK, Ida Lidebjer Granberg Asarums MS och Maja Bengtsson Älmhults MK (bilden).
På förarsidan finns det ”bara” två kvinnor och bägge i ”Mitsubishi-klassen” Jonna Eson Brådhe SMK Nyköping och Hannah Jakobsson, Kolsva MS.
*
Just nu pågår Rallye Monte Carlo Historique och i år med färre startande än normalt, knappt 300 deltagare jagar idealtid i Alperna ovanför Monaco. I skenet av detta är de 29 anmälda till Rally Sweden Historic inte så mycket att skryta med men där håller inte arrangören med. Istället lyfts fram att rallyt är unik genom att ingå och vara en del av WRC-tävlingen och, där kör delvis samma sträckor.
– Det är en enorm styrka, menar fjolårsvinnaren Christer Hedlund.
– Framförallt får alla uppleva de gamla bilarna igen och kanske minnas tillbaka. Men de får också uppleva kontrasterna och uppleva utvecklingen och skillnad mellan farterna på de olika klasserna och bilarna!
Hedlund fortsätter.
– Jag tror att alla som är uppväxta på 70- och 80-talet känner igen sig och uppskattar bilarna som exempelvis 1979-års VM-segrare Björn Waldegård körde på den tiden.
I fjol lvar det sekundstrid in på målingen innan Lyckseleföraren med Ford Escort och Ida Lidebjer Granberg kunde koras som segrare.
– Även om det kanske inte är på liv och död på samma sätt som när jag var ung så försöker man ju ändå maximera det som går när man väl har satt sig i bilen. Man är ju liksom ändå där och tävlar, säger han och skyndar sig snabbt att “döda” favoritskapet inför 2023-års tävling.
– Det kan ju bara gå sämre!Foto: Mats Jonsson Motorsport
Bland de mera namnkunnig i fältet är onekligen Mats Jonsson som nu fått färdigt en replika på den Toyota Celica GT4 som han vann Rally Sweden med 1992 och -93. En som fick en dålig start är Nils Östgård från Vännäs som i genrepet ”Vännäs Plåt Rally”råkade ut för ett tungt motorras på sin Opel Kadett GSi. Nu söks det febrilt efter reservdelar så att inte #228 tvingas bryta före start. Enda skåning, Ted och Katarina Malm, Arlövs MC går ut först med #201 på sin svart och guldlackade Volvo PV.
*
Över till Rallye Monte Carlo Historique som har målgång i morgon onsdag. Dan Alvén rapporterar: ”Måndagens övningar gick ungefär i samma spår som dagen innan, dock hade arrangören hittat ännu värre kostigar täckta med snö och is. Jag har funderat över det där, som alla talar om, miljö frågan med uppvärmning etc., här har vi inte sett någon uppvärmning, det har varit kallt och snöigt och detta i centrala Europa? Jag förstår inte hur det hänger ihop men å andra sidan är det mycket annat som jag inte förstår, men landskapet här är vackert i sin vinterskrud, eventuellt skulle Mora IK, som arrangerar Vasaloppet flytta tävlingen hit ner bara ett gratis tips. Igår avverkade vi fyra specialsträckor och som jag tidigare nämnt, snömodd och där det inte var snö var stigen isbelagd. Även om jag är en gammal bandyspelare så var det för dåligt underlag för Mercedesen, som jag fick hantera med mycket varliga rattutslag.
På första sträckan kom en hetsig italienare i en Lancia Monte Carlo, ifatt oss och jag släppte förbi honom, några kurvor längre fram, stod italienaren och viftade på vägen och han Lancia låg längrener i ett dike mot några trä. Jag tror varken killen var glad och inte heller hans pappa, som säkert betalat för bilen och allt runt omkring. På en annan sträcka, även denna täckt med snö och is, låg en svart Fiat på sidan i ett dike och så här såg det ut hela dagen. Lyckades inte bilarna bli skadade under special sträckorna, så blev dom krockade av mötande trafik, en tysk fick bryta då dom kolliderade under färd på allmän väg. På tal om allmän väg så är det allmän väg på de flesta specialarna med mötande trafik.
Detta gör att man måste vara extra alert och uppmärksam. Idag skall vi ner ner till Monaco och tre specialsträckor skall avverkas innan vi är framme i Monaco och på natten mellan tisdag och onsdag skall ytterligare två specialare avverkas bl.a. den berömda Cole di Turino i mörker. Förhoppningsvis utan snö och is men man skall inte ta saker och ting för givet.”.
Bara ett av de åtta danska ekipagen var nöjda efter etappen, Kenneth Kruse Simonsen med pappa Otto Kristensen och Lancia Fulva HF. Paret ryckte från 33:e plats och är nu på ”Topp-20”. Sämre för Per Vilslev/Erik Andersen som rasade med sin Opel Kadett från 14:e plats till 101:a efter att ha drabbats av arrangörens nya koncept med att göra tävlingen ännu svårare.
I år har det införts att snittfarten ändras flera ånger under tiden man kör sträckan vilket Vilsel inte lyckades med, utan Kadetten passerade en hemlig tidskontroll i för hög fart. Än värre för Hans Kolby och Poul Erik-Hansen, Lancia Fulvia 1600 HF från1971 som tvingats bryta.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com