Capito vill WRC-avgöra allt på söndagen, Hägg vassast på ”Himpan” och ”Nya GruppH” på ELMIA…

Jost Capito, Andreas Mikkelsen (NOR) WRC Rally Argentina 2015

Volkswagen Motorsports chef Jost Capito är som bekant på väg in i Formel 1 som teamchef för McLaren. Som ett litet testamente lanserar Capito en kontroversiell idé som han menar skulle göra WRC lika populärt som Formel 1. Tanken är att ett VM-rally inte ska avgöras förrän på allra sista sträckan och ingen ska på söndagen vara chanslös även om man tidsmässigt är långt efter. Idén är att tidsskillnaden upp till ledaren ska divideras med 10 inför sista sträckan. Senast i Rally Mexico var Latvala en minut före Ogier inför power stage men med Capitos tänk, hade det istället bara skiljt sex sekunder.
Om vi hade gjort så här skulle publiken bli riktigt intresserad av den sista timmen rally på söndagen. Detta skulle också innebära att man framöver även blir intresserad av det som händer fredag-lördag, menar Capito och tilläger.
Jag är helt övertygad att detta vore det bästa för sporten!
Nu är hans tanke inte ny, redan 2014 sänkte FIA:s Jean Todt förslaget och även om WRC Managern Jarmo Mahonen då var positiv är han idag lika skeptisk som Todt.
För mig känns det allt för avlägset från ursprungstanken med rally, menar Mahonen i en intervju i Autosport.
Om du kör för fullt i skogen i tre dagar och gjort ditt allra bästa så ska ändå allt avgöras på sista sträckan. Nja, jag är inte säker utan tror att vi tar oss allt för långt bort från sportens DNA…
Capito är ändå övertygad om att hans idé är rätta vägen att göra WRC ännu populärare.
Tror stenhårt att detta är grejen för att höja WRC till samma nivå som Formel1 ur publikens synvinkel!
Nu kommer FIA inte att rådfråga mig i den här frågan men för mig känns detta absolut inte rally. I mina ögon skulle då de två första dagarna berövas all spänning och nästan bli mer transportsträcka på vägen fram till, som det heter i danska versionen av Let´s dance, ”avgørelsen”. Nej tack Capito!

*
I går kördes EnergikontrollsprintenHimmelstalundsfältet där publiken och de tävlande bjöds på solig och hyggligt varm vår. Allra snabbast på ”Himpan” var Niklas Hägg med den beprövade Toyotan och detta, 1.49 före Kolsvas Mitsubishiåkare Ronnie Jakobsson och på tredje plats, Roland Eliasson även han i en Mitsubishi.
Bästa 2WD-åkare blev Tomas ”Lången” Petterson, med Escorten men detta bara 0,02 sekund före Emil Karlsson, Volvo 940. Inte heller trean Daniel Wall, Volvo 240 var långt från seger, 0,11 sekund upp till Lången.

*
Vad jag förstår har alla tiders publikrekord slagits på Bilsport-mässan Elmia i Jönköping. I tv-nyheterna rapporterades om jättebilköer och jag pratade med en besökare som hävdade att de suttit i en sådan i över tre timmar. I samma inslag pratades det om 70 000 besökare och då måste arrangören vara nöjd som jag ser det. BloggBMWHar fått en hel del bilder från mässan men väljer ut Kristian Lindbergs på en rallybestyckad BMW 2002 Touring. Kristian trodde sig ha mässans scoop i kameraobjektivet då någon hävdade att detta var prototypen för ”Nya Grupp H”. Själv är jag skeptisk, Transportstyrelsen kommer aldrig att tillåta både takräcke och att köra utan motorhuv…

*
En liten påskfundering dök upp i går efter att jag skrivit om de anmälda till Midnattssolsrallyt (just nu är siffran uppe i 107 ekipage) och då Tjusts glade gamäng Mats Lundholm som jag skrev om. Då stämmer alltså talesättet tänker jag, det som säger ”Killar med hjärna kör bilar med stjärna”. Ett bevis på detta är då Mats som självklart har hjärna och därför byter till Opel från Mercedes i MSR. Bara en liten fundering från min sida…

*
BloggHusHittade den här bilden som visar nästan lite höjden av lycka 1979. Med mitt nybyggda hus och en Opel Kadett GT/E på garageuppfarten, bättre kunde detta inte illustreras för 37 år sedan…
Fortsatt trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *