Capito, ge Latvala lite tid i WRC-Polon, nya Peugeot R2:an även hit och Bilsport Cupåkarna =hörnpelare i sporten!

VW Motorsport-bossen Jost Capito tar gärna fajten och hoppas att både Ford såväl som Mini kommer tillbaka till WRC så fort som möjligt. Detta förklarade den ”hetaste bossen” på en mediakonferens inför nästa deltävling i Mexico. Ödmjukhet präglar både Capito och hela teamet som väljer att hålla en låg profil trots öppningen som närmast varit succéartad. På frågan om det blir ny seger i Mexico valde han att svara lite diplomatiskt.
– Vi får vänta och se…
Har varit lite tugg om huruvida Latvala är en floppvärvning som t.ex Walther Rörhl hävdar eller om det bara handlar om tid, plus anpassning till nya R Polon som är Capito och Carlos Sainz analys.
– I Sverige hade Latvala ungefär samma ”speed” som Ogier, han behöver bara lite fler rally för att lära känna bilen, menar Capito.
Från och med nästa tävling som blir Portugal ansluter även supertalangen Andreas Mikkelsen till teamet och därmed är det frågan om Capito inte förfogar över starkaste ” line up” i WRC…
Har du lagt undan lite stålar så börjar Peugeot Sport inom kort att öppna orderböckerna för nya 208 T 16 som R5:an är döpt till. Redan nu har man så stort intresse att man förväntar sig att bilen kommer att köras som ”förbil” i flera olika grus och asfaltrally andra halvan av året. Nya R2-versionen av 208:an är längre fram i utvecklingsstadiet och här har man redan nu fått order på 74 bilar från totalt sexton länder. Tro det eller ej men Sverige finns med på listan vilket jag tycker är jättekul. Vet att Svenske mästaren i Otrimmat 2WD, Jonas Olsson har jobbat med importören för att få hit en bil och kanske har det lossnat nu. Tänker mig gärna tillbaka till sjuttiotalet och att en svensk mästare då skulle stå billös var närmast ren utopi. Minns när Saab klyddade som värst med sitt tävlingsengagemang och valde att driva det i någon sorts sidoverksamhet under namnet Saab Sport&Rally. Här körde Ola Strömberg Saab 99 och till slut tröttnade Ola på det hela och gick över till Opel. I helsidesannonser förkunnande då Opel att ”Även Ola bytt från Saab till Opel”. Tänk er en sådan annons idag, ”Även Jonas Olsson byter sin Ford till en ny Peugeot” och jag skickar passningen vidare till Gert Blomquist Mr Peugeot i Rallysverige…
Blev idag uppringd av tidningen Bilsport Rally&Racings chefredaktör Mikael Johansson, som gärna sett mig i Karlskrona på lördag när det är prisutdelning för Bilsport Rallycup. Mikael hade fått för sig att mina tankar om rallysporten och kanske framförallt sportens framtid hade varit intressant för alla inbjudna att ta del av. Huruvida detta stämmer eller ej är jag inte rätt man att avgöra, men tråkigt nog var jag tvungen att tacka nej till det flotta erbjudandet. Annat sedan länge förhandsbokat satte en käpp i hjulet och jag fick prioritera.
Annars är det just de som kör Bilsport Rallycup som är det finaste svensk rallysport kan visa upp. Merparten av cupdeltagarna tillhör kategorin som pröjsar själv och tävlar enbart för att det är så dj-la kul att få en sladd då och då. Det är dom här killarna och tjejerna som är hela grunden för att Tidemand, Ramona, PG, Flodin, Sandell och allt vad de heter överhuvudtaget har tävlingar att köra. Somliga kallar cupåkarna för någon sorts ”utfyllnad” själv tycker jag att hörnpelare är mer korrekt beskrivning. Utan deras fantastiska engagemang stannar ”Rallysverige” och hur kul skulle det vara för Tidemand & Co att tävla mot sig själv. Nu är det inte så att jag inte tycker att sporten ska ha stjärnor, tvärtom men det är mixen av högt och lågt, stjärnor jämsides med glada amatörer som gör svensk rallysport unik. Var rädd om detta!
Just nu är det högtryck i alla ”shopar” som säljer rallyutrustning. Många tvingas i år köpa ny overall, hjälm och Hans eller liknande skydd däribland jag själv. Fick lära mig av mera pålästa kompisar att föraroverall måste man prova, storlekarna varierar kraftig beroende på vilken tillverkare man vill köpa ifrån. Lydde rådet och sökte upp en säljare ”nära mig”, provade, hittade rätt storlek och affären avslutades. För några dagar sedan kom så min duktige ”asfaltshittare” (själv hittar jag inte ett dyft mellan alla koner, hus och annat dj-elskap som RS-arrangörerna ställer ut) och berättade att han tittat på ny overall även han. Generöst erbjöd jag honom att prova min för att lättare hitta rätt och det var då han frågade efter min storlek.
– Det fick bli en 58:a, svarade jag.
Repliken kom direkt.
– 58:a, i min gamla overall har jag bara 52, konstaterade han samtidigt som han med ögonen mätte mitt BMI.
Dagen efter provningen lämnades overallen tillbaka, självklart frågade jag då hur den satt och vilken storlek han behövde?
– Den satt perfekt så det får bli en 58:a.
Då kunde jag inte utan att le i mjugg vilket han uppfattade direkt och slängde in ett desperat försök till upprättelse.
– Jag hade egentligen klarat mig med en 56:a men det är skönt med lite extra vidd i ärmarna…

2 svar på “Capito, ge Latvala lite tid i WRC-Polon, nya Peugeot R2:an även hit och Bilsport Cupåkarna =hörnpelare i sporten!

  1. Tja Tommy!.. Tack för ännu en bra blogg!..
    En sak jag hoppas på är att du kan hjälpa till att söka lite info om Hyundai och deras wrc projekt.. för visst är det väl oroväckande tyst om deras bil..?? Luska lite du som har kontakter och vet vart man ska fråga..//Rickard

  2. Hej Rickard.
    Det är inte så att jag har någon direktlinje till teamchefen Michel Nandan som ger mig de senaste nyheterna, men jag är inte så orolig. Även om det känns länge så var det i september man presenterade WRC-konceptet och att bygga bil från scratch tar tid.
    Jost Capito verkade ha lite mer kött på benen vid presskonferensen i Mexico och där välkomnade han Hyundai. Handlar nog om att ge sig till tåls, åtminstone fram till i höst.
    Klart jag söker info, det finns i ryggmärgen och då om allt från vem som köpt ny VOC till WRC…
    MVH
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *