Bygg Ramonas WRC-Skoda, tio procent tjejer i Lima, hur manlig är en M3:a och inget STCC för Wirdheim!

Nu kan du själv skaffa Ramona Karlssons WRC-Skoda genom att ladda ner från hemsidan. Det handlar om en pappersmodell som du själv sedan viker och vips är du med i WRC. För mig antagligen det närmaste jag kommer en egen värsting…
LBC-Ruschen i Lima har de senaste åren varit vad Vasaloppet är för skidåkarna. Här har alla som haft tillgång till några dubbade rallydäck samlats. Till och med skåningarna brukar hitta till Dalaskogarna när det är Lima och startfält på runt tvåhundra bilar har hört till vanligheterna. Men i år, en dryg vecka innan tävling finns bra 43 förare anmälda vilket förvånar mig storligen. Rapporter från lokalbefolkningen vittnar om perfekta förhållande med lagom höga snövallar, is på vägen och fina sträckor så det är inte detta som är problemet. Så vad är det som händer?
Lite kul är att av de anmälda är mer än tio procent tjejer, när hade vi detta i en rallytävling senast? Okej, det handlar i praktiken bara om fem tjejer, men ändå. Hela klassen Ungdomsrally består av tjejer, Lina Björklund från Rättvik och Ida Granegård, Hedemora gör upp om segern.
Finns det mycket manligare bil i skogen än en BMW M3:a? Jo det är klart, Opel Manta/Ascona 400, Escort BDA och några till är väl likvärdiga, men en M3:a skojar man definitivt inte bort när den vrålar fram mellan trädstammarna. Spärrar därför upp ögonen när norska tjejduon Camilla Antonsen och Annika Storsven är anmälda i en M3:a. En bil som enligt BMW-freakar enbart körs av killar ”med hår på bröstet”. Nu har jag aldrig träffat varken Camilla eller Annika, men hårväxt på bröstet tvivlar jag på. Ännu en manlig bastion har fallit…
En skåning, Johan ”Kalle” Gren från Hässleholm är anmäld och drar till Lima med den gula Golfen. Håller han samma tempo som som i DM-avslutningen i Asarum, kan resten av gänget ”kamma sig”!
Bättre är det i Gestrikekannan som körs i helgen med runt 130 anmälda. I 4WD återfinns Niklas Karlsson med Mitsubishin och kanske det är läge för en topplacering? Motståndet är tufft men det är Niklas också.
Kollade på Patrik Flodins hemsida. Säger bara att jag håller med dig Patrik även om jag också har en 240, när du väljer att behålla den gula Mantan på startsidan. En Opel är alltid en Opel även om en på motorklubben häromkvällen så sant konstaterade.
– I Sverige kör vi bara med två sorters rallybilar, nyare och äldre Volvo!
Även idag skiner solen i Skåne, inget snack våren är på väg. De första tävlingsinbjudningarna börjar droppa in, först ut på RS-sidan var SMK Hörby med Express-Specialen den 24 mars och nu kom även Hässleholms MK med samma sak till 50-års jubilerande Lille-Mats Rallysprint. I år som tvådagars-tävling. På lördagen som vanligt med DM och Asfaltcup för att på söndagen övergå till landskamp mot Danmark. Här tillåts bara de femtio totalsnabbaste förarna att köra ( Silver-Voc:en blir hemma båda dagarna, har även ett jobb att sköta och där ingår inte rallyåkning…) så då blir det extra rafflande på Garnisonen.
Premiären i Hörby har i dagsläget tjugofyra ekipage anmälda och det förväntas att minst fördubblas om det följer trenden från i fjol. Någonstans mellan sextio och sjuttio startande hoppas man på och inget tyder på att detta inte ska infrias.
Bland de första att anmäla sig var, jag skriver oslagbare för det är ren sanning, Asfaltskungen Mats Andersson. Som vanligt är det Protonen som gäller i RS och där Mats lättat den malaysiska stoltheten i vinter. Inte så komplicerat visade det sig, fjolårets nummerlappar har samtliga rivits bort. Nu vet jag dessutom att Mats alltid närt en hemlig dröm att få köra för SMK Hörby, men familjetrycket är svårt att hantera så det är Eslövs MK som varit adressen. Fast nu söker nog Mats en kompromiss och har anmält ”SMK Eslöv” som klubb. Intressant…
En som däremot lämnat Hörbyklubben är Martin Anderson, vinnare av Asfaltcupen 2012 och kommer i fortsättningen att tävla för Arlövs MC med sin vassa Compact-BMW.
Hur friskt är STCC/TTA? Frågan känns mer än berättigad med runt två månader kvar till premiären. Idag kom ett riktigt chockbesked, den upphaussade nyheten att f.d Formel 1-åkaren Björn Wirdheim skulle göra comeback på hemmaplan gick i stöpet. Enligt autosport.com har Picko Troberg Racing inte lyckats få ihop någon budget och då blir det istället fortsättning för 31-åringen i den japanska Super GT-serien. Till autosport.com säger Björn.
– När vi bestämde oss för att köra på det här var Picko rätt säker på att han skulle få ihop sin budget. Sen vet jag inte om han har fått något sponsoravhopp men vi hamnade i ett läge där han inte kunde göra det enligt de villkor som vi kommit överens om.
Självklart är Björn ledsen som verkligen sett framemot att komma hem.
– Hade verkligen sett fram emot det här. Det känns tråkigt att det inte blir av naturligtvis, men det är bara att acceptera situationen, säger Wirdheim till autosport som dock är fortsatt öppen för att köra STCC i framtiden.
Har en konstig känsla att årets STCC blir ett riktigt mellanår och att det blir Camaro-Cup (eller vad man väljer att kalla det när Ford Mustang även finns med i gänget) som blir dragplåstret. Något som säkerligen Kristianstads egen ”Chevy-Star” Jens Edman inte har något emot!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *