Capito ber Latvala om ursäkt, tankar kring Rally-SM och SSR med SM tillbaka till Skåne 2015(?)…

BloggJariNu ber VW-bossen Jost Capito Jari-Matti Latvala om ursäkt för de tekniska problem på WRC-Polon som gjorde att finnen tappade tid på avslutningen av Rally de Espana. På autosport.com avslöjar han att det var framdiffen som ”klyddade” på den ledande Polon vilket innebar att Latvala körde ”3WD”. Det var andra gången samma problem uppstod för Latvala vilket inte var ursäktligt enligt Capito.
– Jari-Matti svarade för en fantastisk uppvisning och vi är verkligen ledsna för det som hände, ursäktade han sig och fortsatte.
– Jag menar att Jari-Matti fortfarande väntar på sin första asfaltseger med Polon, men i praktiken kom den här i Spanien efter lördagens asfaltsträckor…

*
Fem segrar och en andra plats blev resultatet av Robert Kubicas första WRC-säsong, låt vara i WRC 2 men ändå en fanatisk svit av en ”Formel 1-åkare”. Med fem minuters marginal till tvåan säkrade polacken VM-titeln och kan nu med gott samvete äntra WRC-bilen till finalen Rally Wales. Har sagt det förut, men sitter Kubica inte i en av Citroëns bilar 2014 blir jag mycket förvånad…

*
Har fått reaktioner på SIMAB:s avhopp som promotor av Rally-SM och då från både de som hyllar Olof Kånge och Mats Jägerhults jobb för att lyfta Rally-SM till de som hävdar motsatsen. Jag tänker inte betygsätta parets jobb utan nöjer mig med att konstatera att de säkerligen haft den absolut bästa målsättningen med sitt engagemang. Sedan har man inte nått hela vägen i alla lägen och resultatet av detta ser vi nu.
Kan inte påstå att jag delar firma Kånge&Jägerhults alla visioner men tror ändå att man lagt en bra grund att jobba vidare på. Teammästerskapet tror jag på sikt kan bli en bra grej där min förhoppning är att någon gång kunna se ”fabriksteam” bland de tävlande. TV-sändningarna som blev allt bättre under året måste man också försöka rädda. Sedan är jag inte lika säker på att som man skriver ” Ett Rally SM utan TV, radio, sociala medier, VIP träffar, pressdagar och media samarbeten är inget SM. Det är inte framtiden.”. Sanningen har varit att media vid de SM-tävlingar jag bevistat enbart varit de närmast sörjande alltså lokalpressen. De övriga uppräknade har jag inte jag sett skymten av, när inte ens Radio Kristianstad infann sig på Snapphanerallyt inser man det är mycket jobb som återstår. Har inte heller fått någon känsla att man från ”mediadesken” ”sprungit benen av sig” för att göra mitt jobb lättare…

*
I morgondagens Kristianstadsbladet finns en artikel om vad SIMAB-avhoppet innebär för Snapphanerallyt, klara för SM 2014 och South Swedish Rally lika ”oklara” för SM 2104. Tävlingsledare CG Wilke i Hässleholms MK menar att man kör på som planerat och att avhoppet i praktiken inte innebär några större förändringar.
– I princip att vi inte längre kan garantera våra sponsorer tv-sändning, det är allt, menar Wilke.
Lasse Mattsson i South Swedish Rally har svårt att dölja att han är nöjd med att SIMAB försvinner. Bråket mellan SSR ( man vägrar att betala vissa fakturor där man menar att SIMAB inte uppfyllt sina åtagande) och SM promotorn kulminerade när SRR blev blåsta på SM-statusen efter mer än trettio års obruten följd.
Klart det känns bra att SIMAB lämnar och nu är det bara att hoppas att Rallyutskottet tar nya tag med mästerskapet, menar Mattsson.
Redan i fredags beslutades att en koordinator på förbundet ska ansvara för Rally-SM och att en ”central presschef” ska engageras. Men detta räcker inte enligt Mattsson.
– En säljare av mästerskapet måste tillsättas som får till uppgift att dra in pengar. Kan inte vara en omöjlighet att t.ex sälja ut vindrutan för reklam på SM-bilarna…
Hur SSR kommer att köras 2014 vill Mattsson inte avslöja, däremot är SM-ansökan för 2015 inskickad. Då fyller rallyt 40 år och då planeras det för ny startplats för rallyt.
– Vi siktar på en återkomst till Skåne och då är Kristianstad naturlig som tävlingscentra!
BloggSSRNästa års planer släpper Mattson i samband med ”Rallymöte för alla” i Hässleholm den 10 november.
Så mycket kan jag ändock säga, två av landets största rallyserier kommer att ha SSR som deltävling och vi planerar att köra torsdag-lördag.

*
Även i Snapphanerallyt är där lite ”nytänk” och vågar jag lova välkommet sådant. På hemsidan skriver Wilke bland annat,” Vi räknar med att fredagssträckorna körs på Garnisonen som i år, på grusdäck av samma fabrikat och mönster som de däck de tävlande märkt in till grussträckorna dagen efter, dvs de kan köra på slitna grusdäck. (Lika för alla)”. Ett önskemål som jag hörde från många förare i år. Konsekvensen av detta är att deltagarna sparar mycket pengar när man slipper köpa dyra asfaltprylar för bara två körningar på en hel säsong. Dessutom blir det minst lika roligt om inte roligare för publiken när rallybilarna sladdar lite mer…

*

Svenska Rallycupen avslutades i lördags med Marknadsnatta uppe i Skänninge (bor man i Skåne blir det ”uppe i”…) och så blev topp-tre i de olika klasserna.
4WD.
1. Gabriel Savela Stockholms BK Mitsubishi 102p.
2. Björn Adolfsson Huddinge MK Skoda 90p.
3. Fredrik Åhs Västerås MS Mitsubishi 90p.
2WD.
1. Mikael Eriksson SMK Trollhättan Golf 107p.
2. Fredrik Eriksson Katrineholms MK Golf 75p.
3. Leif Persson Laxå MK Volvo 62p.
40. Hans Johansson Olofströms Mk Volvo 7p.
B-förare 2WD.
1. Knutte Edenholm MK Team Treske Volvo 108p.
2. André Ekström Gotlands MF Opel 97p.
3. Daniel Hellstadius Kullings mS Volvo 89p.
Appendix K.
1. Ola Axelsson Västerås mS Volvo 110p.
2. Lars Pettersson MK Kinda Volvo 86p.
3. Gunnar Asplund Waxholms MK Volvo 85p.
7. Krister Johnsson Broby Mk Volvo 31p.
Man kan inte säga att intresset från de skånska rallyåkarna varit stormande precis. Två förare och då kör inte Hasse ens för en skånsk klubb utanför blekingska Olofströms MK. Bäst lyckades Krister Johnsson med sin Volvo 142:a med sjunde platsen i App.K.

*
BloggSkodaKollade lite reflexmässigt på ”rallybilar till salu” och hittade då en bukett Skoda Fabia S2000 på ”Rallycars for sale”. Det är BRR Baumschlager Rallye & Racing GmbH som säljer fyra bilar med chassinummer 41-69-70-75 med pris från 150 000 euro upp till 195 000. Lite för mycket för en fotografbörs även om jag slänger in Silver-VOC:en som dellikvid…

*
Till slut måste jag ge en förklaring till er som kommenterade lördagens blogg och inte förrän i dag blev kommentarerna synliga. Moderatorn som läser igenom allt hade helt enkelt missat att göra så vilket självklart inte ska ske. Fortsätt därför att kommentera ju fler och mer desto bättre!

Ett svar på “Capito ber Latvala om ursäkt, tankar kring Rally-SM och SSR med SM tillbaka till Skåne 2015(?)…

  1. Hej!

    Du skrev om topp tre i 4:a av åtta klasser i Svenska RallyCupen hade varit kul om du skrev alla klasser.

    Tack för annars bra läsning!

    Mvh

    Mattias

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *