Cais förlorade ERC-seger plus 5 000 euro i böter, Suninen lämnar M-Sport, Østberg vann ”UM”, 74 SM-åkare till Hässleholm, lite mycket SSR-gnäll, ”The Hansen Brothers” dominerade på Grönland och dubbelt Ford uppför Fallerumsbacken.
Upplösningen av ERC Barum Czech Rally Zlin blev som jag berättade igår både oväntad och dramatisk när rallyledaren Erik Cais rullade och bröt på sista sträckan. Istället blev det Jan Kopecky som tog hand om segern och förutom att hantera en kraschad Rally2 Fiesta drabbades även Cais av FIA-böter för sitt uppträdande i samband med kraschen. Sju bilar han starta före Cais och dessa sju fick också sina tider medan resten av startfältet fick en framräknad tid. När Cais och kartläsare Zakova Jindriska tog sig ur vraket så vägrade dom att låta funktionärerna flytta bilen som blockerade vägen, duon tillät inte ens att någon rörde bilen. Ett uppförande som FIA menar strider mot solklara regeln, att tävlande alltid måste följa funktionärers anvisningar oavsett om man tycker dom är rätt eller fel. Teamchefen för Yacco ACCR Team försvarade sin förare och berättade att Cais efter kraschen var helt förkrossad och grät okontrollerat i telefon när de fick kontakt och förklarade.
– Föraren bröt inte mot reglerna medvetet utan var helt utan kontroll över sina känslor vilket han efteråt är djupt ångerfull över.
Att teamchefens förklaring stämmer ses och hörs på in-car videon där det tydligt hörs hur Cais och hans kvinnlig kartläsare bryter ut i högljudd och förtvivlad gråt. Nu hjälpte inte detta och FIA gick inte på på samma linje utan dömde Cais till 5 000 euro i böter som ska betalas inom 48 timmar.

Självklart ett hårt slag för den unge tjecken men i det här fallet kan jag hålla med FIA, att inte följa funktionärers anvisningar ska alltid betyda efterräkningar. Idag har han på tjeckiska förklarat hur ångerfull han är över både sitt uppträdande och avåkningen…
*
Helgens stora snackis utanför vår lilla värld var att Teemu Suninen tackade för sig hos M-Sport Ford och detta med omedelbar verkan. Ett samarbete som började så bra 2017 då han bland annat blev fyra i sin andra tävling med WRC-Fiestan. Foto: Tommy Svensson
Efter detta har det dock inte varit klockrent och där Suninen och hans manager Timu Jouhki klagat på att Fiestan inte håller måttet så har M-Sport å andra sidan menat att det är Suninen som inte gör så. Att hoppa mellan WRC-bilen och Rally2-Fiestan som Suninen gjort i år, är långt ifrån optimalt och nu är också samarbetet avbrutit. Så fort han tillkännagett sitt beslut svarade M-Sport med att de inte hade något behov av hans tjänster varken nu eller för 2022.
– En bra lösning då vi inte hade Teemu med i våra planer för nästa år, konstaterade Malcolm Wilson beslutet.
– Inga ”hard feelings” mot Teemu och det är nog inte uteslutet att vi i framtiden kan jobba ihop!
Suninen var anmäld till WRC2 i kommande Acropolis Rally men nu ser det ut som att Martin Prokop blir ensam i M-Sport-tältet såvida inte Nikolay Gryazin flyttar in när han gör debut med Rally2-Fiesta.Foto: Tommy Svensson
Avhoppet innebär även att Adrien Fourmaux kommer att köra resten av säsongen i WRC-Fiestan som uppladdning inför 2022 med Rally1-Puman. Vem som kommer att köra Fiesta vid sidan av Tom Kristensson i WRC2 i Rally Finland och Spanien är oklart och inte heller något som Tom känner till förklarade han vid en matpaus i Älmhult där han agerade chaufför åt tv-teamet.

Enligt Suninen själv ska man hitta en egen lösning för resten av säsongen…
*

Det blev andra segern i Ungerska Mästerskapet i helgen för Mads Østberg/Torstein Eriksen när C3-paret vann ”Vertes Rally”. Med 48,5 sekunders fördel klättrade Mads nu upp till andra plats i ”UM”, leder gör helgens tvåa Andras Hadik. Sista deltävlingen blir i oktobers ERC Rally Hungary.
*
Den något nedåtgående spiralen i SM fortsätter även i nästa helgs EC Snapphanerally men har helt klart bromsats upp om man jämför mellan Kil och SSR. Till Rally Killingen bestod SM-fältet av strax över hundra ekipage medan till SSR knappt 80 bilar hängde med. Nu har det tunnats ut lite igen och till Hässleholm finns 74 SM-åkare anmälda. Dessa kompletteras av åtta GruppE/VOC-tävlande i ”Snapphaneklassen” en bil mer än vad som finns i det omfattande ”Föråkarfältet” som innehåller sju ekipage.

Startfältet är i stort sett identiskt med helgens i Älmhult och där PG Andersson/Anders Fredriksson i händelse av seger kan säkra sitt andra raka SM-guld och samma sak för Patrik Flodin/Göran Bergsten. Här gör hemmaklubbens SM-hopp Johan Green comeback efter att ha fått tillbaka sitt körkort efter sommarens olyckliga fortkörning. Hans tidigare kartläsare Kevin Athley har hittat ny högerstol i Daniel Brorsons R5-Fiesta och i Greens Toyota sätter sig nu SMK Hörbys ambitiösa kartis Julia Thulin.

Enda klassen som ökat i antal är ”Standard” med sex anmälda, en mer än i SSR. Läge för SM-ledaren, Gullabos Isak Arvidsson/Victor Svenson att få revansch för helgens sista plats?
*
På tal om SSR så var det bitvis mycket ”gnäll” på sociala medier över främst två saker, resultatservicen fungerade inte som den borde och så svårigheter med att lyssna på Rallyradion eller att följa tv-sändningarna. Magnus Carlsson som ansvarade för resultatservicen under SSR förklarar.
–Vi byggde en ny server under natten och morgon till lördagen så vart inte vår ordinarie server uppdaterad på slutet av tävlingen. Men det var ingen som märkte det utan när man skrev adressen till oss så vart man skickad direkt till den nya servern. Det gällde även oss som jobbade. När vi tog bort det så hann du med att gå in och titta mellan byte och uppdatering.
När det gäller den omtyckta Rallyradion är det Per Johansson som vill förklara hur saker och ting fungerar.
”Rallyvänner. Vore bra om alla som föjer denna grupp läser detta.
Vi måste klargöra vissa saker efter allt som skrivs i trådarna här efter SSR.
Vi har ingenting med att göra att det kostar pengar att lyssna på oss. Det är promotorn av Rally-SM som har bestämt det.

Vi hade ingenting med bildproduktionen att göra i helgen. Vårt ansvar var att göra rallyradio, vilket vi gjorde. Tror Sebbe sa att vi sände tolv timmar och 47 minuter under gårdagen.
Vi har, från det att vi engagerades i Rally-SM 2014, tagit ut en ersättning för våra insatser i rally-Sverige. Det gäller också de personer som under åren har hjälpt oss med sändningarna. Ofta (nästan alltid) har respektive arrangör tagit kostnaden och hanterat den på sitt sätt. Exempel på det kan vara att man fördelar ut det på startavgiften eller att man lyckats fixa sponsorer.
Lite egna tankar. Rallyradiopubliken i Sverige har varit bortskämd med att få lyssna på sin favoritsport gratis i många år. Har själv spenderat mängder av timmar lyssnandes på både Cykel-handlarn, Per, Simon och inte minst Ola Strömberg under åren. Har all respekt i hela världen för att vi här i gruppen har olika betalningsförmåga (har också läst en mängd jämförelser av vilka saker och tjänster man kan få för en viss kostnad, både positiva och negativa). Men…Om jag hade tyckt att 99 kronor är för dyrt för att lyssna på mina favoritsport en hel dag (eller helg) så skulle jag sätta mig och lyssna tillsammans med världens bästa rallykompis och dela på kostnaden. Eller med hel armé med av människor, med samma intresse. Det är en av alla lösningar, på ett inte allt för stort problem.
Det är ingen raketforskning som krävs för att få rallyhjulen att snurra lite snabbare. Om vi lär oss att hjälpa till, avlastar vi både arrangörer och (i förlängningen) ekipagen med lägre kostnader och bättre förutsättningar. Det är tufft nog i dag att vara rallyarrangör, utan att man hjälper till med den här typen av negativa påtryckningar.
Gräv inte ner i ett negativt tangentbord, upp med blicken istället och se fram emot sammandraget från tävlingen. Detta landar på en mängd olika plattformar (även här, helt kostnadsfritt) på tisdag 1900. Tack till Sebastian Bourghardt & Erik Telehagen för helgen, otroligt kul att jobba tillsammans. När jag sitter och lyssnar på er i bilen mellan sträckorna, är jag stolt över den produkt vi levererar!
*
Måste säga att jag blev lite imponerad när jag såg videon från när Johan Kristoffersson prickade av en punkt på sin ”bucket list”, att bada i det iskalla vattnet utanför Grönland. Å andra sidan har jag badat många gånger utanför Åhus och någon gigantisk skillnad i temepratur lär det ändå inte vara.

Det var när Extreme E förlade sin tredje deltävling till Grönland som han passade på att ”svalka sig” inför själva tävlingen. Här gick det inte helt hundra för Johan och Molly Taylor som slutade femma men turligt nog med bibeållen ledning.
–Vi tappade ändå bara fem poäng i mästerskapet, summerar Kristoffersson.
I första kvalomgången hade Kristoffersson tekniska problem medan Taylor rullade ett helt varv med bilen. Så långt var RXR-ekipaget näst sist. Sedan gick det dock allt bättre men i semin träffade Johan en banflagga och tilldelades ett tidsstraff på tio sekunder. Nu räckte det ändå till en andraplats efter Timmy Hansen/Catie Munnings och en säkrad finalstart.
–Jag hade en bra fight med Timmy där, säger Johan om “rallycrossduellen”.
Finalen blev också en tuff tillställning, där Molly Taylor inledde med en stabil insats för RXR där sedan Johan fick gå ut i princip lika med Timmy Hansen i kamp om segern på slutvarvet. Duellen gick sida vid sida ända tills Kristoffersson laddade stentufft över ett hopp för att skaffa ett grepp om händelserna vilket misslyckades helt.
-Bilen stannade igen. Ytterligare ett tekniskt problem, men det är inget teamet kan påverka.

Istället blev det som i Höljes familjen Hansen som dominerade och där Timmy i par med Catie Munnings vann medan Kevin och Mikaela Åhlin Kottulinsky slutade tvåa.
– Det känns otroligt! Vi hade en grym dag med bra lopp och vi fick verkligen kämpa hårt för segern, kommenterade Höljesvinnare Timmy som nu är tvåa efter Johan.
Nästa deltävling körs på Sardinien, Italien, 23-24 oktober under namnet Island X Prix.
*
Helt i skymundan av South Swedish Rally kördes i helgen rallysprinten ”Fallerumsbacken” utanför Åtvidaberg. En Fiesta R5 körd av Janne Pettersson, Nyköping var snabbast före Andreas Pettersson Mitsubishi och så som trea rallynestorn nummer 1, Åke Kjellgren. I 2WD-klassen för A-förare blev det även här Ford-seger genom Magnus Carlsson i den udda men ack så häftiga Ford RS500 Cosworth. En sekund skilde till mer normala Volvon körd av Göran Andersson före bästa Opeln i helgen, Mats Mobergs vita Ascona B. Näst bäst bland de trimmade 2WD-bilarna kom B-föraren Marcus Hultman från Valdemarsvik. Bara tiondelar skilde mellan hans 240 och den betydligt häftigare RS 500:an. I den nyare Appendix K-klassen var det småländska segermaskinen Morgan Olsson återigen som var snabbast före Gunnar Rantzows Escort. Hos de äldre bilarna blev det Porsche-triumf då Mats Myrsell vann före de bägge tajt sammanläkande Opel-förarna Anders Malm och Stefan Helin. Två tiondelars skillnad kallar åtminstone jag tajt. I den sammanslagna klassen med VOC och Grupp F blev det Opel-seger genom Lucas Helin som tog Astran till seger knappa sekunden före Volvo-åkande Calle Olofsson.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.