Blöt inledning på SSR men ändå PG och Flodin som vinnare, Victor-ladd gav seger, Carlström upp i SM-topp, stora tidsdifferensenser i DM5, VEC-general badade, Kopecky vann i Barum men Mikkelsen på väg mot EM-seger.

Då lägger jag mitt 44,5:e South Swedish Rally till handlingarna (det halva var 1979 när jag åkte till USA efter första etappen) och utan att på något sätt nedvärdera någon eller något, så blev det inget rally som sätter djupare avtryck i historieboken. Istället blev det lite ”Formulär 1A” där det mesta blev som tänkt med PG Andersson/Anders Fredriksson som vinnare och där bara första regntunga sträckan på fredagen blev enda plumpen i sträckprotokollet.

Foto: Tommy Svensson.

Här tog SM-suveränen stryk av Dennis Rådström/Johan Johansson men efter detta var det sju raka sträcksegrar i GNM:s Fiesta som innebär maximala 50 poäng efter de första två SM-tävlingarna. Nu blev det lite enklare för PG sedan Dennis Rådström  tvingats bryta efter en tung avåkning på sträcka sex. Då var värmlänningen i den orangea Polon elva sekunder efter, men inget som stressade PG som vid serviceuppehållet bekräftade.

Foto: Tommy Svensson.

Inte stressad alls, även om Dennis kör jättebra så har jag och Anders full koll på läget. Riktigt kul att få lite press på sig från de yngre, det behöver vi!

Nu tog dock pressen slut några hundra meter in på SS6 Fälleshult när det tog stopp för Dennis och Johan. Dessvärre innebar detta även att rallytrean Jonas Åkesson/Martin Holmdal uteslöts ur tävlingen sedan man missat att stanna vid den avåkta Polon.

Foto: Tommy Svensson.

Detta gjorde däremot Mattias Adielsson/Andreas Johansson som startade efter Jonas. Direkt konstaterades att kartläsaren behövde sjukhusvård då han klagade på ont i ryggen, vilket gjorde att Mattias heroiskt sprang hela vägen tillbaka till starten och slog larm.  Tävlingsledningen tog ett snabbt och korrekt beslut, först stoppades och sedan ströks sträckan. Istället lät man startfältet ta sig till sträcka sju via alternativvägen vilket innebar i stort sett ingen försening alls. Senare under kvällen kom en uppdatering från teamet på Johans tillstånd, ” Uppdatering på Johan. Han är på sjukhus i Ljungby. Han har röntgats 1 gång och de kan inte se mer än att han är regält blåslagen. Mest ont i knän då de slogs ihop när ett träd tog i sidan på bilen. Han ska röntgas 1 gång till för att säkerställa att rygg o allt är oskadat. Han blir kvar tills imorgon då de vill ha kontroll när morfinet släpper kroppen. Men som sagt blåslagen och ont i kroppen kommer han säkerligen att ha ett litet tag. Men han hälsar att han snart är på igen!”

Foto: Tommy Svensson.

Efter detta blev det nästan lite av ”transportsträcka” för PG och Anders och i mål var man 1.18,3 före tvåan Mattias Adielsson. I sin tur var göteborgaren drygt halvminuten före Thomas Thunström/Jörgen Lindahl som hade gotlänningen Sebastian Johansson/Jesper Elfver efter sig.

*

Foto: Tommy Svensson.

Samma roll som PG spelade i totalen hade Patrik Flodin/Göran Bergsten i ”Nationella 2WD” däremot hände det mer bakom den röda Volvon. Inför de avslutade sträckorna höll Patrik Dybeck/Håkan Jakobsson andra platsen men Toyota-paret nådde aldrig mål sedan bilen stannat på näst sista sträckan.

Foto: Tommy Svensson.

Istället klev tämligen otippade Victor Bergsander/Christoffer Lund fram och knep platsen bakom helt omöjlige Flodin med en marginal upp på 1.20,5. Betydligt tajtare bakom, futtiga 06, sekunder  skilde till trean Emil Karlsson/Jessica Larsson. Detta betydde den helt omöjliga prispallen med tre Volvo 940, helt fel då”experterna” menar att Toyota är det som gäller om du vill vinna i SM.  

Foto: Tommy Svensson.

Nu blev Niklas Hägg/Toni Sundkvist bäst av de som kör japanskt och då bara 3,5 sekunder  upp till trean.  När jag pratade med Flodin inför sista etappen låg lugnet över den röda Volvon när han och Bergsten hjälptes åt att tanka.

Ta nu bild så kan alla se att vi även jobbar utanför bilen och inte bara där inne, uppmanade Flodin med ett stort skratt. 

Om det var den ansträngningen som gjorde att han efter detta tappade sin enda sträckseger till Patrik Dybeck låtet jag vara osagt, men så blev det. Måste även nämna Hans ”Kräbbleobda” Johansson/Alexander Harsten som ”tokmeckade” fram til start efter Harstens olyckliga rullning i HGP. Ingen bra start blev det heller som tack, utan bara några hundra meter in på Millebygden stannade Volvon.

Foto: Tommy Svensson.

Ett skitfel så det blev omstart med fem minuters tidstillägg men ändå inget som satte  ner humöret.

Detta är jättekul så klart förargligt på ettan men skit i det, nu ska vi sladda och ha kul, förklarade Hans.

Mitt smeknamn på honom har nu också blivit officiellt för på bakluckan visade Hans stolt upp ”Kräbbleboda Expressen”.

Foto: Tommy Svensson.

*

Jag tvekar inte en sekund när jag utnämner ”talangskolan” klassen Internationella 2WD till rallyts tuffaste och jämnaste klass. Här skiftades det i toppen mellan Albin Nordh/Christoffer Bäck, Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar, Calle och Torbjörn Carlberg och så den som till slut drog längsta strået, SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson.

Foto: Tommy Svensson.

En urladdning på sista sträckan inebar full pott med SM-poäng men även upp i SM-ledning inför ”hemmatävlingen” EC Snapphanerally.

– Jag tog i max och var nio sekunder snabbare än Carlberg, mycket bra dag, summerade Victor som ännu inte riktigt fått i in rätta känslan i NYBE-Fiestan.

Bilen går jättebra, men jag känner att jag inte riktigt kan ”busa på” som med Peugeoten, den är lite enklare att öka tempot med när detta behövs…

Foto: Tommy Svensson.

Uppenbarligen gick det ändå bra att busa med Fiestan och detta till Carlbergs stora besvikelse.

Gjorde inga misstag alls så jag hoppades att min tid på power stage skulle räcka, men…

*

Även om jag har lite svårt att förstå klassen ”Nationella 4WD” så är jag den förste att gratulera Kalmar-boende ”hobbydansaren” Joachim Carlström/Jörgen Norman till segern som i ösregnet inledde på SS1 genom bästa klasstid.

Foto: Tommy Svensson.

Jag var chockad efter tiden på ettan, men vi hade bestämt oss för att köra på hårt, så härligt att det höll, konstaterade en jätteglad och stolt Mitsubishi-förare.

Tvåa bakom Carlström slutade Tomas Bergman/Morgan Olsson medan SSR:s meste vinnare Mats Jonsson/Jon Magnusson fick nöja sig med tredje platsen. Lite intressant att se hur den tekniska utvecklingen på en rallybil blivit snudd på gigantisk, Mats WRC-Skoda med anor 20 år tillbaka borde varit klassens vinnarbil, men nu har Mats stora problem att hänga med på pappret underlägsna bilar.

Foto: Tommy Svensson.

Vem trodde att en Mitsubishi EVO8 skulle rå på en WRC-bil för 20 år sedan? 

*

Foto: Tommy Svensson.

I tunna klassen ”Standard” såg det ut at bli seger för C-föraren Isac Arvidsson/Victor Svensson men en avåkning på sträcka sju innebar ras till sista plats. Vann gjorde istället Trollhättans Johan och Christer Holm före Patrik Tallåker/Emilia Sjöberg.

*

Någon djupare analys av resultatlistan är inte möjlig då hela systemet verkar paj, söker och får enbart fram tider till och med SS8, men då enbart för halva startfältet. För sista sträckan finna inga tider alls vilket ändå är märklig då det snart är ett dygn sedan målgång?

Foto: Tommy Svensson.

Patriot som jag är så måste jag gratulera min klubbkompis i Hörby, Pontus Berglund/Nellie Karlsson till årets första SM-poäng genom åttonde plats med den vita Volvo 940:an. Fyra poäng blev det och rallyt igenom hade Pontus och Nellie en stenhård fajt med tv-oraklet Jonas Kruse/Maja Bengtsson i Team Nybes nya Toyota Corolla.

Foto: Tommy Svensson.

Att Jonas är under utveckling är helt klart och de tre poängen på power stage är en rejäl värdemätare. Bara Flodin och Hampus Jakobsson/Mikael Johansson var snabbare än slutligen rallysjuan. Med detta tror jag att Jonas och Maja lätt blir minst topp fem i Hässleholm, kanske till och med på pallen…

*

Foto: Tommy Svensson.

Som vanligt svårt att sortera alla intryck från en helg som denna, så där kan nog komma återkopplingar hela veckan framåt. I kön inför starten på SS7 sprang jag på min namne ”Tommy Svensson” i högerstolen på Bengtsfors Hugo Johanssons R2 Peugeot.

Foto: Tommy Svensson.

Då det förkommit att  bloggläsare fått för sig att jag mellan skrivandet, även är kartläsare så kan jag nu med kraft dementera detta genom bild bevis.

*

I Danmark avverkades samtidigt ”DM5 Sydhavsrally” med Nykøbing som centralort. Här trodde man nog lite till mans att PG Anderssons motsvarighet med dansk flagga på bilen, Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen skulle ta ny seger med Polon så blev det dock icke. Istället hamnar paret i listan för brutna med ”Afkjørsel” som anledning. Istället blev helgens båda tävlingar (var dag räknades som separat tävling) till en början ”kaempesuccses” för danska Suzuki-teamet.

Foto. Suzuki Danmark

Efter de sex första sträckorna så stod Kenneth Madsen/Mette Felthaus som vinnare, 5,7 sekunder före Simon Valentin/Peter Egholm. Trea i fältets enda WRC-bil, en Citroen DS3 WRC från franska PH Sports satt Esben Hegelund/Karsten Isaksen, Cittran var dock över en och en halv minut efter ”Sukkan” i topp. Jämnare bakom där Marco Gersager /Carina Møller tog fjärde platsen medan Kristians bror Roland Poulsen/Niels Jørgen Iversen slutade femma och Ib Kragh/Ditte Kammersgaard blev sexa. Bästa 2WD blev precis som jag förutspådde Oliver Saust/Peter Holm Rasmussen i Opel  Adam R2. I Volvo Euro Cup var Lukas Kindgren/Alexander Björnsson helt överlägsna efter fredagen och vann  med över tre minuter till till Christer Jönsson/Johan Fransson. Som trea rullade VEC-generalen själv, Ted och Katarina Malm in, dock över fyra minuter bak Kindgren. Överhuvdtaget väldigt stora tidsskillnader och mellan vinnaren och tian Joel och Anton Bergkvist, över 13 minuter…

Klassvis blev det så här:

1. Lukas Kindgren

2. Patrik Jonsson

3. Christer Jönsson

4 Dag Lundkvist

5. Johan Wikström

6. Tim Lagerstam

7. Joel Bergkvist

VEC2

1. Ted Malm

2. Michael Harmsen

3. MorganNillekvist

Lördagen började inte bra för familjen Malm som redan på dagens andra sträcka helt missade en ”Höger2” efter som vad det verkade, en flera kilometer lång raksträcka. Resultat blev ett svanhopp rakt ner i en själländsk damm där dock bilen stannade innan den nådde riktigt djupt vatten. ”Over and out” och nu väntar en del jobb innan nästa VEC- tävling i Belgien kommande helg. Ted kommenterar sitt besök.

Foto: Malm Motorsport

Som tur var hade ägaren inte hunnit skoga sly och vass såsom planerat vilket gjorde att bilen vilade på slyn ute i vattnet. Ägaren berättade för oss vilken tur vi hade haft då dammen var 15 meter djup just på den platsen. Bilen vattenfylldes på förarsidan efter en stund men då hade teamet redan kommit ur bilen. Lite skärrat bakefter så fick man upp bilen framåt kvällen och nu förbereds för att få allt klart till nästa 2 tävlingar nere i Belgien kommande helg.

Lördagen avlöpte så här.

1. Lukas Kindgren

2. Magnus Mellkvist

3. Tim Lagerstam

4. Joel Bergkvist

5. Dag Lundkvist

6. Johan Wikström

7. Patrik Jonsson

VEC2

1. Michael Harmsen

2. Morgan Nillekvist

3. Lennart Söderkvist

4. Kristoffer Bengtsson

När båda dagarna räknades ihop så blev det faktiskt en R5-Peugeot som stod överst i listan genom Martin Johansen/Dan Johansen medan fredagsvinnarna slutade tvåa. Som trea i sin R5-Hyundai kom Simon Valentin och fyra då Hegelund med WRC-bilen medan Gersager slutade femma och Kragh sexa.

*

Inför den 15.e och sista sträckan av Barum Czech Rallye Zlin ledde Ford-åkaren Erik Cais lite överraskande före storfavoriten Jan Kopecky med 20 sekunder och hade så Andreas Mikkelsen/Jonas Andersson över 40 sekunder bakom.

Foto: ERC .com

Men istället för seger slutade rallyt med katastrof  för den 22-årige tjecken när han rullade och landade tungt, som tur var så meddelades ”Crew OK”.  Nu blev det som så många gånger  tidigare Kopecky som vann 40 sekunder före Mikkelsen. När så Lukyanuk inte kom till start så innebar andra platsen att det mycket väl kan bli norsk/svensk Europamästare i år.

Foto: Skoda Motorsport

Känner väldigt mycket för Erik, han borde fått den här segern i ett rally som varit oerhört svårt med så skiftande förhållanden från torrt till vått och värjt svårt att hitta grepp, konstaterade Skoda-ikonen Kopecky.

Mikkelsen höll med.

Foto: Skoda Motorsport

– Det har varit en bra helg och det var inte lätt att komma hit efter mer än tio års frånvaro, menade Toksports försteförare

Måste berömma de andra killarna, dom körde riktigt fort!

Precis som förutspåtts så blev det väldigt tufft utanför Zlin på de smala asfaltsträckorna. Många avåkningar och en av de som drabbades var Jari Huttunen vars debut som MRF-förare slutade med ombyggd Hyundai R5.

Foto. Okänd

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *