C-M Skogh mer meriterad än WRC-gänget, Grybb tvåa i Randers och en Opel på Hörby Bil…
Som vanligt dök där upp lite grejor i efterhand, tänker nu på AM Snapphanerallyt och som man kommer på efter hand. I skuggan av WRC-åken och andra värstingar så var det utan tvekan så att rallyt mest meriterade förare (Mats Jonsson, du får ursäkta) återfanns i en av förbilarna. Legendaren Carl-Magnus Skogh åkte i den vita kopian av den fabriksbil som han körde i EM i mitten av sextiotalet med. Vid sin sida hade han ”lillebror” Rolf bara 82 år, rena pojkvaskern mot Carl-Magnus som i år fyller 88.
Han började sin karriär med en Chevrolet 1952 men det dröjde dock inte länge innan den byttes mot en ny Saab 92. Här var Carl-Magnus sedan anställd som rallyförare under åren 1958-63 var efter han bytte till Volvo. Amazonen han vräkte fram så det stod härliga till i lördags är en kopia byggd av Christer Carlsson och en kopia av bilen Skogh vann Akropolisrallyt med 1964( finns en modell i min egen skrythylla). Trots sin aktningsvärda ålder prutades det inte och där jag stod på sträcka fyra gick det lite för fort. Satsningen resulterade i att Amazonen passerade avspärrningar och annat skit som stod i vägen. Men tempot var där inget fel på i synnerhet när man vet att Carl-Magnus föddes 1925…
*
Snackade en stund med totaltvåan Ingemar Svensson efter målgång och det visade sig att Fordåkaren var en flitig bloggläsare. Dessutom hade både han och jag ofta sammanfallande åsikter i diverse saker som jag tar upp. Ingemar frågade om jag fick mycket skit för att jag ofta stack ut hakan och på detta kunde jag bara svara ja.
– Det fattar inte jag? En blogg är ju dina egna åsikter och det är ju bara att gilla eller ogilla, men till att skicka ”dummejl” och annat är steget ganska långt, menade Ingemar.
Skönt att där finns folk som förstår vad en blogg är (egentligen är ju den absoluta majoriteten av er läsare i samma kategori som Ingemar, tack och lov…) det är mina personliga åsikter som kommer fram. Den som inbillar sig att jag skulle vara någon sorts megafon för diverse ”potentater inom motorsporten” är helt fel på det!
*
Betydligt yngre än Skogh är Hässleholms snabbe asfaltspecialist Rolf Grybb med sin Ascona. Rolf laddade på fredagen med att kolla in SM-åkarna när de attackerade Garnisonen. På morgonen stack han sedan till danska Randers för att köra bort ”semesterosten” i tredje deltävlingen i Yokohamamesterskapets ”Vest-avdelning”. Den gropiga asfalten i Randers hamn gjorde dock att det blev lite ”snelandning” för Opeln med krökt bakaxelstag redan på första rundan. Felet fixades och till slut stod Rolf som tvåa i Klass 1 med tolv startande. Bara totalsegraren Esben Hegelund i en riktig värsting, Peugeot Super 2000 var bättre i klassen. Tiderna räckte även till femte plats totalt.
*
I skuggan av AM Snapphanerallyt kördes det även STCC med supportklasser uppe i Östersund. Thed Björk var uppenbarligen helgens man igen och nu ser det väl ut att bli han som också blir slutsegrare. Kul var det att Kristianstads Jens Edman lyckades förstärka sin ledning i V8 Thunder Cars efter placeringarna etta och trea vilket ger honom ledningen på 91 poäng. Patrik Flodin hade en lyckad dag och visade upp resultaten femma och etta, ligger nu trea, fjorton poäng efter Edman.
*
Glömde att skriva igår att det var Kristian Lindberg, tillfälligt ”friställd” co-driver hos Magnus Hägg efter kraschen i tidigare i somras, som tog bilden på Emma ”Blixten” Ståhl nere på Svampabanan.
*
Stort grattis till Nisse Bergqvist som tog hand om klassegern i helgens Lathi Historic Rally och nu leder klassen ”Cat 1” med stora chanser att köra hem EM-titeln. Även regerande mästaren Mats Myrsell vann sin klass.
*
På tal om klassiker så verkar en av de mest inbitna Fordåkarna den här sidan polcirkeln, Tony ”Roten” Jansson vara på väg att gå med i den nya folkrörelsen, ”vi som gillar Opel”. Lite halvt om halv smygtagna bilder i garaget visar när Roten jobbar på det som ska bli nya vinnarbilen, en Opel Ascona B. Hur säger man, sent ska syndaren vakna…
*
På tal om Opel sprang jag på en syn idag jag knappt trodde jag skulle få uppleva. Utanför Hörby Bil, mer känt som Lars Servins eget ”örnnäste” stod där en ovanlig MFF-blå Opel Olympia uppställd med ”papptag” och allt. Förstå att jag blev chockad, en Opel på paradplatsen utanför Volvoälskarens ”hem” vad betyder detta? Nu fick jag inget svar på min fråga, för plötsligt dök där upp en gråhårig man (såg ut som någon sort förklädnad liknande de som kommissarie Clouseau använder i Rosa Panterfilmerna), hoppade in i bilen och försvann i nordlig riktning. Som sagt vad kan detta betyda, är det så att Servin åker runt som förklädd Opel-förare på sin fritid? Mystiskt är det helt klart, men bilden ljuger inte…