Breen pressad på Cypern, asfalt kvar i Tingsryd, Rally-SM-kommenteras och mycket svenskt i Tyskland!
I kväll 17.36 lokal tid startar nionde deltävlingen i ERC Cyprus Rally med en stadssträcka inne i Nicosia. Första gången på femton år som den delade ön står som värd för en EM-deltävling, WRC däremot har gästat ön betydligt senare. I avsaknad av ERC-ledaren Esapekka Lappi vilar ett tungt ansvar på Craig Breen att försöka få till det med den nya och lätt krånglande Peugeot 208 T16. Med tre tävlingar kvar innan finalen på Korsika börjar det jäkta lite om man säger…
*
Ska vi döma av dagens shake down blir det tungt då Breen bara körde in på femte plats 3,3 sekunder efter snabbe polacken Kajetan Kajetanowicz över de 4,47 kilometerna grusväg. Tätt i hasorna var Yazeed Al Rajhi och Robert Consani som trea.
– Nu var inte sträckan så lik de som kommer sedan i rallyt så jag tar tiden med ro, menade Kajetanowicz.
– Den här vägen var snabb vilket sedan inte gäller på rallyt, där bromsar och däck kommer att få mycket stryk.
Efteråt valde sedan förarna startordning och där Kajetanowicz valde att gå ut med nummer sex på R5-Fiestan. Direkt bak honom startar Breen med Consani efter sig. Spiken drog Nasser Al A-ttiyah med RRC-Fiestan då han drabbades av motorproblem på shake down efter bara femhundra meter.
*
Uttryckte igår min oro över att den utmanande asfaltsträckan i samband med SSR:s eventuella flytt till Karlskrona, att den skulle försvinna från Tingsryd. Direkt kom ett något lugnade besked från Malte Sandberg, ”Hej Tommy!!
Läste på din blogg om asfaltsträckan i Tingsryd under SSR rallyweekend 2014. Va glad jag blev när jag läste ditt omdöme om asfaltsprinten. Vi är sju (Rally)pensionärer som har varit med och byggt sträckan de fyra gånger den körts. Vi gör förbättringar varje gång och tar gärna emot synpunkter på årets bana.
Vi är medvetna om att SSR är på väg bort från Tingsryd. Därför har vi engagerat Ryds MK till att söka en rallysprint på banan den 14 maj, på Kristihimmelfärdsdag 2014. Tävlingen är sökt. Om SSR vill köra sträckan så går det bra. Vill de det inte så körs den ändå. Jag har pratat med Mats Andersson och bjudit in asfaltcupen. Han håller på att undersöka detta inom asfaltscupen. Vi hoppas självklart att asfaltcupen körs i Tingsryd 2015.
Vi sju banbyggare håller just nu på med att planera banan 2015. Säkerheten för både publik och förare är viktig. Det är många kontakter som måste tas i väldigt god tid för att ro bygget i hamn till rimliga kostnader.
Med rallyhälsningar
Malte”.
Behöver jag säga att jag önskar Malte och ”rallypensionärerna” lycka till och förhoppningsvis syns vi igen Tingsryd 2015.
*
En mild överdrift är det att säga att min mejlkorg svämmade över efter att Rallyutskottet igår släppte nyheten om klasserna i SM från 2105. Men en del reaktioner kom, de flesta tyvärr lite negativa. En som hörde av sig var Håkan Karlsson som föga överrakande höll med Pelle Sääw i hans åsikter. Håkan ”skruvar” på Pelles Skoda. Han skriver: ” Jag ingår i Pelles Team och har några synpunkter. Det jag inte tycker är helt klargjort är om bilar som körs enligt FIA Appendix J Super2000, R5 och RRC alla så kallade R5-bilar ska väl vara klassade av FIA återstår att se. Pelle pratade om driften och min erfarenhet efter att vi haft Skodan sedan 2009 var att vi inte var medvetna om att en bil som är internationellt klassad tillkommer uppdateringar ganska ofta. Många klassade som Compulsory (Tvingande), kan till exempel vara ny mjukvara, tror vi uppdaterat tre gånger. Det kan vara bromsok där enda skillnaden på de nya var att man kan montera en del som leder luft och kyler vid asfaltsetting. Sedan är det också så vid motorrenovering ska motorn till den tillverkaren har utsett, i vårt fall Oreca i Frankrike.
Med det vill jag ha sagt att som Pelle nämnde, det förmodligen blir ett begränsat antal R5-bilar i Sverige. Grundar det på att när Super 2000-bilarna kom tror jag att dom flesta trodde att det skulle bli flera i Sverige. En anledning att det inte blev det tror jag berodde på att det blev problem med klasstillhörigheten. Tycker det är väldigt tråkigt att man stänger ute, kan det vara de tre nyare WRC-bilar som finns. Bättre att man låter även de tre åka, konkurrensmässigt blir dom inte värst. För detta svarar väl WRC-bilarna som har aktiva diffar. Ska jag spekulera så tror jag att vi kommer att få ett turbulent Rally SM – 2015!
Mvh // Håkan Karlsson”.
En annan som hörde av sig var gamle Golfåkaren Lars Fagerberg från Ludvika. Hemma i garaget har Lars två Polo GTi som bara står och samlar damm då det inte finns någon vettig klass för honom att åka. Han efterlyser det som Rallyutskottet beslutade vid mötet 2014 05 06, en ny SM-klass ”Basic Rally” där det enligt protokollet skulle ingå Grupp E, Grupp F och Eko.Norr. Detta skulle han vilja utöka med att även tillåta R1-bilar.
– Tror att detta skulle vara en inkörsport för yngre förare, där man t.ex kan bygga en färdig Renault Twingo för runt hundratusen, menar Lars.
Hans tanke är att med R1-bilar i SM skulle man få upp antalet deltagare kraftigt, kanske speciellt på juniorsidan som Lars vurmar för. Till J-SM i Uppsala uppmärksammades att där var runt tjugo juniorer anmälda, något som inte imponerade på dalmasen.
– När jag körde J-SM i Lima 1983 med Grupp A-Golfen var vi över hundra startande, nu jublar man över tjugo…
Den som idag bygger/köper en R1-bil tvingas tävla ihop med de betydligt vassare och mer avancerade R2-bilarna och är däröfr chanslösa. Därför vill Lars hellre se att R1 körs ihop med ”gamla” Grupp N upp till 1600, bilar som är ganska jämbördiga samtidigt som dom är på väg att fasas ut.
– Tror stenhårt på R1 som Junior-klass, bara synd att RU inte ens nämnde dom i beslutet om ett eventuellt Basic-Rally SM. Tycker nästan det är skandal att man missar detta!
*
Ställde häromdagen frågan var alla tuffa VW 1500S tagit vägen från rallyskogen. En försvann i TV-Svängen vilket ”Mats” visar på bild. SMK Hörbys Lars Ohlsson fick ”problem” på sträcka två vilket tråkigt nog slutade med ”trädkramning”. Förhoppningsvis letar Lars redan reservdelar till kulturarvet så att inte ytterligare en ”femtonhundra ess” försvinner.
*
En intensiv motorhelg väntar och på hemmafronten är det främst Asarums extremt fina tävling Ekratten som i år ingår i Bilsport Rallycup. Strax över hundra startande plus debutanter och föråkare finns på plats i Karlshamn där första start är klockan 11.00.
På söndag är det dags för RS-DM/Asfaltcup ute i Åsum och C4-Specialen med Kristianstads MK som dirigent. En tuff bana med väldigt oförlåtande banmarkeringar som Roland kände lite försiktigt på i fjor (bilden). Vågar någon sätta emot på att Mats Andersson vinner med Protonen? Ytterligare en snabb tjej förutom ”Hörbytöserna” Terese Lennartsson och Maria Juhlin är anmäld, välkände Skara-fortåkaren Bengt Thorsells dotter Ida med ”farsans bil” en Mitsubishi EVO7.
*
Svenska Rallycupen går in i slutskedet och nu kastar sig Stoffe Nilsson återigen in i leken i Rejmesvängen uppe i Askersund. Stoffe gör ett seriöst försök att vinna även den cupen, men först ska ledningen återtas från Patrik Åkerman är tanken. Jag tror Stoffe tänker rätt…
*
Stort är så klart även STCC-finalen på Mantorp Park och där mitt tips att årets STCC-mästare heter Thed Björk när röken väl har lagt sig.
*
I Tyskland finns mycket svenskintresse i helgen. På Sachsenring i östra Tyskland körs Porsche Carrera Cup för näst sista gången det här året. På plats finns så klart Hässleholmaren Ola Nilsson.
– Det ska bli väldigt kul att tävla på Sachsenring, säger Ola.
– Har aldrig varit där tidigare,och därför är det också omöjligt att säga om banan kommer att passa mig eller inte. Efter en track-walk igår så går det bara att konstatera att det är en teknisk bana, med enorma höjdskillnader, en hel del riktigt snabba kurvor.
– Jag tror att det här blir en av årets största utmaningar.
*
På Esterring körs det VM i rallycross vilket lika gärna kunde stått för ”Värmlands Mästerskapet”
Pontus Tidemand och Johan Kristoffersson båda jagar topplaceringar. Detta plus att Per Eklund, 68 år gör VM-debut
- Det är mest på skoj, säger 68-åringen till Värmlands Folkblad.
Starten har dock varit lite rörig berättar ”gamle Saab-åkaren”.
– Det var en som skulle hyra bilen i Italien nästa helg. Men sen blev det osäkert om det skulle bli nåt och då skulle vi ju plötsligt stå utan nån tävling alls.
– Då ringde jag och kollade om vi kunde ta tillbaka vår avanmälan och de hade inte registrerat den än så det gick bra, säger Eklund.
Pontus Tidemand har två raka finalplatser bakom sig i VM.
– I Frankrike hade jag mitt bästa race någonsin i semifinalen. Det som ska till nu är lite flyt ända in i finalen vilket behövs när fighterna är så otroligt tajta, säger Tidemand.
Tidemand får den här gången sällskap i EKS RX av teambossen Mattias Ekström som givetvis tar tillfället i akt att tävla på ”hemmaplan”. För att ytterligare spä på värmlandsinslaget så bor ju VM-ledande Petter Solberg även han numera i älgarnas rike.
*
Kan så klart inte heller glömma bort Ramona Karlsson som gör debut med den 600 hästar starka Peugeot 208 för Albatec racing. Spännande är att Ramona satsar på egen videorapportering från tävlingen med hjälp av rutinerade reportern Per Johansson.Videorapporterna kommer regelbundet att läggas upp på RamonaPlay från och med ikväll.
– Vi har som mål att ge tittarna färska rapporter från tävlingshelgen, då filmerna kommer att publiceras direkt efter inspelning. På grund av rättighetsskäl kommer filmerna att vara tämligen korta – men istället desto mer koncisa, berättar Ramona och lägger till en liten brasklapp.
– Allt hänger givetvis på uppkopplingen, men är tekniken med oss så kommer vi att kunna bjuda på kontinuerliga och spännande rapporter från Estering!
*
I helgen blir det världspremiär för nya VW Beetle i rallycross utförande. Tanner Foust kommer att köra bilen när Global Rallycross drar till Los Angeles. Med 544 hästar under huven lär Foust mer än väl kunna blanda sig i kampen om en pallplats.
*
För dig som läser Kristianstadsbladet i pappersutgåva, gå upp extra tidigt på lördag för då är det åter Motorspecial.då här gången med Jens Edman i huvudrollen och där han också avslöjar vad han drömmer om. Detta plus min ”lista” som innehåller allt från Stoffe till nya SM-klasserna.
*
Avslutar med en ”Säljes annons” där en verklig raritet bjuds ut, dubble belgiske mästaren Guy Colsouls Opel Manta 400 från 1981. Annonsen är verkligt kort och koncis och vad är där egentligen att skriva om en sådan här pärla? Nu har jag som vanligt inte tillnärmelsevis den ekonomiska styrkan för ett sådant här bilköp, men drömma får man ju…
*
Med detta önskar jag trevlig helg och meddelar redan nu att det inte blir någon Motorblogg lördag, allt för pressat program, (bl.a prisutdelare för TINTER Classic Rally Cup i Ekratten, lasta Silver-VOC:en för C4-Specialen, rasta labradoren Colin och så vara lite hemmasocial) och då måste tyvärr bloggen utgå. Men vi ses på söndag!