Blir Neuville teamkompis med Meeke, Andreas Eriksson gör rallycomeback, ömma tår, SM-veckan till Skåne, Mustang populär och slut med Power Meet!

En riktig karamell att suga på fick arrangörerna av helgens ERC-tävling ”auto24 Rally” när den store hemmafavoriten Ott Tänak tackade ja till att agera föråkare på lördagens Super-Special inne i centrala Elva. Nu sätter sig dock inte Ott i en M-Sport Fiesta utan föråkarjobbet sköter han med hjälp av en cross-kart.

*
BloggMeekeBörjar likna lite ”silly season” i WRC trots att vi bara är mitt i säsongen. I dag läser jag på en av mina brittiska kanaler att Citroën inte lär köra mer än två bilar 2017. Något som Yves Matton berättade efter Rally Polen vilket gör att man hamnar i lite underläge redan från start. Detta då både Volkswagen och Hyundai bekräftat tre bilar även 2017. Hur M-Sport och Toyotas planer ser ut för nästa år är däremot höljt i dunkel.
Intressant var också uppgiften i ”kanalen” att Matton vill ha Thierry Neuville som ”side kick” till redan klara Kris Meeke. Dock inte helt oväntat då Neuville började sin karriär hos Citroën och har fortfarande goda förbindelser med fransmännen. Det påstås också att Sardininen-vinnaren uttryckt sig villig att byta team och då känns Citroën som det mest logiska. Ett skäl för Neuville att byta är att det lär råda ett frostigt förhållande mellan honom och Team Manager/ERC- kritikern Alain Penasse. Anledningen till detta skulle vara Neuvilles formsvacka andra halvan av säsongen 2015 och inledningen av det här året.
Om nu Matton skulle lyckas med sin ”kupp” och man också håller fast med två bilar i WRC 2017 innebär det att både Stephane Lefebvre och Craig Breen inte kommer att köra för Citroën Sport 2017. Istället lär satellit-teamet PH Sport ta över de två unga löftena och där Lefevbre står överst på rankingen. Om inte Neuville byter ut sin ljusblå overall mot en röd/vit så är det fransmannen som får platsen vid sidan av Meeke.
Det är också PH Sport som står för bilarna när Meeke och Breen startar i Finland om tre veckor och så även i Kina, här blir dock Meeke ensam Citroën-förare.

*
BloggOgierNågot jag missat och säkerligen fler än jag var hur nära Sebastien Ogier var att krocka med ukrainaren Gorbans WRC-Mini inne på servicen sista dagen av Rally Polen. Skuldfrågan hade varit enkel att reda ut, Ogier kom ju från höger när Minin bara körde rakt ut framför Polon…

*
BloggJan-ErikPå lördag är det dags för Slottsprinten runt Eriksbergs Slott 13 kilometer öster om Katrineholm. Först ut bland de nästan 190 anmälda är 1300 Rallycup och där cupledaren Jan-Erik Eriksson nu fått riktat sin bil efter rullningen i South Swedish Rally (bilden). Nu har han ”förmånen” att starta allra först och sladda bort rullgruset så att till exempel Daniel ”Fräsen” Eriksson med SM-åkaren Pelle Willén i högerstolen kan ta nya bilen, en Suzuki MK1 till en topplacering. Hemmapubliken kommer så klart att hålla tummarna för segraren senast, Tobias Wahlström, Katrineholms MK.
Men mest intressant bland de 20 ”Sukkarna” är ändå f.d VM-åkaren och idag mäktig teamchef i rallycrossen med OMSE, Andreas Eriksson som lånat en Suzuki till helgen. En bil som Andreas inledde sin rallykarriär med. Detta borde ge ett litet försprång till sonen Kevin i Rallycross-VM som även han sitter i en Suzuki i på lördag.

2004 04 24 Andreas Eriksson oc Pecka Svensson vräker fram sin WRC_Focus mot andra plats. Bild. Tommy svensson

Skulle inte detta räcka så har även Andreas betydligt mer rutin och erfarenhet från rally än Kevin. Vem minns inte Andreas tempo när han satt i kit-car Puman som han även lyckades rulla i Snapphanerallyt eller när det skiftades till WRC-Focus i början av 2000-talet. En bil han även tog till Kristianstad 2004 för att köra till sig en andra plats i Momentum Kong Christian Race. Vid sin sida hade han då den store småländske kartläsarprofilen Pecka Svensson som idag ofta sköter noterna hos Robin Sandberg.

*
Oj vilka ömma tår jag trampade på när jag inte ”gjorde vågen” över att dagens kvalåk på den 1300 meter långa grusslingan på Norrköpings motorstadion räknas som fullvärdig deltävling i Rally-SM. Mejlen jag fick efter att jag ”kastat skit” kan sammanfattas med att jag uppenbarligen inte fattar någonting och så kan det så klart också vara? Vidhåller dock min åsikt och än så länge gäller åsiktsfrihet i rallysporten, även om man i vissa sociala medier och i mejlkorgen, kan få en annan uppfattning.
Istället för att blanda in Sprint-SM i Rally-SM (en MAS-källa hävdade att detta var absolut nödvändigt för att SVT ens skulle sända då tv-folket ansåg det vara alltför ”dåligt”(?) senast ) tycker jag att man borde satsa på en hel SM-serie för Sprintåkarna. Tänk först en vintertävling och då självklart den som redan ingår i SM-veckan. Kring den förste maj brukar Hässleholms GP köras, en bättre och mer lämpad asfalttävling i ett Sprint-SM är nog svår att uppbringa. Följs sedan upp med en grustävling och då är kanske Norrköping ett bra alternativ. Vill man sedan utöka från tre till fyra deltävlingar så varför inte en av de tävlingar som ingår i Back-SM? Med det här upplägget borde det kunna bli tv-sändning åtminstone från två av deltävlingarna, de som samkörs med SM-veckan. Med detta trumfkort inbillar jag mig att intresset för en sådan SM-serie kunde bli riktigt stort. Jag kan så klart ha fel…
Någon rapport från dagens ”SM-tävling” kommer där inte i Motorbloggen. Detta då man ännu inte kört färdigt kvalen och jag inte får ihop poängställning och liknande. Lite knepigt då det bara körs två klasser 2 och 4WD som sedan poängmässigt ska översättas till de sex SM-klasserna. Avvaktar till de som är bättre på att räkna är klara…

*
På tal om SM-veckan där SM-Sprinten ingår tillsammans med uddasporter som rullstolstennis och orienteringskytte ska den åter arrangeras i Borås 2017. Här känns det som att man kan lite enkelt kan damma av asfaltslingan från 2014 såvida det inte blir protest från grusåkarna.
Därefter blir det Skåne två år i sträck, först samkör Helsingborg-Landskrona SM-veckan 2018 medan Malmö tar hand om 10-års jubileet 2019. Här ser jag lite praktiska problem för rallydelen då ingen av orterna har någon arrangör av rang kapabla att axla ett sådant arrangemang. Möjligtvis kan Arlövs MC fixa till rallydelen när det är Malmö som arrangerar, tänker då på den årliga RS-tävlingen i Dalby Stenbrott. Banan fungerar säkert och så även klubben som arrangör, men kanske de två tre-milen från Malmö till banan i Dalby är för långt både för SVT och publik?
Om det är svårt i Malmöregionen med rally så ser det ännu värre ut redan  2018 med Helsingborg-Landskrona. En region där det inte körs rally överhuvdtaget varken grus eller asfalt och därmed finns inte heller någon naturlig arrangör. Kanske det blir Hässleholms MK och CG Wilke som får agera kavalleri igen eller…

*
Till kategorin onödigt vetande hör onekligen att den genomsnittlige Ford Mustang-ägaren är en man på 55 år och bor i Strömstad, onödigt men ändå lite kul. Att jag fick veta detta är att Ford i Sverige är så glada över att kunna berätta att Mustangen nu är landet mest sålda ”sportbil”. Redan i år har man lyckats sälja 388 ”Mussar” vilket så klart gläder inte minst Mattias Lindberg och Team Bryntessons huvudsponsor, BilMånsson. Halmstadföretaget kan ståta med titeln Europas och så även Sveriges största Ford Mustang-handlare 2015. Då sålde man 226 Mustanger av de totalt 447 bilarna här hemma. Anledningen till framgången är enkel enligt Clas Månsson, VD hos succé försäljarna.
Det finns egentligen ingen konkurrens till Mustang i det segmentet. Den överlevererar på alla plan, såväl design, kvalitet och naturligtvis körglädjen. Så det är lätt att förstå att kunderna gillar den.
Mest Mustangköpare finns i den västra delen och södra delen av landet. Noterbart är då att tätt efter Strömstad med flest Mustanger kommer märkligt nog Tomelilla och lite mindre märkligt, Halmstad ”home of the Swedish Mustangs”…
Näst flest registreringar i sportbilssegmentet har Mazda MX5 med 356 bilar och som trea Porsche 911 dock betydligt färre, 266 bilar.

Mustangklubben på Hovdala. Skillingaryds paret med sin Mustan från 2015.

För några veckor sedan var där också en träff på Hovdala Slott där Mustang-klubben hade en träff. Här träffade jag bland annat en glad Mustangkörande smålänning, Bo Junefjäll med sambo Anette Pettersson från Skillingaryd. Att paret gillade sin bil syntes tydligt då Bo även investerat i en äkta Ford Mustang-skjorta…

*

070526. Power Meet i Hässleholm. Bild: Peter Åklundh

Inbillar mig att de flesta som var på helgens Power Meet i Västerås även har någon känsla för Ford Mustang så därför hänger jag på detta. Som bekant rånades arrangören och eldsjälen Kjell ”Kjelle-Power” Gustavsson och hans fru på hela kassan från eventet. Mer än en miljon kronor i kontanter uppges de maskerade rånarna kommit över. Nu har Kjell fått nog och deklarerar.
Det blir inga fler Power Big Meet i Västerås!
Vi har haft ett fantastiskt bemötande under alla år, men det som hände i fredags fick oss att bestämma oss. Det blev droppen. Det är framförallt frun som har tagit åt sig mest och vi känner tillsammans att det är dags att avsluta det här nu, säger Kjell Gustavsson till SVT Nyheter Västmanland.
Detta fick Sverigedemokraternas intresseförening för motorentusiaster, SD Motor, samt kommunföreningen SD Västerås att reagera och nu vill man försöka rädda kvar det stora arrangemanget i staden.
Josef Fransson, ordförande SD Motor konstaterar.
Tidigare har veteranbilsträffar utsatts för stenkastning och liknande, men denna händelse går utöver det vanliga och hotar ett av Sveriges största kulturevenemang.
Jag avser att i dagarna kontakta Kjelle Power och höra mig för vad vi i SD Motor kan göra för att rädda kvar Power Big Meet. Kanske kan det handla om någon form av crowdfunding eller volontärer.
Så än är kanske inte hoppet ute…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *