Bilorienterarna körde om SM, KRC-slut för 2011 och ännu en dubbdäckmyt krossad!
Den numera ganska anonyma motorsportgrenen Bilorientering körde SM i helgen. Riktigt roligt att notera att gamla radarparet Sven-Ingvar ”Sia” Arnesson och Yngve Ernstsson som tävlar för Hässleholms MK, dammat av OT-pannan, kalibrerat trippen, bytt glödlampa i kartläsarlampan och återigen är ute på okänd mark.
I SM-tävlingen ”Väddörundan” lyckades paret köra in på sjätte plats i tävlingen som vanns av Jonas och Per Hellander från Ludvika. Redan nu lovar Sia att till nästa år ska man vara ännu högre upp i tabellen. Go for it Sia och Yngve!
Grattis även till vinnarna i Klassiska och Historiska Rallycupen som körde finalen i helgens Marknadsnatta. I KRC var det Gävles Jonas Gustavsson i en Saab Sport som blev 2011 års segrare. I HRC-delen var det Arne Bäckström, Haninge i Audi Quattron som tog hand om första platsen. Grattis till er båda!
Med en termometer som visar tvåsiffrigt känns det ännu lite konstigt att börja skriva om vinterdäck. Tider skola komma och i förra veckan åkte dubbdäcken på sambons Toyota och någon av de närmaste dagarna är det Subarun som ska få på vintersulorna, med dubb så klart.
Läste idag i Aftonbladet Bil en artikel som för femtioelfte gången slår fast att dubbat är säkrast på vintern. Nu kommer jag att återigen få påläst av en av mina kamrater, född, uppväxt och tror jag bott de flesta åren av sitt liv i huvudstaden. Nu hade han tur och om inte på ålderns höst, så iallafall i mogen ålder fått möjligheten att bosätta sig i mellanskåne. Stockholmaren gillar inte dubb och menar att de inte behövs. Jag håller inte med om man säger…
I senaste numret av Aftonbladet Bil slår man ihjäl den av aningslösa ( helt enkelt dumma ) politiker omhuldade myten att bilar med antisladd inte behöver dubbdäck. Med hjälp av ett team från VTI, Statens Väg och Transportforskningsinstitut konstateras återigen,” dubbdäcken är vinterns största livräddare”. Inte nog med detta, man dödar även skitsnacket att ” dubbdäcken fungerar bara när de är nya, efter några hundra mil är dubbarna så slitna att de inte har någon verkan vid halka”. Forskarteamet slår fast, ” – Man kan säga att vi blev förvånade över resultatet säger Mattias Hjort.
– Inte minst över att de slitna dubbdäcken, som var riktigt dåliga, tio år gamla och med bara hälften av dubbarna intakta var bättre på isen än de alldeles nya däcken utan dubb. Det hade vi inte väntat”.
Vad är där mer att säga? Frågan ställer jag till politiker och tjänstemän i kommuner som med papegojans envishet fortsätter hävda att dubbdäcken är onödiga. Hur mycket fakta behöver ni för att en gång för alla sluta med era livsfarliga påståenden?
Inte ens snömoset om att dubbdäcken river upp partiklar från gator och vägar, partiklar som enligt samma ”snurrjönsar” dödar fler människor än vad vintertrafiken gör. Landets främste forskare i ämnet, Thomas Sandström i Umeå håller inte med, han konstaterar istället ” …dubbar har troligen inte dödat en enda människa”. Men vad vet en expert om detta, våra taxiåkande politiker är ju så mycket kunnigare i detta ämne precis som i allt annat…
Jag har alltid trott eller rättare sagt hoppats att nu kan där inte komma ännu dummare grejor från ”de som bestämmer” men jo då, här verkar inte finnas någon övre gräns. Överst på dumhetslistan ligger för tillfället Jönköpings Kommun. Trodde faktiskt inte det var sant när jag läste om detta, men det lär otroligt nog vara sant. Med hjälp av en hatkampanj på stan försöker kommunen få stopp på dubbdäcksanvändningen och utnämner ansvarskännande bilister för att vara håll i er nu, ”Kärringar”. Jo det är sant, ser en bild på en ung kille i keps som fått stämpeln ”Kärring” bredvid…
Men nu måste ändå toppen vara nådd, för inte f-n kan någon annan kommun bräcka detta. Ska man behöva kallas ”Kärring” bara för att man tänker, inte bara på sin egen säkerhet utan även medtrafikanternas!
Blev nyfiken och var tvungen att gå in på Jönköpings kommuns hemsida. Sökte på ”Kärring” och ….jag saknar ord. Hade kommunfullmäktige otur när de tänkte eller satt dom och sov när beslutet om denna kampanj klubbades.
Hej. Visst är det fantastiskt och dessutom är det skattebetalarna som står för fiolerna. Men håll med, nu kan det bara inte bli dummare eller kan det verkligen det…
Tommy
Bilorientering var rätt stor här i syd när jag började fuska med biltävling. Det kördes en cup som hette Skåneserien om jag minns rätt och jag orienterade runt omväxlande som förare eller kartläsare. Naturligtvis i mörker och oftast på riktigt leriga vägar. En av de bättre deltagarna var Valdi Puhv från Lund som oftast låg bra till i toppen. Tror han fortfarande håller på. Ingvar Hansson i Arlövs MC kämpar för bilorienteringen här i Syd så surfa gärna in på AMC hemsida och titta. ”Bättre köra i bäcken än i ån” är ett gammalt säkert O-stäv.
Hej Bengt.
Valdi Puhv är fortfarande aktiv, nu i SMK Hörby. Mesta tiden lägger Valdi som banläggare, men gjorde ett inhopp i den lånade berömda Grisen med sonen vid ratten. Grisen gillade dock inte bilorientering utan släckte lyset…
Tommy
Att vara banläggare i bil-o är nog en av de knepigaste uppgifterna inom bilsporten. Ett litet fel i angivelserna och du får hela deltagareskocken efter dig….
Så sent som i lördags var Valdi Puhv ,med sonen Johan som förare, med o tävlade vid Arlövs bil-o i trakten av Degaberga. O nu när du Tommy verkar ha fått lite intresse för bil-o så säg bara till så sätter vi dig i högerstolen på vår Opel
o så kan vi lära upp dig till en bra bil-o kartläsare/Rune
Hej.
Det är detta som är det fina med Motorbloggen man får både höra och lära sig något nytt varje dag.
Vad gäller Bil-O så inledde jag min ”karriär” just med bilorientering. I september 1970 var det första gången med den gröna Saab:en med start i Svedala, tror jag. Hur det gick, så där…
Har faktiskt även kört SM i Olofström, kan det ha varit 1971? Ännu sämre då vi fick bryta. Sedan har det varit tunt och det känns som att det får förbli så. Kartläsare och jag är so m rögad ål och vaniljsås!
Tommy