Beskedet Sebastien Ogier till VW ställer allt på ända i WRC!
Just nu påminner läget i Rally-VM mer om en helkväll hos sossarna med Juholt i högform, ingenting är alltså vad man trott. Knallen att Sebastien Ogier går in som försteförare i Kris Nissens nya VW-team tog åtminstone mig på sängen. Hela tiden har jag inbillat mig att han och Hirvonen bytte plats, men så var det inte alls. Än så länge är dock finnen kvar hos Citroén men som läget är just nu vet man aldrig…
Ogier verkar handplockad av testföraren Carlos Sainz som utan tvekan menar att han är en av WRC:s tre bästa förare. Jag säger inte emot!
Det stora orosmolnet är vad händer med Malcolm Wilsons Ford-team? Rykten gör gällande att man hoppar av WRC, att bli tvåa år efter år lockar inte gubbarna i styrelserummet menar ryktena. Om ryktena stämmer tror jag inte att Mr Wilson väljer att ta det lugnt och börjar mata duvorna i parken, alldeles för mycket pengar i branschen för att lägga sig ner och dö. Lösningen blir då ett privatteam och i detta team kommer man säkerligen att köra Ford!
Här tror man att Petter Solberg kan vara en tänkbar kandidat. En hyggligt fylld pengapåse plus att Wilson var den som plockade in norrmannen i Rally-VM en gång talar för lösningen. Kanske cirkeln sluts?
Vad händer då med Latvala? Hamnar han i kylan är det inte klokt, någon måste väl ändå ta hand om ”vår näste världsmästare”. Kanske en plats vid sidan av Ogier men då protesterar säkerligen fransmannen. När han äntligen fått status som försteförare önskar han självklart inte så hård konkurrens i egna teamet som Latvala utgör…
För att komplicera det hela ytterligare lär Fords storsponsor Abu Dahbi lämna för att istället stötta Citroén. Då försvinner Red Bull till VW och för Ford återstår då, ja vadå? James Garage, Halta Tuppens Pub eller någon annan lokal sponsor lär inte slanta upp tillräckligt för att driva ett WRC-team. Fortsättning följer…
Jag skriver f-n också, när äntligen allt såg så bra ut börjar dom klydda. Har väldigt svårt att tänka mig ett Rally-VM utan Ford. När Subaru lämnade högg det både i hjärta och annat. Men som man säger, solen gick upp dagen därpå ändå. Men lämnar Ford då vet jag inte, kompakt mörker. Nej nu deppar jag…
Kollade på nya Top Gear igårkväll, galet som vanligt. Men utmaningen där Kris Meeke med WRC-Minin utmanade en ”tjejig kälkåkare” var bara för läcker. Jag fick en ny idol, Meeke for president!
TTA slår på stort och bjuder alla kartingungdomar på fri entré till tävlingarna 2012. Man menar att de är plantskola för nya TTA-åkare. Helt rätt då likheterna är slående mellan TTA och Karting. Lite bockade rör, fyra däck och så en Yamahamotor där bak, känns konceptet igen?
Jag vet att vi tyckte lite olika gällande världsmästaren i rally men nu ska jag komma med lite uppmuntran istället. Så du slipper se allt så mörkt.
Om nu Ford lämnar WRC är väl inte allt så mörkt eller? Två nya team med potential att utmana på riktigt med lite sikt. Citroen står starka och utmanas av Mini och VW. Det är väl inte illa. Vi har länge kört med bara två team i VM. Och med ett par privata Ford team dessutom så kan det bli bra.
Läser jag dig rätt om du inte gillar TTA och deras koncept? I så fall har vi lite att prata om 😉
Jag gillar dock att du törs tycka och stå för det.
Hej.
Tack för att du försöker peppa mig och som du skriver med både Mini och VW på startlinjen så ser det kul ut. Men medge att det är ännu roligare om även Wilson & Co finns med som renodlat fabriksteam…
Gillar TTA? Har inget emot att man inför en ny klass, men det jag är kritisk mot är priset. Ett pris som kan bli så högt som att racingen förs tillbaka till de ”glada dagarna på åttitoalet” när ingen överhuvdtaget brydde sig om svensk racing. Redan nu känns det som att STCC är over and out, så det blir en tung börda för Flash att föra TTA hela vägen till samma succé som han gjorde med STCC en gång…
MVH
Tommy
Jag är svensk nästan skåning (samma som Tommy) och bor på Gran Canaria, en av dom trevliga stunderna jag har är att läsa Tommys motor-blogg. Jag måste säga att han är fantastisk på att informera om motorsport på ett humoristiskt sätt. Jag bor i Halmsad och har då givetvis Hallandsposten men där hittar man ingenting av motorsport i den tidningen trotts att West Caost Racing är stationerat i Halmstad med sitt team. Nä det får bli Kristiansbladet i fortsättningen när jag kommer hem till sommaren. Grattis Kristianstadsbladet för Ni har Tommy som inte bara kan skriva utan också är en trevlig person.
K-A G.C.
Hej. Oj, nästan så jag rodnar…
Vad gäller trevlighet så kan jag bara säga tack detsamma!
MVH
Tommy