Bertelli kritisk till WRC-säkerhet, Ola N. kör Porsche, Yoga vs. Rally och ingen 740 hos Kankkunen!
Lorenzo Bertelli fick ingen lyckad start med sin nya WRC-Fiesta i Vodafone Rally de Portugal, på SS10 rullade han den ”läckert” mattgrå Fiestan kraftigt. Nu riktar han och co-drivern Giovanni Bernacchini kraftig kritik mot arrangören och deras säkerhetstänk. Direkt efter kraschen tryckte co-driver Giovanni på ”SOS-knappen” på instrumentpaneln för att informera tävlingsledningen att besättningen var OK. Efter ett tag började dock Bertelli känna sig yr och illamående sedan han slagit hjälmen kraftigt i buren. Då bad co-drivern över telefon tävlingsledningen att bryta sträckan och omgående skicka in sjukvårdspersonal. En begäran som dock avvisades vilket fick till följd att det dröjde över tre timmar innan ambulans kom fram till den kraschade Fiestan.
Då hade man ändrat ”SOS-skylten” från ”OK” till ”SOS” medan co-drivern pratade med den medicinskt ansvariga i tävlingsledningen. Denne frågade efter Bertillis symptom varefter han beslöt att det inte fanns anledning att bryta sträckan, fanns inte något omedelbart behov av ambulans.
I kommunikén från Bertellis team skriver man.
– En ambulanssjukvårdare som fanns i publiken kollade Lorenzos tillstånd och började bli orolig när det tog alldeles för långt tid innan ambulans kom till olycksplatsen.
– Samma sjukvårdare ringde upp den medicinskt ansvarige för att ge sin syn på saken, trots detta vägrade man att bryta sträckan. Totalt fick Lorenzo vänta 3.20 innan ambulansen dök upp.
Teamet drämmer till med att man saknar ord över behandlingen.
– The fact that our urgent medical request has not been accepted leaves us speechless!
Bertelli fick stanna på sjukhuset i Porto över natten och blev där även röntgad nu konstaterar han.
– Tack och lov klarade jag mig utan skador och jag vill även tacka alla som hjälpte mig vid kraschen!
Han är också klar för nya WRC-race lovar han och tänker då närmast på kommande hemmatävling Rally Sardinia.
– Alla prover var bra när jag lämnade sjukhuset. Några dagars vila så är jag klar för Sardinien. See you there!
Händelsen har väckt nya frågor om säkerheten i WRC ur de tävlandes synvinkel. Inte minst sedan det i Mexico tog en kvart innan man stängde sträckan efter Ott Tänaks ofrivilliga dopp med sin Fiesta. Så klart är det dock värre att man trots påstötningar ändå vägrar att skicka ambulans till en olycka. Nu menar någon att det ”är skillnad på folk och folk”.
– Hade Bertelli kört för något av de stora WRC-teamen hade det hela skötts på ett annorlunda sätt, hävdar källan.
– Oavsett vilket är det helt oacceptabelt att låta en skadad förare ligga inne på en sträcka utan att skicka in hjälp!
Känns som att där är lite att ta i för WRC-promotorn framöver…
*
Verkar som en start i den amerikansk rallyserien Rally America kommer allt närmare för Robin Sandberg och Miriam Walfridsson. Nu har man varit på plats i Atlanta och testat den nya Mitsubishin och vad jag förstår utföll testet ill belåtenhet. Nästa deltävling i mästerskapet körs i Pennsylvania nästa helg och då är det dags för Susquehannock Trail Performance Rally. Om det redan då är debut för Sandberg/Walfridsson har jag inte lyckats utröna.
*
Blev ingen lång time out för Ola Nilsson från Hässleholm och redan till helgen kryper han in i en Porsche 991 GT3 Cup för att köra Swedish GT 2015 på Anderstorp Raceway. Bilen delar han med Thomas Karlsson, som tidigare kört BMW M3 GT4 i mästerskapet.
Swedish GT innebär att två förare delar på en bil i långlopp om ca 50 minuter, med obligatoriskt depåstopp och förarbyte. Man tävlar med bl.a Ferrari 458 Challenge, Porsche 991 GT3 Cup och Lamborghini Hurucán Super Trofeo.
– Det här blir ett perfekt sätt för mig att hålla igång och jag ser verkligen fram emot att få köra Porschen under dessa förutsättningarna, säger Ola.
– Alltid kul att komma hem och köra på svensk mark, även om det är en helt annan miljö än internationellt.
Mästerskapet går över fyra tävlingshelger, oftast tillsammans med STCC och avslutar säsongen på populära Autoropa Racing Days på Ring Knutstorp i september.
*
Missade hur många som anmälde sig till Rally Karlstad och när jag nu skulle kolla på anmälningslistan så har arrangören valt att inte visa namnen längre. Varför förstår jag inte, men det finns säkert något gott skäl till detta? Hur som helst meddelar samme arrangör att det inte blir någon gallring, alla som var anmälda när repet drogs får köra.
*
Problem av annan art har drabbat Ljungby MK och Midsommardansen nu på lördag. Enligt Smålandsnytt krockar tävlingen med Skandinavisk Yoga-och meditationsskolan i Hamneda. ”Yogaiterna” är oroliga över att bullret från rallybilarna kommer att störa de mediterande elverna.
– Vi vill störa så lite som möjligt, säger Hans Karlsson, ordförande i Ljungby Motorklubb till tv-kanalen.
– Alla har vi olika intressen men jag kan inte påverka hur landsvägen går.
Nu känns oron tämligen obefogad då Yoga-centret är beläget längs en transportsträcka där det som Hans Karlsson påpekar, handlar om samma hastighet som övrig trafik.
Skolans ansvarig nöjer sig dock inte utan säger.
– Trafiken förbi kommer att göra det svårt för eleverna att koncentrera sig.
Till saken hör att Ljungby Mk har fått alla tillstånd som krävs så någon laglig väg att stoppa rallyt finns inte för ”yogaisterna”som ändå överklagat myndighetsbesluten. Något som Hans Karlsson beklagar.
– Vi vill alltid ha en bra dialog, säger han.
– Det är lite synd att de inte ringde oss innan de överklagade.
Bilarna kommer att köra förbi kursgården en gång under lördagseftermiddagen och målgången för en av specialsträckorna är placerad ett par hundra meter från skolan.
*
Medan mejlkorgen snabbt fylls med pressinfo efter RallyX-VM så är det betydligt sämre med information från supportklassen med tillägget ”Lites”. I går kom dock ett livstecken från Brink Motorsport som berättade att Tobias Brink fick nöja sig med att bli femma i finalen efter tekniska problem
– Vi kände gott självförtroende inför finalen, farten fanns där. Dock trodde jag inte det skulle vara en så simpel sak som dörrstängningsmekaniken som falerade, berättar Tobias.
– Fick en smäll i kurva 1 och vänsterdörren öppnades. Jag försökte förgäves stänga den. En femteplats i mål får anses som godkänt säger, Tobias Brink.
Efter två deltävlingar håller Brink Motorsport tredjeplatsen i EM-sammandraget.
*
Inte bara jag som saknar lite Opel-Spotting, Opel-entusiasten Jan Perden gör likaså men har hittat medicin, en tysk Opelträff. Jan skriver, ”Hej Tommy, länge sedan jag skickade något till dej men har nu varit på Opel GT träff i Tyskland och Bleckede över Pingst och där fanns mycket kul b.la experiment GT:n som Opel visade första gången 1965 och som var prototyp till GT:n som kom i produktion 1968. På själva träffen runt 175 GT:s och en del andra Opel skönheter”.
Inget snack utan att den röda cupén är något av det hårigaste jag sett, håller ni med?
*
Händer att jag tittar lite nöjt på min ”bilsamling” den vita Volvo 740:an från 1986, den blå Opel Kadetten från 1964 som delar rum med en likdan vit 65:a. Dock i behov av en del kärlek innan den åter får syna asfalten. Men till och med detta förbleknar vid jämförelse med Juha Kankkunens bilmuseum. Massor av gamla rallybilar, de flesta tror jag med någon form av band till Juhas framgångsrika karriär. Antar att det är därför jag inte hittade varken någon 740 eller Kadett i samlingen…
*
Även om termometern kanske inte indikerar sommar så har korna tagit mitt och Colins vandringsstråk i besittning. I går kväll dök gänget upp och ville nyfiket kontrollera vad Colin egentligen var för något konstigt. Blev en lite kul bild med honom före kogänget, påminner lite om när ordförande Helgesson leder oss övriga i motorklubben…