Ogier i öppet brev om WRC-regel, Rally Karlstad störst (?), Åhlin spelar mot ett mål och Solberg imponerad av Bryntesson!
Två av världens snabbaste män träffades häromdagen, Sebastien Ogier tvåfaldig världsmästare i rally och Usain Bolt lika överlägsen på 100 och 200 meter. Ser faktiskt ut som att Ogier är mest stolt över att mötet ägde rum…
*
Lika imponerad är inte fransmannen över startordningen i WRC, där han i egenskap av mästerskapsledare alltid går ut först de två första dagarna. Många stöttar honom och menar att det är djupt orättvist att samma förare tvingas spåra 80 procent av sträckorna och ändå ha krav på sig att vinna tävlingar. Extra delikat är det så klart att Ogiers chef i Volkswagen Motorsport Jost Capito menar att detta inte är något att gnälla över.
– Är man världens bästa rallyförare ska man kunna starta var som helst och ändå vinna, är Capitos åsikt.
Nu har Ogier skrivet ett ”öppet brev” i saken, fanns bland annat på Twitter. Av brevet att döma så verkar det som att den gode Seb varit lite sur och sagt saker som han nu i efterhand vill förklara lite mer nyanserat och där jag nu saxar valda delar.
” Först skulle jag kanske säga hur mycket respekt jag har för Jari-Matti som är en de snabbaste och trevligaste rallyförare i världen. I helgen i Portugal tog han en seger som han förtjänar som reglerna är oc hhan gjorde det nödvändiga jobbet bakom ratten för att få den. Än en gång bra gjort Jari och Mikka!
Nu vill jag förklara vad jag menade direkt efter rally för vid det tillfället var jag inte i stånd att förklara exakt vad jag menade.
Vad jag ville säga är att vår sport inte ska avgöras av regler som ger nackdelar, det ska vara en rättvis sport efter som det är VM. Detta eftersom ingen vill vinna på grund av att han fått en fördel och ingen vill förlora på grund av att han fått en orättvisa.
Jari var precis som jag emot de nya reglerna efter som han är en ”fair sportsman” och han förstod vad jag menade. Jag vet också att han skulle njutit ännu mer av segern efter en rättvis fajt som vi ofta hade förut.
Det är därför jag alltid kommer att kämpa för att återställa en rättvis regel eftersom WRC förtjänar något bättre än vad vi har idag.
Jag ser framemot ”good fights”!”.
Med tanke på innehållet så verkar det som att Ogier och Capito alltid har något att snacka om när man fikar ihop…
*
Hyundais snabbe holländske testpilot Kevin Abbring har fått Michele Nandans tillåtelse att köra köra Citroén R5 i belgiska ERC-tävlingen Ypres- Rally i nästa månad. Först är det på Azorerna helgen 5-7 juni innan det bär iväg till Belgien för ERC-gänget. Eftersom inte Hyundai finns med i ERC är det inget som krockar med teamets uppdrag, tvärtom får Abbring körtid utan att det kostar en spänn för Nandan. En så kallad ”Win-Win” situation.
*
Måste säga att jag lider med Hässleholms asfaltåkare Roger Sloberg som hade en oväntad date med en betongsugga i måndagens YM-tävling i danska Avendöre. Nu var det inte så att Roger busade med sin lilla Citroén Saxo utan istället var det en dansk konkurrent som sladdade ut suggan i Rogers färdväg. Tråkigt nog med förödande resultat på ”fransyskan”. Nu var det inte bara Roger som på nära håll fick uppleva att betongsuggor är hårda, samma sak fick även Anders Palmquist och Alf Nilsson erfara. Även här visade sig suggorna hårdare än Peugeot respektive BMW-plåt.
*
Efterlyste igår anmälningslistan till Rally Karlstad och fick snabba besked var den kunde hittas, på raceconsulting.se. Bara att erkänna, värmlänningarna klår både Simrishamns MK och Rally över gränsen med råge i kampen om att få titeln ”Sveriges största rallytävling”. Sist ut med startnummer 228 på sin Volvo 940 Grupp E är Östernärkes Lars Graff. Redan här har man passerat skåningarna med gott och väl 40 bilar, lägger man så till även debutanter och Ungdomsrally är det runt dussinet ytterligare. Imponerande, i synnerhet som det ”krockar” med Midsommardansen i Ljungby med runt 160 bilar.
Som favorit får man nog plocka fram Fredrik Åhlin med R5-Fiestan, efter uppvisningen i South Swedish Rally ser det ut att bli ”spel mot ett mål” för Leo Vegas-åkaren. Å andra sidan kan aldrig Mats Jonsson räknas bort, i synnerhet inte på hemmaplan…
Skrollade igenom startlistan och fick en fullständigt befängd tanke i skallen. Varför ser det inte ut å här i våra SM-tävlingar, tänk över 200 bilar som kämpar om SM-poäng i stället för som i SSR nu senast, ungefär en tredjedel…
*
Svenske, ”Norsk Bilsporttalentet 2014” Thomas Bryntesson fortsätter att imponera. Nu senast med tredje plats på Lydden Hill där han enbart hade Kevin Hansen och Kevin Eriksson före sig i finalen. En som är riktigt imponerad är Petter Solberg.
– Har sällan sett en större talang, jag är rätt och slätt imponerad, berättar Petter.
– Det som är bra med Thomas är att han är positiv och glad och visar passion. Har båda fötterna på jorden och dessutom ett bra gäng runt om sig!
Petter är inte heller främmande för att inleda ett samarbete med Thomas och säger.
– Min önskan är att nästa säsong driva ett riktigt fabriksteam. I så fall kan jag garantera att Thoms kommer att få köra test med möjlighet att ta en plats!
*
Fackförbundet Brandmännens riksförbund (BRF) hotar nu med att ta ut deltidsbrandmän i strejk för högre ersättning, större flexibilitet och rätt till semester. Nu flaggas det för att en eventuell strejk kan bli katastrofal för RallyX-VM i Höljes. Räddningstjänsten står här för en stor del av säkerhetsarrangemanget och deltidsbrandmännen utgör en betydande del av personalstyrkan. Bara att hoppas att parterna hittar en lösning innan första helgen i juli.
*
Två testdagar på Mantorp och Rickard Rydell känner sig redo för att sätta sig i WTCC-Hondan i Moskva om knappt två veckor. Sköldkörtelinflammationen har varit seg, Rickard har missat deltävlingarna i Marocko, Ungern och Tyskland under de fem veckor han varit sjuk. Han tog tre poäng i premiären i Argentina i början av mars. och nu leder argentinaren och Citroén-föraren José María López, mästerskapet på 177 poäng, 50 före niofaldiga rallyvärldsmästaren Sébastien Loeb.