Asfaltcup tar ”time out”, SRC laddar för fullt, ”KRC” störst i Hälsingerallyt, frågan ställs ”Är rally onödigt”, Lindholm debuterar i Umeå , Hyundai i (nästan) ny kostym och segt virke i Sainz!

Ända sedan återstarten efter pandemin har alla olika cuper och mästerskap varit ett hett debattämne. Samtidigt som antalet tävlande minskat har cuperna mer eller mindre  exploderat och bara SM-tävlingarna är nu uppe 15 stycken. Nu verkar inte SBF tycka detta räcker utan lägger själv till två egna SM-tävlingar, sprint på vinter och sommar alltså totalt 17 tävlingar med status av Svenskt Mästerskap. Till det kommer så de ”stora rallycuperna”, Svenska Rallycupen, Supercupen, Sydsvenska Rallycupen och bevisligen lite mer svårstartade MAS Rallycup som ihop kräver runt 20-25 helger.

Foto: Henrik Åkeson

Allra störst sett till antalet deltagare är Bilsport Rallycup  (bild från finalen i Nässjö)som vänder sig till tävlande med mindre budget, bland annat genom att köra kortare rallyn och utan noter. Konceptet lockade 2022 till över åttahundra starter med 412 olika förare, så att kalla Cupgeneral Roger Rooths baby annat än succé är omöjligt.  Vid sidan av dessa cuper finns även en hel hög mer lokala cuper företrädesvis i formatet sprintar på grus eller asfalt. När det ropas om att sanera i cupträsket så är det nog inte den här gruppen man ser som huvudfokus, ändå är det här som jag ser första exemplet på en cup som går i graven. Det är ”Asfaltcup” som samkörts med Södras RS-DM i 15 år men som nu enligt eldsjälarna Mats Andersson, Pamela Oddshammar och Janne Lennartsson nått vägs ände.

Efter 15 år och cirka en miljon kr i utbetalda prispengar har beslutet tagits att ta en timeout för cupen. Det har varit en härlig resa med många härliga fighter i cupen samt en boost för RS tävlingarna i Södras DM som inte hade många startande då cupen drogs igång 2008, förklarar eldsjälstrion.

Vi känner att tiden inte riktigt räcker till för fortsatt fullt engagemang, men konceptet finns och skulle det vara några hungriga entusiaster som är sugna på att driva det vidare så vore detta kul så klart!

Foto. Tommy Svensson

Man avslutar med en förhoppning att asfalttävlingar fortsätter att utvecklas och tackar så klart alla samarbetspartners plus tävlande under de 15 åren. Med detta blev SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft historiska som sista (?) vinnare av Asfaltcup.

*

Samma öde ser inte Svenska Rallycupen ut att behöva möte, tvärtom är SRC mer livaktiga än någonsin. I helgen hade man upptaktsmöte med de sex arrangörerna för 2023. Första halvan av säsongen sköts av Götene MK, SMK Nyköping och Kullings MS. Hösten inleds tror jag också för första gången på besök i Småland genom Vimmerby MS och sedan följer Eskilstuna MK med final  hos VÖMK. Ännu är inte reglerna spikade men kommer i stort sett följa tidigare års regelverk 

Vi kan konstatera att snittet kommer att ligga på 4-5 specialsträckor och runt fyra mil special. Vissa arrangörer kommer att bjuda på en riktig publiksträcka, kortare och publikvänligare där vi också kan nå ut till en större målgrupp, berättar SRC:s media ansvarige Jeremias Ericsson.

*

Mer cuper och tänker då på Volvo Euro Cup som om två veckor har ”Hälsingerallyt” som första stopp. Här har man sällskap av Supercupen, Nedre Norras DM, Racepart Sweden 1300 Rallycup och Klassiska Rallycupen. Ändå ingen rusning trots att man vänder sig till så många olika tävlande och där KRC ensamma fått ihop över 30 ekipage av de styvt 80 anmälda. Så här långt verkar inte VEC-gänget ha vaknat och ansvarige Ted Malm skriver.

Åtta anmälda just nu i VEC till Hälsingerallyt och anmälan är öppen till 12 januari kl 18. Så kom igen nu och anmäl er till SMK Hälsinge  och deras kanontävling den 21 januari. Cupavgiften till Volvo Euro Cup ingår för alla er som startar med en Volvo av någon modell i GrE, GrF eller VOC!

Någon vinterbrist har inte SMK Hälsinge, tvärtom är det mer julkortslikt i skogen än på länge. Upplägget med 65 kilometer SS (4 sträckor) med ”Barth-noter ” borde locka fler kan jag tycka…

*

Det kanske är som eldsjälen i Skutskärs MS Kurt Eliasson undrar, ”Är bilsporten onödig?”. Kurt som är ledamot i styrelsen och biträdande tävlingsledare i ”Skutskärsratten” har i egenskap av privatpersonen Kurt Eliasson på Facebook vädrat sitt missnöje med ”Stora Enso Skog i Tierp”.

”Frågan jag ställer mig: Kan en sport som ger tusentals aktiva en meningsfull fritidssysselsättning vara onödig?  Kan en sport som samlar hundratusentals åskådare landet runt varje år vara onödig? Kan sport och idrott överhuvud taget vara onödigt?

Foto: Tommy Svensson

Vi matas så gott som dagligen på nyheterna att landets befolkning mår alltmer psykiskt dåligt, i synnerhet den yngre generationen. I morse fick vi på Nyhetsmorgon på TV veta att antalet självmord bland flickor på SIS-hem ökat. Vi fick dessutom veta att en 14-årig kille inte varit i skolan på 1,5 år på grund av dåligt psykiskt mående och att detta fenomen eskalerar ladet runt. Killar i yngre tonåren värvas till gängkriminalitet och skjuter ihjäl folk vecka efter vecka. Den så kallade expertisen kliar sig i huvudet och vet inte hur problemen i samhället ska tacklas. Kan det – möjligen – vara så att en meningsfull sysselsättning på fritiden skulle kunna bidra i positiv riktning? Jag ställer frågan på nytt. Är bilsport onödig?  Fundera.

Stora Enso Skog i Tierp har, efter ett samarbete i 52 år, nekat Skutskärs Motorsällskap att få hyra de klassiska fartsträckorna till Skutskärsratten med motiveringen att rallysporten är onödig. Ett beslut som ställer till med stora problem för klubben. Vi kommer trots allt få till stånd tävlingen i vinter bara vädrets makter är oss nådiga. Inte minst tack vare Älvkarleby Golfklubbb. Delge gärna din åsikt till Stora Enso Skog i Tierp, 0293-410 83. Ovanstående kommer från mig personligen och ska inte ses som ett officiellt inlägg från klubbens sida.”.

*

Som jag skrev igår så var jag lite förvånad över att inte WRC2-segraren i fjol, Emil Lindholm fanns med i startlistan  till Rallye Monte Carlo.

Foto. Toksport

Idag bekräftar Emil att det blir först i Rally Sweden som han och Reeta Hämäiläinen ger sig in i kampen för att försvara segern. Duon fortsätter hos Toksport WRT som i år har många bilar att ansvara för och risken för kannibalism i teamet är uppenbar, alltså plocka poäng från varandra och därmed öppna upp för konkurrenterna. Sju tävlingar tillåts man anmäla sig till för att sedan få räkna sex och nästa tävling efter Umeå blir Mexiko för Emil och nya Skodan. I Västerbotten får man även sällskap av Sami Pajari.

*

I dag släppte Hyundai Motorsport som första WRC-team hur deras vapen, Hyundai i20 N Rally Hybrid kommer att se ut i år. Nördarna på Twitter började direkt dissekera nya kostymen och hittade genast flera skiljaktigheter mot 2022. Andra som jag, tycker att bilen i princip ser ut som tidigare där det ljusblå och röda dominerar. Hyundai Shell Mobis World Rally Team fick en boost på slutet ifjol och den medvinden hoppas man ska ge en bättre första halva av säsongen än då. Till Rallye Monte Carlo mönstrar Sean Kim, Hyundai Motorsport President trion Thierry Neuville/Martin Wydaeghe, Esapekka Lappi/Janne Ferm och Dani Sordo/Cándido Carrera och målsättningen är klar, seger slår Kim fast.

Vi hoppas bygga vidare på det ”momentum” vi skapade mot slutet av 2022. Våra besättningar är ”hungry” på segrar och bakom sig har dom”a hard-working team”!

*

I Dakarrally fortsätter Sebastien Loeb att klättra i listan och är nu uppe på tredje plats tack var seger på sträcka nio.

Foto. Red Bull Content Pool

Bara 57 sekunder skilde till litauern Vaidotas Zala medan Guerlain Chicherit var två minuter efter. Med fjärde tid rullade så Audi #211 in med Mattias Ekström/Emil Bergkvist men tyvärr allt för långt bak totalt för att kunna slåss om seger. Fortsatt är det Nasser Al-Attiyah som leder före Lucas Morales och så Loeb som trea, knappt två timmar bak. Annars var det Carlos Sainz som stal dagens föreställning och detta efter bara sex kilometers körning. Före en hög sanddyn gick det lite för fort och Audin gick upp på två hjul men som tack vare full gas från Carlos, damp ner på hjulen igen. Problemet var bara att nu blev farten för hög så att  bilen flög över krönet och landade tungt på nosen innan den voltade.

Foto: Dakarrally

En så tung krasch att man beslöt ta spanjoren med helikopter till sjukhuset i Rijhad då han klagade över smärtor på höger sida av bröstkorgen. Under tiden vältes Audin på rätt köl och där det konstaterades att den klarat sig rätt hyggligt. Beskedet nådde Carlos i helikoptern varpå han omedelbart beordrade piloten att vända så att han kunde fullfölja sträckan. Segt virke i den där spanjoren…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *