Kalle fortsätter med #69, Solberg en av 41 i Montes RC2-klass, Bertelli kör ”militär Yaris”, inte mer #43 i WRC, Mille J. ansluter till GNM:s juniorsatsning och Reiersen satsar dubbelt både SM och NM!
Kalle Rovanperä valde i egenskap av världsmästare bort möjligheten att välja #1 på sin Toyota Yaris Rally1 och håller fast vid samma nummer som han hade ifjol #69, vilket betyder att ingen ”ett” kommer att finnas 2023. Världsmästare Sebastien Ogier tvingades nu välja annat nummer och då blev det #17.
Detta står klart när anmälningslistan till Rallye Monte Carlo släpptes i eftermiddags med totalt 75 ekipage. I WRC-klassen ansluter återigen Jourdan Serderidis vilket ger tre Puma Rally1 i listan, de andra med Ott Tänak och Pierre-Louis Loubet som fortsätter med Neuvilles f.d kartis Nicolas Gilsoul i högerstolen. Totalt 10 Rally-bilar anmälda vilket inte är mycket att sätta emot de som kör Rally2/R5:or, totalt 41 förare kör med den här typen av bilar.
En av dessa är Oliver Solberg/Elliot Edmondson som debuterar med Toksports nya Skoda Fabia RS Rally2 men detta utan att köra för poäng i WRC2. För detta väntar han klokt nog till Rally Sweden. WRC2 delas upp i två kategorier är den andra heter ”WRC2 Challenger”, med 27 respektive 14 bilar anmälda. I mina ögon känns uppdelning onödig då flera förare kör i båda klasserna som till exempel Nikoaly Gryazin, Gregoire Munster, Marco Bulacia och Erik Cais. Under året kommer jag för min egen skull att förenkla och bara snacka om en enda WRC2-klass, rätt eller fel men så blir det. Snabbkollade i listan och hittade inget namn som saknades men noterade att Skoda är populärast i klassen med 12 anmälda av nyaste versionen och sju av den äldre. Bäst att möta upp detta är Citroën med sju C3 Rally2 och en enda DS3 R5. Hyundai utan någon support från Alzenau har fem i20 Rally2 i fältet medan det för M-Sport inte är någon upplyftande läsning. Bara två Fiesta Rally 2 (Fourmaux och Munster) och en enda R5:a. Noterar också att Emil Lindholm avstår Monte och därmed är Sami Pajari/Enni Mälkönen ensamma från vårt granland i klassen. Lite ruggigt att se hur snabbt R2-bilarna fasats ut och till Monte finns bara två anmälda, en Peugeot och en Ford medan där är elva Rally4:er…
*
Till M-Sport tidigare hårt knutne Italienaren Lorenzo Bertelli blir först ut med att hyra Toyota Yaris Rally1 och gör debut i Rally Sweden. Detta är Toyotas fjärde bil som annars körs av Sebastien Ogier eller Takamoto Katsuta, beror lite på hur man ser på saken och får nu samma ”militärinspirerade uniform” som Prada-arvtagarens tidigare Fordar. Vissa menar att denna ”livery” är det fränaste man kan se i VM medan andra som jag, som inte behöver gå till Specsavers tycker exakt tvärtom. Tidigare har Toyota enbart släppt till bilar utanför teamet två gånger och då till Marcus Grönholm och Jari-Matti Latvala, men då var det Yaris WRC det handlade om. Om det var detta som stjälpte Gus Greensmiths planer på att hyra ”Bertellis bil” är oklart…
*
Som en respektfull hyllning till Ken Block har FIA beslutat att #43 i fortsättningen inte får användas i WRC-tävlingar. Ingen kan välja detta startnummer, likaså kommer det inte att användas i startlistor där man följer turordning.KI 20 av hans 25 VM-starter hade Block detta på sina Fordar och likaså i World RX där han också hade #43 på bilarna.
*
I helgen meddelade GN Motorsport i Åhuskärr att Adam Grahn får sällskap av Mille Johansson i teamets strävan att hjälpa juniorer framåt i karriären. Då Mille ännu inte har körkort blir det i internationella tävlingar han och kartläsare/GNM:s teamkoordinater Julia Thulin kommer att utvecklas.
– Det är otroligt kul att få förtroendet från GN Motorsport, ett team med mycket erfarenhet och bra historik, menar katrineholmaren.
– Framförallt känns det väldigt kul att de väljer satsa på juniorer och med GNM:s erfarenhet och kompetens är detta ett självklart steg i karriären. Det är ett långvarigt samarbete som precis börjat och med personerna i teamet så kommer detta bli riktigt bra!
Teamchef Staffan Andersson är glad att man fått in Mille som i par med Adam blir en lovande uppställning.
-Det är kul att få med Mille i teamet med en klar målsättning om vart han vill vara om några år. Med våra resurser så ska vi hjälpa honom att nå dit, lovar Staffan.
Bilen blir samma Ford Fiesta Rally4 som han och Julia använde i Slovenska Mästerskapet men nu i ny design, samma som för Adam. I helgen kördes första vintertesten inför debuten i Arctic Lapland Rally och detta under överinseende av teamets nya mentor Pontus Tidemand.
– Testet gick väldigt bra, lite ovant med snö och framförallt en betydligt starkare bil än vad jag kört tidigare på vinterväg, menar Mille.
– Pontus åkte med och gav väldigt positiv feedback, och även tips på hur jag kan nyttja däcken på ett bättre sätt. Han tyckte att jag hade lyssnat på de råd han gav och var väldigt imponerad av min körning, vilket var kul att höra!
I dag är Adam med Marcus Sundh och Mille med Julia ute på första dagen av reken i Rovaniemi som genomförs i åtta-nio minusgrader. Men vädret är på väg att ändra sig och bli mildare, för att under fredag och lördag ligga på plussidan dagtid. För Adam som aldrig kört vassare bil än sin Grupp N-Polo väntar en stor utmaning men så här långt känns allt bra.
-Sträckorna är fina, snabba och utvecklande ungefär som jag föreställt mig. Det blir en tuff utmaning men vi ska se till att ha kul, menar skånske Adam och Mille håller med.
– Det finns snabba sektioner bitvis väldigt snabba. Tyvärr är de ibland också väldigt dåliga och nervösa också, ingen riktig isbotten så det blir spårigt, klart svårt att spara på däcken. Sträckorna är längre än vad jag är van vid, men det blir ett fräckt rally med mycket att lära!
*
2020 gjorde Isak Reiersen rallydebut med JC Racetekniks Ford Fiesta Rally4 och körde flera tävlingar i både Sverige och Norge, bland annat Rally Sweden men hann även med en start i ERC Rally Liepaja. I år fortsätter Isak och Lucas Karlsson med samma bil och en satsning på mästerskapet både i Sverige och Norge. Inleder i ”Rally Elverum” innan det är dags för SM-premiären ”Rally Lima”. Teamchef Joel Christoffersson imponerades ifjol av paret.
– Speciellt i de större tävlingarna och får siktar vi på att få så mycket mil som möjligt, framgång i rally byter alltid på erfarenhet. menar Joel.
Isak är noga med att försöka bygga vidare på fjolårets framgångar och väljer därför att fokusera på SM och NM. Tidigare hade Isak Johan Johanson vid sin sida men som i Liepaja ersattes av Lucas Karlsson som också fortsätter 2023.
-Vill tacka Johan för gott samarbete och allt han lärde mig plus så klart hur kul vi hade ihop!
*
I dag har det varit välbehövlig vilodag i Dakarrallyt innan man återigen drar igång på tisdag.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com