Är WRC-Ogier mänsklig eller…, Vatanen och Östberg har slagläge i Rally Sweden, Vatanen och jag gamla Opelåkare ihop!
Sebastien Ogier, alltid denna Sebastien Ogier när det kommer till WRC-segrar. För två år sedan skrev jag exakt samma sak med skillnaden att efternamnet då var Loeb.
Måste det vara på detta viset är en fråga man har all rätt att ställa sig inte minst efter sättet som Ogier vann Rallye Monte Carlo. ”Hopplöst långt bak” efter första dagen, runt sexa sjua om jag inte minns helt fel och ändå står den ”omöjlige” fransmannen till slut som vinnare. Tvåfaldige världsmästarkartisen Louis Moya, som femton åkte femton år med Carlos Sainz gav också ett bra tips till alla blivande föräldrar.
– Önskar ni att er son ska bli duktig rallyförare döp honom till Sebastien?
– Sebastien Loeb, Sebastien Ogier och nu kommer också nästa franska stjärna WRC3 åkaren Sebastien Chardonnet!
Är Ogier mänsklig överhuvudtaget eller kanske är det ändå som mitt ressällskap Bilsports Mikael Johansson sa efter vårt besök i VW:s servicetält.
– Såg du kabeln som hängde ner i taket, undrade Micke.
Jo nog noterade jag den tjocka grå kabeln, hur så?
– Ogier har en kontakt bakom öret som dom pluggar in kabeln i, sedan programmerar ingenjören bara in hur han ska köra nästa sträcka…
Visst var det ett skämt, men f-n vet om där ändå inte ligger någonting i det?
Ett litet ljus i tunneln om vi nu vill se lite fajt i WRC alltså, är att Ogier får gå ut som första bil i Rally Sweden i kraft av helgens seger. En klar nackdel vilket kan bädda för att t.ex Jari-Matti Latvala får slagläge. Från sin femte plats får ”Mr Bad Luck” fördelen med att åka lite mer ”clean road” och Latvala är normalt sett alltid snabb i Värmland. Den här lilla fördelen kan vara det som gör att Polon med de ”röda backspeglarna” rullar in först över målrampen på Torget i Karlstad (Ogier har blåmålade, Latvala röda och Mikkelsen gula). Vågar man hoppas…
*
Om där är någon som fortfarande tror/hoppas att Latvala ska ”ha gjort sitt” hos VW kan jag genast grusa de förhoppningarna. Mer hjärtlig kram får man leta efter än den teambossen Jost Capito gav Latvala efter målgång. Detta sedan han vunnit sista sträckan med 0,2 sekunder och plockat de tre bonuspoängen före Ogier och Kris Meeke.
– Så härlig känsla att vinna sista sträckan och att kunna ta detta med sig upp till Värmland, jublade Latvala rätt i Capitos öra.
*
Jublade gjorde inte Miko Hirvonen som redan på näst sista sträckan ”The Cole” fick problem med generatorn på Fiestan. Problem som ändade rally en bit in på allra sista sträckan och en otrolig besvikelse spreds i M-Sport tältet.
– Miko har gjort ett jättebra jobb, analyserade Malcolm Wilson.
– Hade problem med att hitta ”pace” i början men allt efter som kände han sig mer bekväm och sjätte platsen borde varit Mikos, om inte…
När så VW:s kommunikationschef Stefan Moser visar Wilson i mobilen (bilden) hur Hirvonen till och med plockar ut vindrutan för att försöka ta sig i mål blir han alldeles matt och bara går därifrån.
*
Nästan lite rörd blev jag över Kris Meekes gratulationer till Latvala efter ”power stage” segern. Meeke själv tog ett bonuspoäng men verkade faktiskt ännu gladare för att finnen tog tre. Känns ändå kul och sportsligt i den miljonrullning som kallas WRC.
*
När detta skrivs väntar vi på Nice Airport ihop med bland annat Mads Östberg och Jonas Andersson, vi till Köpenhamn och dom till Oslo. Även Mads och Jonas verkar mer än nöjda med Citroénpremiären, där målsättningen ändå på något vis handlade mer om att ta sig i mål och få lite franska mill kroppen, än fajt om pallen. Fyra visar att målsättningen höll mer än väl, personligen tror jag att Mads och Jonas Andersson kan ”go for the big bucks” i Rally Sweden. Glöm inte var ni läste detta först!
*
Som ni förstår är det omöjligt att skriva ner alla intryck och upplevelser från ett rally som detta i en ”kort” bloggtext. Helt klart vet jag nu vad ”Azur” i Cote dé Azur står för, måste vara franska för ”sur” för något surare än årets Monte får man leta efter. Hällregn, nu snackar vi riktigt dj-la hällregn sedan i torsdags, utan mer än några minuter uppehåll gjorde allt till åar och sjöar. När vi åkte upp till sträcka tretton Soleil ( på bilden passerar sexan Elfyn Evans genom paraplyhavet) var det sista biten grusväg, eller rättare sagt lerväg rätt uppför bergssidan. Detta hindrade dock inte åskådare för att promenera bortemot milen för att titta på rally. När vi åkte tillbaka mötte vi publik som ännu inte kommit fram till sträckan utan satsade istället på att se den andra gången som nummer femton. Vår chaufför skakade på huvudet och konstaterade.
– Dårar, tänk när de ska tillbaka till bilarna i mörkret?
– Bäst är nog att skaffa sig en båt och bara åka med vattenfloderna ner…
*
Vår lilla grupp hade som tur var inga större problem att hantera det djävulska vädret, som vanligt är det svårare att hantera energiska franska funktionärer. PeO Kjellström och en ”lokal hjälte” i gul regnjacka förstod inte alls varandra, en riktig kulturkrock. PeO muttrade.
– Dom dj-larna skulle ut ur EU!
Enda problemet var på vägen tillbaka då vi hade att passera en ganska brant hal och superlerig kulle. Dalmasen Lars-Ingvar Eriksson räckte dock en hjälpande hand, rättare sagt paraply till Bilsport-Micke vilket underlättade. I bakgrunden i röda jackan väntar Peo på att ”studsa” uppför samma lerbacke…
*
Måste även nämna Louis Moya ännu en gång. Vilken kille och inte bara för att 53-åringen boende i Barcelona åkt massor av WRC-tävlingar utan för att han fortfarande brinner för rally efter så många år. Brinner är nästan ett understatement, snarare exploderar. Pratar både mycket fort men alltid intressanta saker som kom ur munnen, t.ex när han tipsade mig inför årets RS-DM (bilden). Lite taktik och lite däcktips fick jag så klart.
– Så se upp Roland i Black Beauty, Anders i Snövit, Viktoria i ”Dödskalle-Golfen” och inte minst Tyko i ”Jinert-940:an, hälsar Moya inför Express-Specialen.
Nu är det inte bara rally i Moyas skalle utan han jobbar även som fotbollskommentator åt spanska radion (ska bland annat åka till VM i Brasilien). Favoritlaget var så klart Barcelona och det var när jag visade upp min ”Official Barcelona teamwatch” som vi verkligen fann varandra.
– Now you are talking, konstaterade Moya innan han omfamnade mig. Hade då inte hjärta att berätta att det är Malmö FF som är mitt lag…
*
Inte heller varje dag man får käka frukost med en av sina och mångas riktigt stora rallyhjältar, Ari Vatanen. Nu snackade vi inte ihjäl varandra precis, men ändå så pass mycket att han vinkade på mig uppe på sträcka tretton i ”hospitality-tältet”. Gamla Opelåkare som vi är behöver man inte snacka så mycket, samhörigheten finns där ändå…
*
Lite ” Jag mötte Lassie” blev det också när F1-åkaren Nico Rosberg kom gående med flickvännen i serviceområdet. Uppenbarligen blev han imponerad över Mads Östbergs Citroén medan tjejen verkade något mera nollställd…
*
Avslutar med att gratulera Thomas Rådström till sitt SM-guld uppe i Umeå. Tänk om vi kunnat få se lite mer av ”Rådis” i Rally-SM vilken färgklick det skulle blivit. Ett tips Rådis, snacka med Petter för den där gamla Cittran står väl ändå bara och samlar damm. Klart bättre om den kommit i rätta händer alltså dina, framöver…
*
Till sist måste jag beklaga de tekniska problem som drabbat alla Kristianstadsbladets bloggar. Under helgen har inga av dessa uppdaterats på första sidan, fredagens bloggar ligger kvar. Klickar man på dessa så hittar man den allra senaste längst upp till höger och via denna är det lätt att komma in på den nya. Detta är inget som märks för er som går in via länksidor eller har Motorbloggen som ”Favorit”, endast de som går in via
Kristianstadsbladet här märkt av problemet. Felet ska rättas till under måndagen.
Med tanke på att Petter Solberg tyckte att den utlånade bilen liknade en folkracebil efter tävlingen så är det väl tveksamt om han lånar ut den till Rådis igen. Dock sagt med glimten i ögat, så vem vet?
Hej.
Desto bättre, då behöver ju Inte Rådis vara så rädd om bilen…
MVH
Tommy