Anmälan till Rally Sweden öppen, Tidemand siktar på WRC2 och Ramona på att köra taxi!

En stor dag i Rally-Sverige, anmälan till Rally Sweden har öppnat och ännu gladare blev jag när det nu även nämns Rally Sweden Historic. Har varit lite tyst om den historiska delen som satte verklig färg på 2013 års upplaga men nu är det alltså klart med en fortsättning. BloggSolbergKan man hoppas att Petter Solberg som var i en klass för sig i Värmland,  dyker upp för att försvara sin seger? Bara hans start lär innebära ett par tusen extra norrmän i publiken…
Anmälan stänger den 7 januari och då hoppas Glenn Olsson att kunna stänga med ”lapp på luckan” det vill säga hundra bilar, fördelat på sextio i WRC-delen och fyrtio klassiker.
Fler klarar vi inte av att hantera inom tidsprogrammet, förklarar Glenn för Värmlands Folkblad.

*
Förhoppningsvis finns då Pontus Tidemands namn bland de ”sextio” och just nu jagas det sponsorer för fullt.
Jag skulle säga att över halva budgeten är i hamn och det ser inte så mörkt ut att hitta en bil, säger den 22-årige Junior-världsmästaren till VF.
Pontus plan är att hoppa över till WRC2- klassen och sedan är målsättningen hög.
Det sportsliga huvudmålet är att bli världsmästare även i WRC 2!
Exakt hur det ska gå till är lite oklart men JVM-titeln ska garantera honom gratis uppbackning i sex deltävlingar i WRC 2 under 2014 i den nya Ford Fiesta R5.
– Det var sagt så, men det är lite oklart vad som ingår och inte gör det. Vi håller på att förhandla om det, säger Tidemand.
BloggPONTUS1Även om WRC-2 är snäppet under huvudklassen WRC så är detta inget för ”lingonplockare”, konkurrensen är stenhård konstaterar Pontus.
–Enligt vad jag hört finns det runt 50 R5:or på marknaden. Sedan bygger även Skoda, Peugeot och Citroën bilar.
Finländaren Kristian Sohlberg t.ex är ett tungt namn i WRC-2 som körde tre år i WRC 2003-06 och nu gör comeback i WRC 2 i Rally Sweden med en Fiesta R5:a.
Tidemand kommer dock inte att stå på startlinjen i premiärtävlingen i Rally Monte Carlo.
– Tiden är för knapp och det blir för dyrt, menar han.
BloggPontus2Till Rally Sweden siktar han inte heller på att åka WRC2 utan här är målet att göra om bragden från i februari med en riktigt WRC-bil. Då låg Pontus sexa efter första dagen men fick sedan bryta efter tekniskt fel på den hyrda Fiestan.
Dessförinnan väntar FIA:s stora prisutdelning i kväll på Pontus där han och Ola Floene ska ta emot sina guldmedaljer. På plats här finns hela motorgräddan från Sebastien Ogier till SebastianVettel och så en 22-åring från Charlottenberg i Värmland.
– Jag har köpt nya finkläder, avslöjar Pontus till VF.

*
De senaste veckorna har det spekulerats i att Robert Kubica är på väg från Citroén till M-Sport och Ford, spekulationer som nu kan avslutas. Till ERC-premiären, österrikiska Jännerallye är polacken anmäld med en ny R5-Fiesta med tanken att få extra körträning inför första WRC-tävlingen Rallye Monte Carlo.
Som sällskap i Freistadt får Kubica även 1984-års världsmästare Stig Blomquist som precis som då ska köra en Audi quattro.

*
Det gick inte att rubba ”den största elefanten” Jean Todt när FIA hade omröstning till presidentposten. Fyra nya år väntar den gamle ”Renault-åkaren” och en som gratulerade var mottävlaren om posten David Ward.
Till ny ”rallyboss” alltså i WRC Commision utsågs portugisen Carlos Barbosa efter finnen Jarmo Mahonen.

*
Kollade rutinmässigt på VOC Mekonomen Rallys Gästbok och noterade att man där dragit igång en Facebook-grupp ”Rädda VOC Mekonomen Rally” genom Rickard Gustafsson. Så här skriver man: ”PÅ FB har JAG startat en grupp som heter ”Rädda Voc Mekonomen Rally från SBF´s fantasilösa gr-f kopia.” Den sidan handlar i stora drag om det Roger pratar om!
Om vi blir en stor grupp där som ställer oss bakom just VOC´s regelverk och att vi ska ha rätten att bli inbjudna som VOC med våra VOC bilar, så kommer vi få respekt från arrangörerna. För just nu är det faktiskt dom som sätter käppar i hjulen. Tendenserna syns redan i inbjudningar. Detta måste vi stoppa fort!
Vi ska alltså inte nöja oss med att få köra i Gr-f med våra VOC:are. Om du delar den åsikten, då kan du med din Facebook grupp förfrågan visa din inställning. Blir vi många får vi förmodligen den styrkan som behövs för att få respekten tillbaka. Då kan dom inte ignorera våran klass. Då kommer dom känna sig tvungna att bjuda in oss som dom alltid har gjort. Om du har FB och vill ansluta till lika sinnade så välkommen!
Påtala för din klubb att du vill åka VOC i klassen VOC och att vi är rätt många som tycker lika.”.
Ser ändå ut som att där fortfarande är mycket liv i VOC-gänget bakom General-Fransson…

*
BloggRamonaI nästa vecka sätter sig Ramona Karlsson bakom ratten och agerar chaufför åt marknadschefer i ett julstressigt Stockholm. Ramona är nu mitt uppe i vad hon själv kallar för sponsorsäsongen. Det är under denna tid på året som hon jagar och sluter avtal med sponsorer för att finansiera den kommande säsongen.
Att jag erbjuder mig att vara chaufför åt marknadschefer i Stockholm är inget karriärsbyte, utan en chans för mig att komma i kontakt med beslutsfattare som kan avgöra och hjälpa satsningen som jag påbörjat. Jag hämtar upp, kör och lämnar över hela staden helt gratis. Det enda jag hoppas på är att man lyssnar på min satsning och vad jag kan göra tillsammans med det företag som vill satsa på mig, säger Ramona Karlsson.
Inga sätt är dåliga när det gäller att få ihop stålar till att åka biltävling….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *