Än finns det hopp för WRC och Rally Sweden, avgörs frågan VOC-SBF i rättssalen och trendbrott i Rally Uppsala…
Än har inte Rally Sweden gett upp hoppet att få till ett treårsavtal med WRC-arrangören Red Bull Media House/Sportsman Media Group. I Värmlands Folkblad konstaterar vd Glenn Olsson att hoppet är långtifrån ute för att skräckscenariot med 2014 som sista år ska bli verklighet. Glenn säger till VF:
– Vi jobbar fortfarande för att hitta en lösning och vi hoppas att vi kan hitta en så vettig överenskommelse som det bara går.
– Men det gäller fortfarande att vi hittar pengar för att betala det nya avtalet med. Det är något vi arbetar hårt med.
Rally-vd:n får även frågan om man kan tänka sig att hoppa på ERC som vill utöka sitt vinterprogram.
– Inte som det känns just nu.
– Det är VM vi vill hålla på med och det känns som att vi är på väg åt rätt håll med fler och fler bilar i startfälten. Jag skulle tro att det blir minst 60 bilar på startlinjen i vår tävling.
Känns ändå rätt hoppfullt att få i sig lite Värmlandsluft även till nästa år…
*
Dagens stora snackis har så klart varit frontalkrocken SBF-VOC Mekonomen Rally där det så här långt ser ut som att SBF står som ”vinnare”. Är ganska säker på att VOC-Fransson inte håller med om beskrivningen och i VOC:arnas Gästbok skriver han (lite kortat):
”VOC-klassen som du känner den idag kommer mycket snabbt att vara ett minne blott om vi inte lyckas stoppa det som SBF just nu håller på med. Du kommer mycket snart att ha en klass som kräver MYCKET större budget för att kunna köra i.
Vi kommer att komma med mer komplett info så snart vi kan, men idag har min telefon gått varm från tidig morgon. Det är mååånga som förstått hur allvarligt det som håller på att hända är och hur fruktansvärt dåligt det är för svenskt rally i stort. Jag förstår att man t.o.m kan tycka att det ser bra ut, det är svårt som enskild rallyförare ett se hela den komplicerade bilden. Men, det är inte bra, inte ens nära bra – det är KATASTROF om det får hända fullt ut.
Ett ljus i mörkret är att vi lever och verkar i Sverige och svensk lag gäller, den gäller även för SBF.
Vi tycker det är jätte-jättetråkigt att det ska behöva bli ytterligare en rättegång där Bilsportförbundet förlorar och tvingas backa. Vi har verkligen gjort allt vi kan för att undvika detta. En till rättegång är INTE vad svenskt rally behöver. Vi får hoppas att styrelsen trots allt i ett i sista minuten förstår hur tokigt det håller på att bli och inte beslutar i linje med rallyutskottets stolligheter.
Om det trots allt tvingas till rättegång, att de inte hinner förstöra så mycket innan rättegången är avslutad och vi vunnit (genom domstolens beslut fått tillbaka vår lag).”.
Förstår jag nu detta rätt så ämnar man dra frågan inför civil domstol och där är antagligen utgångspunkten att SBF ”kidnappar” varumärket VOC. Hur detta kommer att sluta med en eventuell rättegång är som alltid mycket osäkert.
*
Själv ställer jag mig frågan, andra har gjort samma sak i gästboksinlägg vad det är som med automatik säger att klassen kommer att bli katastrofalt mycket dyrare om den i likhet med alla andra klasser drivs av SBF? SBF driver t.ex Grupp E och inte har den blivit dyrare genom åren vad jag vet…
Själv har jag inte haft några problem med att ha Mekonomen-dekaler på Silver-VOC:en och är full av beundran att den klass som Carleric Johansson skapade för mer än tjugo år sedan fortfarande är landets största och mest livaktiga klass. Men jag ser problemet när en aktör utanför SBF ställer krav på ”deras ” arrangörer. Krav som sedan är oerhört svåra att överblicka från den norrländska horisont där Fransson befinner sig. Min åsikt har hela tiden varit att de benhårda kraven som ställts upp borde/kunde gälla enbart Sverige-Serien och övriga cuper som sorterar direkt under ”Generalen”.
Nu har Roger mejlat och mig och vill att jag ringer upp för att få den ”rätta bilden” av saken men tillägger han, ”du måste vara beredd att avsätta en timme i telefon för så komplicerad är saken”. Tyvärr Roger, uppskattar mejlet men idag har jag ingen timme över.
*
Fortfarande är jag lite konfunderad över anmälningsförfarandet i Rally Uppsala. Har fått mig berättat att ”kontrollerade” är de som betalat i rätt tid medan de ”okontrollerade” ännu inte pröjsat anmälningsavgiften. I mina ögon har de då inte heller anmält sig innan anmälningstiden gick ut och borde betraktas som ”efteranmälda”. Läser man då ”Tävlingsinbjudan” står där att läsa ”Efteranmälan kan ske endast efter överenskommelse mellan Rallyutskott och SMK Uppsala. Se SM-bestämelserna 5.6.1. ”. Ser ut att bli en hel del att göra för både arrangörer och utskott om detta även gäller de dryga sextio som stod på listan ”ej kontrollerade” i tisdags…
Glädjande är dock att man är uppe i nästan hundra anmälda till Rally Uppsala vilket torde vara ”all time high” åtminstone vad gäller barmarkstävlingarna. Kan man hoppas på ett trendbrott? Jag gör det i alla fall!
*
Nu börjar man känna i igen STCC och racingen i allmänhet. NIKA Racing har bett tredje placerade Michel Nykjaer att lämna över ratten i WTCC-bilen med tre tävlingar kvar av serien. Teamet har inte längre råd att låta dansken köra utan letar ny förare för de avslutande racen. Nykjaer säger att förstår situationen och det är inga ”hard feelings”.
Samma sak verkar inte gälla mellan Picko Troberg och Alexander Graff som inte får lov att köra finalen i Pickos bil. Enligt ”mustaschen” är Alexander skyldig honom över trehundratusen vilket han tycker är skäl nog att inte låta Graff fortsätta.
*
I dag är det åtta år sedan Michael ”Beef” Park omkom i samband med WRC Wales Rally GB. Han och Markko Märtin låg sexa i rallyt med Peugeot 307:an när de sladdade i ett träd med Parks dörr först. Park omkom med svåra inre skador medan Märtin i stort sett avslutade sin rallykarriär. Beef blev 39 år gammal.
*
Inte ofta jag har anledning att berömma P4 Radio Kristianstad men i dag finns det faktiskt anledning. Väderleksrapportören som för dagen var ny, presenterade sig som Lovisa Andersson och detta på ren klingande värmländska. Lovisa från Arvika skämdes verkligen inte för sin fina dialekt och utan tvekan lyfter detta de annars rätt trista väderprognoserna. Säger det igen, mer värmländska i radion!