Alltid denna Loeb i topp, Östberg tog årets först WRC-sträckseger och i morgon är det Col de Turini som väntar!
Denna Sebastien Loeb, alltid denna fransman så fort det handlar om WRC och att ligga i topp. Efter fredagens tre sträckor ligger han fortfarande och vill jag dessutom påstå, ohotad etta i Rally Monte Carlo. Vet inte vad det är för märkligt med killen, han är nästan omänsklig så fort han sätter sig bakom ratten i en rallybil. Två sträcksegrar i dag visar att han verkligen är bäst när det gäller. Nu ska han som bekant bara köra fyra VM-tävlingar så titeln har han ingen chans på även om en kompis till mig kom med en bra idé igår.
– Låt Loeb köra halva VM-serien så kanske det hade blivit jämnar i toppen?
F-n vet om det inte räckt med just häften av racen för att fransmannen skulle kunna säkra ett tionde guld? Det som är lite trist nu är att den som blir världsmästare 2013 alltid kommer att få höra.
– Ja det var väl inget konstigt med det, Loeb körde ju inte…
Tvåa är fortfarande Sebastien Ogier i nya Polo R WRC och om detta inte kallas smakstart, ja då vet jag inte hur den skulle se ut? Fast lite besviken blev man idag, Ogier vann inte första sträckan på morgonen som han gjorde i onsdags och torsdags. Är han slut…
Man behöver nog inte ha någon in-car kamera i Mads Östbergs Fiesta för att ändå kunna föreställa sig hur glada leenden som dagens sträckseger framkallade. Mads och Jonas Andersson har haft det motigt från allra första början men på sträcka nio lossnade det. En svårkörd sträcka med verkligt omväxlande underlag, snö, is, torr asfalt och dessutom lera i kurvorna, de flesta valde att åka fulldubbat så även Östberg.
– Fick en bra rytm med den nya set-upen så allt kändes perfekt, konstaterade Mads för det församlade mediafolket vid sträckmålet.
– Fast vi hade ett ”big moment” där jag hade en kurva med torrt i mina noter och det såg även torrt ut men det visade sig vara väldigt hal lera istället…
Nu har det norska hoppet klättrat upp till åttonde plats, men för att nå pallen krävs ett mirakel. Jari-Matti Latvala, femma efter dagen fortsätter att peka lång näsa åt belackarna och håller sig till Plan A, bilen ska i mål för att inte VW-bossen Capito ska sura. Helt rätt Latvala man ska alltid göra som chefen säger!
På kuppen passerade han Hirvonen där ”vinkelmekarna” helt klart inte fått till bilen så att det passar honom. Ett tips Miko, kolla hur man vridit på muttrar och knappar hos Loeb och begär likadant på din bil, för det verkar funka!
Lite annat nytt och då riktigt kul är att Craig Breen nu fått kontrakt för åtta tävlingar i ERC med premiär i nästa deltävling i Litauen. Breen har fått kontraktet via Peugeot men de som ska sköta hans nya R5 208:a är Sainteloc Racing som står Peugeot Sport extremt nära.
STCC lever, länge har jag tvivlat då det varit väldigt tys med nyheter från svensk racings flaggskepp. I dag släppte dock Picko Troberg nyss fyllda 75 år en riktig bomb, f.d F1-åkaren Björn Wirdheim gör comeback på svensk mark i en av Pickos bilar. Senast Björn körde en hel säsong här hemma var 1997 och då handlade det om Formel Ford. Nu för tiden finns han i Japan där han tävlat både flitigt och framgångsrikt. Träffade faktiskt Björn en gång ute på Åsum Ring när han var som hetast i Jaguars F1-team och kollade på karting. Mitt mest bestående minne då är att han var väldigt trevlig och så hans enorma armbandsklocka i storlek som mindre väckarklocka, men säkerligen betydligt dyrare.
En promenad längs med F1-banan eller hamnen, välj vilket som känns bäst i Monte Carlo är utan tvivel en upplevelse. När man tröttnar på att titta på lustjakterna modell mindre Finlandsbåtar, några med helikopter på akterdäck är det bara att vända blicken mot gatan där Ferrari faktiskt får räknas som en riktig ”dussinbil”. Strosade förbi bilhandlarna (kanske lite respektlöst i det här sammanhanget?) där först Rollskillarna stod och hängde, nästa var Ferrari, sedan Bentley och så pricken över i McLaren-affären. En vit värsting tronade längst fram i skyltfönstret, för en kort stund tänkte jag knalla in och fråga vad man kan få för en nybesiktigad Toyota Corolla från 1999? Fast å andra sidan är där nya vinterdäck på Toyotan och jag tvivlar på att det ens finns vintersulor till McLaren-bilen som har en bredd som påminner mer om en maskin för att packa asfalt…
Bland all lyx var det då både kul och lite befriande att se VW Motorsports ”servicebil”, en hederlig Folka-pick-up med åtminstone femton-tjugo år på nacken. Visserligen lite upphottad med WRC-budskap, men ändå en riktig katt bland hermelinerna.
Nu laddar vi för morgondagen där bland annat ett besök på Col de Turini ingår, ska det bli spännande eller ska det bli dj-ligt spännande? Vi kör den om björnen bajsar i skogen…
För fem dagar sedan så siade jag att Latvala skulle köra på något hårt i Monte.
Nu ser bilen ut så här: https://pbs.twimg.com/media/BA_KjXQCEAA21FS.jpg:large
Men innan dess gick det ganska bra.