Alén körde Lancia i ”tribute till Waldegaard”, WRC-kiv, Åhlin kör WRC2-Fiesta i SM och så här kan man också göra…
Det blev finska rallylegenden Markku Alén som tog över den ratt som Björn Waldegård skulle vridit runt i helgens rallybilshyllning i samband med Rally Day i England. Markku körde den Lancia Stratos som var ämnad för Waldegård och som var en i en lång rad klassiska rallyvinnare. Alén var VM-vinnare året före Björn 1979, då det för första gången korades en officiell världsmästare med svensken som mästare. En mer passande ersättare för den så tragiskt bortgången svensken är i mina ögon svår att hitta.
Finnen med Björns vinnarbil från 1975, anförde en mäktig och känslosam parad inför storpublik. Lancia Stratos blev en av Björns mesta vinnarbilar med totalt sexton WRC-vinster.
Nu har det utbrutit lite bråk mellan arrangörerna av WRC Rally Australia och WRC Rally GB, båda vill stå som finalarrangörer. Australiensarna menar att inom två år vill man stå som värd för sista deltävlingen och motiverar detta med att vädret är så mycket bättre ”down under” i november då man där har sommar.
– Vi är väldigt öppna med att vi vill ha WRC-finalen till Australien och vi kommer att kämpa hårt för att det ska bli så, menar man från arrangörshåll och fortsätter med en sanning som är svår att kollra bort.
– Australiensisk sommar är väldigt ”nice” is synnerhet som ni har vinter i Europa!
Britterna håller inte med och Ben Taylor, tävlingsbas menar.
– Rally GB har alltid erbjudit en unik och krävande utmaning för både team och förare vilket skapar ett klimax för hela mästerskapet.
– Dessutom är det viktigt för teamen att finalen avgörs i den europeiska tidszonen!
Två gånger har finalen körts i Australien, 2004 och -05. Inte så mycket att komma dragandes med när britterna visar upp sitt final-cw. Sedan 1973 har VM-finalen avverkats 33 gånger på leriga, hala, dimmiga och allmänt dj-liga engelska specialsträckor…
*
En liten knall i Trimmat 4WD när det är dags för final i Rally-SM i början av oktober var att Fredrik Åhlin gör come back på hemmaplan. Säsongen började i Team DMACK:s WRC-2 Fiesta med vilken Fredrik körde hem en andra plats i Rally Sweden. Nu är planen att avsluta säsongen i Rally Uppsala och även då med en R5-Fiesta.
– Valet av deltävling i Rally SM var enkelt, jag gjorde min debut med en värstingbil i Uppsala-rallyt förra året och tyckte att vägarna var roliga och hela arrangemanget var proffsigt genomfört, berättar Fredrik.
Till SM-finalen kommer Fredrik och kartläsaren Morten Erik Abrahamsen till start med en Fiesta som drivs av Marko Märtin ägda estländska teamet MM Motorsport.
– Det är bara alldeles för länge sedan som jag satt i en riktigt potent rallybil. Klart att det är nervöst att komma till start, inte bara vad det gäller mina egna som andras förväntningar på att vi skall blanda oss i toppstriden.
*
Med en värmande sol från klarblå himmel känns det lite konstigt att börja tänka på vinterrally. Men i Värmland ligger man steget före och redan nu är planerna för att göra MK Rattens Finnskogsvalsen till en 2-dagars tävling klara. Totalt tolv mil specialsträcka är vad som erbjuds den 17-18 januari för deltagarna i VOC Mekonomen Rallys dubbelarrangemang Sverige-Serien och nya Vinterserien. Nu är så klart tävlingen öppen för mer än ”VOC:are” och i november kommer inbjudan att publiceras på ”raceconsulting”.
*
Har alltid tyckt att SBF/klubbarnas sätt att ”tillverka” en tävlingskalender är helt åt h-e. I min värld vore det självklart att processen skulle ske så här. Först bestämmer FIA WRC-datumen, i vårt fall är det så klart Rally Swedens datum som blir riktmärke. Efter detta tar SBF ut ex-antal tävlingsdagar då Rally-SM ska köras. På dessa datum ansöker sedan sugna SM-arrangörer att få köra sin tävling. Eventuella krockar löses i god tid, minst åtta månader före säsongstart genom dialog mellan Rallyutskottet och klubbarna.
När så SM-kalendern är spikad är det dags för DM-arrangörerna att ansöka om sina tävlingsdagar. Allra helst hade jag även sett att distrikten gjorde likadant som i SM, bestämde vilka helger det ska köras DM i distriktet och sedan får sugna arrangörer söka på dessa.
Väldigt viktigt är också att SM-helgerna är helt tävlingsfria för att sätta ”allt medialjus” på ”kungaserien” Rally-SM. Om nu SBF verkligen vill blåsa nytt liv i mästerskapet är detta för mig helt självklart. Det ska inte finnas något som konkurrerar när det är SM-helg!
På mitt sätt skulle de flesta problem, som t.ex krockande tävlingar/cuper elimineras. Dessutom skulle det vara enkelt för distriktet att se till att det var minst tre veckor mellan DM-tävlingarna. T.ex skulle man kunna göra som så att i Södra BF körs Rally-DM första lördagen i månaden, RS-DM den tredje. I Småland kör man sina DM-race andra respektive fjärde lördagen och så vidare upp genom landets olika distrikt.
*
Nu blir det som vanligt mothugg och säkerligen med samma argument som vanligt, ” så här har vi alltid gjort” och ”varför ska vi flytta, vi har alltid kört tredje helgen...”. Tyvärr är det så att tar man min allra första regelbok ”Råd och Regler” från 1968 och jämför med 2014 års upplaga så lär inte ”rödfärgen” riskera ta slut för att markera nyheterna (visst, lite överdrivet, men en del sanning ligger där i det)…
*
Som ren upplysning kan jag berätta att i senaste protokollet från danska ”Rallyudvalget” (Rallyutskottet) daterat 2014 09 13 har man gjort som jag föreslår, spikat datum för ”DM-tävlingarna 2015”. Premiär blir den 25 april, nästa tävling körs den 30 maj o.s.v fram till finalen och sjätte deltävlingen den 31 oktober. Nu är det bara för hugade DM-arrangörer att hugga på någon datum som passar. Men detta är ju på andra sidan Öresund och som bekant är sanning på den sidan något helt annat än på Landskronasidan av Sundet…
Du e klok som få!
Samma tok finns troligen i alla våra grenar.
Kartingen är inget undantag och det här med att göra en kalender måste toppstyras och uppifrån och ner precis som du säger.
SBF:s kansli borde göra det här för det är ett stort jobb att styra kalendern rätt. Vår ideella tid ska vi ju lägga på våra anläggningar och arrangemang!
Hej.
Tack för det omdömet!
Nu återstår att se om du får medhåll så att arbetssättet förändras?
MVH
Tommy