Åhlin tvekar, WRC Academy eller vadå och utökning av Rally Sweden, skeptiskt!

Vad händer med talangen Fredrik Åhlin och hans rallysatsning? Blir det en fortsättning i WRC-Academy eller blir det, ja vadå? Fredrik är uppenbarligen lite skakad av utvecklingen i WRC (vem är inte det?) och vacklar nu som … mellan två hötappar. Senast på fredag måste han ge besked vilket spår som gäller för 2012. Prislappen på båda är den samma enligt Fredrik, runt 1,5 miljoner, pengar som jag förstår redan är i hamn. Försöker fundera på vad alternativet är, men hittar inget riktigt bra. Kan det vara något i IRC eller det brittiska mästerskapet som lockar. På fredag får vi se…
När vi ändå talar om talanger så har Mattias Adielsson och segermaskinen från ifjol Robin Friberg blivit upptagna av SBF i ”Junior Elit Satsningen”. Bra val av ”kapten” Anders Dawidson som jag ser det.
Rally Swedens vd Glenn Olsson funderar på att utöka rallyt i framtiden med en tävlingsdag. Startar på onsdagen och sedan med två hela tävlingsdagar i respektive Norge och Sverige. Prislappen för detta verkar dock bli hög och uppriktigt sagt förstår jag inte vitsen. Redan nu har många åskådare problem med att vara ledig från jobbet i två dagar, plussa på en dag till och jag misstänker att en del stannar hemma istället. Ur sportslig synpunkt har jag även här svårt att se fördelen med ännu en dag, klara man inte av att skilja ”agnarna från vetet” på tre dagar, blir det inte bättre med fyra…
Har kollat lite nostalgi under dagen och då på 1972. Lite förvånad blir man över uppgiften att Saabs Tävlingsavdelning sålde kompletta Grupp 2 motorer på 145 kusar till privatåkare för åttatusen spänn. Åtta tusen, det köper man väl knappt tändstiften för idag?
En helt ny Volvo 142, fullt rallyutrustad från Volvo Competionservice med trimningssatsen som gav 160 hästar, spann loss på knappt fyrtio tusen. Ungefär vad Silver-VOC:en är värderad till av ”experterna”…
Skrev ju lite häromdagen om bilen som gick genom Ringsjöns is i lördags. Lite fel hade jag, det var ingen KIA utan en Hyundai och om en sådan kan man väl bara säga, sörjd och saknad av vem då…
Grejen har fått väldigt stora och för alla oönskade konsekvenser, bland annat hotas nu dricksvattnet enligt miljöexperterna. Självklart riktigt illa!
Träffade idag folk som varit på plats när det hände och här förtjänas det att med eftertryck påpeka, motorklubben är inte på något vis inblandad i händelsen. Där dom körde hade man säkerhetsmätt isen, men för resten av sjön hade man självklart ingen koll.
Hörde precis på radion att bilen ska bärgas i veckan av speciallister från Göteborg och Hurva. Just att ”Hurvabärgaren” är inblandad gör att chansen att man ska lyckas få upp Hyundaien på land igen ökar kraftigt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *