Åhlin kör Rally Sweden, stopp i Alster, Latvala borde laddat i baren, Loeb rullade och Subaru i racing…

BloggÅhlinDet blir start i Rally Sweden för Fredrik Åhlin med kartläsare Morten Erik Abrahamsen och nu hoppas värmlänningen på tredje gången gillt.

Det känns verkligen kul att vi har fått till en tredje start på raken, och i år känner jag verkligen att vi kan vara med och utmana i toppen, på allvar, säger en förväntansfull Fredrik som tackar sin samarbetspartner LeoVegas som återigen gör en start möjlig. Utan dom hade det här inte varit möjligt, berättar han och kommer att köra en Ford Fiesta R5 i Leovegas World Rally Team.  

Jag vill verkligen att all fantastisk publik, från Hammarö Karlstad och hela världen ska veta att känslan att få köra sitt ”eget VM-rally” är något som inte kan beskrivas med ord – det måste man uppleva, och då helst själv bakom ratten utmed alla fina klassiska Rally Sweden sträckor som bjuds”, avslutar Fredrik.

*

Det blir ingen ”shake down” i Alster strax utanför Karlstad som Rally Sweden planerat för, detta sedan några boende protesterat högljutt. Nu har rallyt fått ge vika för protesterna berättar Johan Magnusson i rallyts arrangörstab.
Vi har gjort fel, det är bara att erkänna. Vi har inte kommit ut med informationen och har fått kritik för det!
Längs sträckan fanns några hästgårdar vars ägare inte alls var trakterade av detta med VM-rally utanför stallet och som hotade att överklaga Länsstyrelsens beslut att tillåta rally på vägen. Helt klart verkar det ha funnits en miss i kommunikationen mellan rallyt och de boende och därför väljer man nu att försöka hitta nytt alternativ. Detta är dock inte helt enkelt då det kring Karlstad är mer tätbefolkat än längre norrut där huvuddelen av rallyt körs. Nödlösningen heter Råda som använts de senaste åren, men dit är det lång transport från Karlstad.
Vi har med det som reservplan, ifall vädret skulle vara emot oss. Annars ska vi hitta en lösning i Karlstad, berättar Magnusson för VF.
Vd för Svenska Rallyt Glenn Olsson medger att man missat att få tillstånd av samtliga boende men detta föll sedan bort då markägaren givit klartecken.
Än en gång, det kan inte nog poängteras hur viktig det är för en rallyarrangör att ha samtliga markägare/boende längs med sträckorna med sig i båten. Vet själv, inte så ofta men nog händer det att det slarvas med detta och då nästan alltid med stora problem som en direkt följd…

*
BloggÖstberg1Just nu är Mads Östberg/Ola Fløene i full gång med testerna inför Rally Monte Carlo om en dryg vecka. För första gången syns nu WRC-Fiestan i mörk kostym när man far fram i trakterna kring Valence. BloggÖstberg2Medan bilen är mörk så är nya outfiten för Mads och Ola desto ljusare, vit skjorta är alltid elegant.
Samtidigt med testerna har man även klickat in anmälningen till Rally Hadeland som uppladdning till Rally Sweden. Då inte i M-Sports färger utan med Adapta Motorsports lite tamare R5-Fiesta.

*
Jari-Matti Latvala laddade upp inför WRC-året med frisk skidåkning i Lappland och som resultat drog på sig influensa. Över tio mil skidåkning varvat med snöskoterkörning gav inte önskat resultat, snarare tvärtom. Nu är han dock på bättringsvägen men ångrar att han inte laddade upp som VM-stjärnorna gjorde förr i världen.
Jag borde ha suttit i baren i en vecka i stället, konstaterade han med ett skratt på presskonferensen inför säsongen 2016.

*
Nu försöker Michel Nandan Hyundai World Rally Championship ”team principal”  ljuta olja på vågorna efter beslutet att sätta Dani Sordo som ”nominated driver for 2016”.
Än en gång vill jag understryka att där finns ingen ”number one driver in our team”, alla är jämlika och får exakt samma behandling, menar Nandan.
Som skäl till att Sordo nominerades som etta menar Nandan var att han har 128 WRC-tävlingar i ryggen och Thierry Neuville ungefär hälften så många. Han säger också att detta inte betyder att Neuville eller Hayden Paddon kommer att tvingas avstå någon av de 14 tävlingarna. Irriterat avslutar Nandan intervjun med Motorsport news.
En massa människor spekulerar alldeles för mycket i det här ämnet, för oss handlade det enbart om att uppfylla FIA-reglerna!

*
BloggLoebÄven solen har sina fläckar, idag rullade Sebastien Loeb sin Peugeot i Dakarrallyt och tappade på kuppen ledningen. Åttonde etappen innebar premiär för sandkörning och det var där det gick överstyr för Loeb. Först körde han fast och sedan bara någon mil från etappmålet fanns ett stort hål som inte Seb noterade och rullade våldsamt. Det var inte mycket som var helt på Loebs bil efter kraschen men både han och kartläsaren Daniel Elena tog sig i mål, över en timme efter segraren.
Jag såg inte hålet. Vi körde ner i det och slog runt, förklarade Loeb.
Bilen fick massor av stryk bland annat punkterades två av hjulen men ändå lyckades man hanka sig i mål
Nu kan vi glömma totalsegern, men vi kom hit för att skaffa oss erfarenheter så den tar jag med mig, avslutade Loeb dagens erfarenhet.
Samtidigt körde fjolårets segrare, Nasser Al Attiyah, felfritt även om han utmanades av Carlos Sainz. Under den sista delen ner mot mål kom Al Attiyah igen och tog ut allt ur sin MINI och passerade Sainz. Han var 12 sekunder före i mål och tog MINIs första etappseger för året och för första gången i år var det ingen Peugeotförare först i mål.
Stephane Peterhansel leder nu tävlingen totalt och är lite mer än två minuter före Carlos Sainz. Fem etapper återstår av årets Dakarrally och målgången sker på lördag.

*
BloggSubaruInte så ofta man numera får möjlighet att skriva lite om nysatsningar med Subaru i något motorsportsammanhang, tyvärr verkar alla planer på en rally comeback vara extremt avlägsna. Men idag presenterades en racingsatsning i England och Dunlop BTCC. Ihop med Team BMR BTCC kommer Jason Plato och Colin Turkington att köra två nya Subaru Levorg i mästerskapet.

*
Opel-älskaren Stefan Persson har inte glömt min avoga inställning till aluminiumfälgar på Opel Rally Kadett 1968-1972. På dessa bilar ska det vara original plåtfälgar enligt mitt sätt att se. Som stöd för detta menar jag att jag under modellens tävlingskarriär aldrig såg en Kadett med annat än plåtfälgar.BloggKadett Nu har Stefan hittat en bild på en i mina ögon vidrig skärmbreddad, ”okofångad”, fullackad Kadett och då självklart med aluminiumhjul. Visst man kan ju också klä Lunds Domkyrka med fasadplåt eller kungens slott i mexitegel…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *