Tuffast i år-WRC Rally Sardinia, Mikaela torpederad, gam beskrivning, dyrt Renault skrot och ”läcker” Opel!

Nu lovar de italienska arrangörerna av WRC Rally Sardinia att bjuda på den tuffaste etappen i årets serie (kan det bli tuffare än i Argentina?). I fjol kritiserades VM-serien för att ha för lite action och italienarna har därför bestämt sig för att göra något åt saken. Lördagen på Sardinien kommer att bestå av tio sträckor på totalt 20 mil och med en totalt tid på 14 timmar.
Gamle italienska WRC-stjärnan Miki Biasons co-driver Tiziano Siviero är arkitekten bakom banan och förklarar hur han tänkt.
Vi ville bygga ett riktigt ”maraton” på lördagen och det kommer helt klart bli den längsta etappen i årets WRC!

*
Motorsports / Audi TT Cup 1. race HockenheimIngen lyckad debut för Mikaela Åhlin Kottulinsky i Audi TT Sport CupHockenheim. Efter kvalet fick värmländskan startposition som femma men sedan gick det mesta snett. I första heatet slutade hon nia ( egentligen åtta då gästförare Tanner Foust inte får några poäng). Trots allt inte så illa då Mikaela blev påkörd, snurrade runt och fick även en konkurrent i sidan.
Ännu värre var det sedan i heat två där Mikaela blev inblandad i en krasch som gjorde att säkerhetsbilen kom ut. Värre skulle det bli sedan amerikanen Sebastian Landy sett för mycket på stock-car racing och helt enkelt torpederade Mikaelas bil. En tröst i bedrövelsen var att Landy själv även han tvingades bryta.
Min egen summering är enkel, jag är stolt över mina kvalplaceringar och min fart. Nu vet både jag och de andra förarna att jag kommer vara där framme, menar Mikaela.
Surt bara att det inte blev någon utdelning!
Nästa gång Mikaela sätter sig i Audin för race blir den 26 juni när man kör på Norisring.

*
Anders och Ingrid Johnsen var enda svenskar som åkte till Irland för EM-tävlingen Killarney Rally of the Lakes. Efter 16 sträckor kom Porscheparet i mål som trea.

*
BloggmilellI helgen var det även deltävling för Tyska Mästerskapet i karting och med Färlövs Noah Milell på startlinjen. Noah berättar.
– I första finalen blev jag 9:a efter att ha startat 10:a i regnet. Fick en dålig start men lyckades att klättra upp igen.
I final 2 startade jag 9:a och kom ut bra i starten och blev 6: a till slut, berättar Noah.
– Jag var tredje snabbast i finalen vilket vi är nöjda med så nu blir det till att ladda om inför första deltävlingen av EM i Portugal.

*
Kan hända att det beror på att söndagen tillbringades i den lokala varianten av Nürburgring (Nürburgring= det gröna helvetet=trädgården hemma) och som ni vet är detta inget som får några ”likes” från mig. Är därför lite extra grinig i dag och inte blir det bättre över att behöva försvara sig inför bloggläsare som mest verkar vara ute efter att hitta felaktigheter i bloggen. Men det som irriterade mig än mera var när en hörde av sig med följande ”Vore kul om gamarna fick någon positiv rad någon gång… 20 pers stannade efter tävlingen och lyfte upp skrotet till vägen (ca 15m) ”. Det som åsyftades var en Volvo som åkt av vägen och sedan bärgades med hjälp av åskådare. Jag ställer mig frågan vad är det för konstigt med detta? Har varit på flera hundra rallytävlingar både som förare och åskådare där samma sak inträffat och utan att omvärlden gjort vågen. Istället tror jag att en sådan här sak som att hjälpa till att få upp en olycklig tävlande på vägen är helt naturlig.
Har skrivit det förut och får uppenbarligen förklara det återigen vad jag menar med ”gam” i rallysammanhang. Med detta åsyftas inte rallyåskådare som letar upp giftiga böjar, inte ens de som dras till avåkarsvängar klassas som ”gam”. Inte heller om man åker sträckorna före de tävlande för att hitta det optimala ”action-stället” får någon som helst kritik från min sida. För mig är ”gam” en kille/tjej som kommer till tävlingen med den fasta målsättningen att få se ”skrotningar”. Gärna klädd i oömma kläder, tjocka arbetshandskar och ett rep i ryggsäcken för att snabbt få bort avåkta bilar. Till sin hjälp ser man även till att plocka bort förvarningar, vanliga varningar, banderoller och av arrangören uppsatta ATA-band. Skulle inte detta räcka till för att få se skrot, kan man även med fördel såga ner småträd och buskar för att förvilla. Detta mina rallyvänner är mina kriterier för vad en ”gam” är och ni som verkar ha dåligt samvetet, ni behöver bara kolla om ni stämmer in på beskrivningen. Om inte så är ni inte heller berättigade till att kallas ”gam” vilket jag innerligt hoppas att ni som läser bloggen inte gör, alltså stämmer in på beskrivningen!

*
BloggKadettKänns onekligen skönt att Anders Björnmyr uppfattat min grinighet och han gör verkligen sitt bästa för att få mig bättre humör. Är på besök på Kreta och gör som så många andra ägnar sig åt Opel-Spotting och hittade den här läckra Kadetten. Kanske inte riktigt som designavdelningen i Rüsselsheim en gång tänkt men väljer att citera nationalskalden Gustaf Fröding, ” Men strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor, och rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor.”.

*
BloggRenaultBrukar förundra mig över priser på gamla rallybilar men frågan är om inte det här objektet på eBay tar priset. Franske storstjärna Jean Ragnottis 1985 Renault R5 Turbo 2. Härligast i annonsen är ändå när skicket på Renaulten ska beskrivas, man använder ordet ”used”. Budgivningen är i full gång och just nu är priset på ”vraket” uppe i 167 000 svenska kronor.

*
BloggGränsenAvslutar med en hälsning från Kristianstad MK/Älmhults MK. Gör mig till tolk för mina klubbkompisar i SMK Hörby och säger tack!

*
Nu tar Motorbloggen ledigt till torsdag och försöker till dess få tillbaka min mer normala harmoni.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *