Mattias Ekström DTM-vinnare, Solberg i topp i RallyX-VM, Tom K. vann i Tyskland och varför gillas inte motorsport på Radio Kristianstad?
Vet inte riktigt om Mattias Ekström håller med sin mediainformatör som skickade ut information om Rallycross-VM med rubriken ”Hemska Hockenheim”. Syftade då på Mattias eget rallycross-team EKS som inte alls fick till det i deltävling två i VM. Både Edward Sandström och Anton Marklund hade en nattsvart helg med Audi-bilarna och nådde inte ens semifinal.
Då gick det betydligt bättre för teamägare Ekström själv i DTM som även de körde på Hockenheim ( nya grusslingan slapp Mattias dock åka…) och det blev seger direkt i första delen av det prestigefyllda mästerskapet. Svensken behärskade det våta underlaget allra bäst med sin Audi. Mattias startade som andra man men passerade träningsnabbaste Marco Wittman redan på första varvet. Efter lite upp och ner körning tog ändå dalmasen målflaggan först före Audi-kollegan Edoardo Mortara. Som trea rullade Mercedes-föraren Gary Paffet in. I sin första DTM-start svarade Tom Blomquist för en stabil insats och slutade som 17:e man med BMW:n.
*
Möjligtvis håller PG Andersson med om beskrivningen ”Hemska Hockenheim” då det inte ville sig riktigt lika bra om i premiären i Portugal.
Inför sist kvalomgången låg PG på trettonde plats, precis utanför semifinal körning. Lyfte både sig själv och Marklund Polon och fick till ett bra åk men knuffade till norrmannen Andreas Bakkerud vilket inte gillades av domarna. Efter en stunds dividerande friades dock PG och fick sin semifinalplats. Där blev det dock en kollision med Liam Doran och återigen pekade ett av hjulen rätt ut från Polon. Femma i semifinalen och tolva totalt var vad PG kunde packa ner i väskan inför hemfärd.
’
Petter Solberg gillade dock Hockenheim och vann årets första seger, plockade 30 poäng av 30 möjliga, fyra heatsegrar, tre banrekord och specialpriset Monster Super Charge till föraren som är snabbast in i första kurvan i finalen.
I finalen stod Petter ihop med Reinis Nittiss vilken Petter berömde efteråt.
– Lyckligtvis en smart och duktig förare så vi kom båda igenom första 90-graders svängen, berättar han.
Petter var mycket glad över segern som han menade var lite speciell.
– Eftersom racet kördes ihop med DTM på en av de allra största motorhelgerna i Tyskland.
Han menade också att konkurrenterna lyft sig mot förra året, både förarmässigt och materiellt.
– Även om vi leder VM med 15 poäng efter två tävlingar vet vi att det blir tufft att försvara ledningen. Det återstår elva tävlingar och jag väntar hård kamp om vart enda VM-poäng, säger Petter och avslutar med.
– Lyckligtvis är det hårda fajter jag lever för!
Bäste svensk på Hockenheim blev Timmy Hansen som trea medan Robin Larsson körde in som femma. Premiärsegraren Johan Kristoffersson hade det tuffare den här gången och fick nöja sig med en åttonde plats.
*
Guldjubel var det verkligen hos familjen Solberg då Petters son Oliver samtidigt hemma i Norge tog första segern i Norska Mästerskapet i Crosskart.
*
Jag kom, jag såg och jag segrade, Julius Caesars gamla talesätt stämde på SMK Hörbys Tom Kristensson som i sitt första renodlade asfaltrally i 28. ADAC Mobil Pegasus Rallye Sulinger Land 2015 dominerade VOC:arnas EM-tävling. Klasseger med 1.45 tillgodo på en hemmaförare är otroligt imponerande av unge Tom som med god hjälp av Timmy Berntsson i högerstolen satte svensk färg på den tyska mästerskapstävlingen. Med en total 14:e plats av de nästan hundra startande med en ”trött VOC:are” var där säkerligen mer än ett tyskt ögonbryn som lyftes när 940:an dundrade fram.
Rallyt var en lång och tuff historia som för Toms del startade strax efter 09.00 på lördagen och inte förrän klockan 20.30 rullade man i mål.
– Lång dag men en väldigt lärorik helg som vi är mycket nöjda med. Kanon noter, inga skavanker och vinst med viss marginal, konstaterar Tom belåtet som även vill hälsa.
– Tack till alla som ställt upp och satt ihop bilen efter förra helgens äventyr. Allt har fungerat klockrent!
Riktigt bra gick det även för Trollhättans Robert Blomberg med Lars Andersson vid notblocket. I R4:a Mitsubishin gick man in som nia totalt, runt fem minuter bak vinnaren Ruben Zeltner från Österrike i en riktigt asfaltvärsting en Porsche 997. Tvåa välkände tyske stjärnan Herman Gassner. Bra gick det däremot inte för Skillingaryds Peder Johansson som bröt tidigt.
*
I ett snöigt Småland kördes Hammarslaget, premiär för Bilsport Rally Cup. Snabbast runt de fem sträckorna vid Vättern var Johan Axelsson med Volvo 940:an. Tvåa Peder Hadarsson och trea Magnus Görling. Att bara komma till start efter rullningen i Rally över gränsen var en prestation av Janne Kristiansson. Att dessutom placera sig som fyra totalt måste vara veckans prestation!
’
Violenrally i Flen kördes nästan som på den gamla goda tiden med mycket ”gräs i mitten vägar”, vilket passade utmärkt då den ingick i Klassiska Rallycupen. Snabbaste Appendix K-åkare var Erik ”Eken” Johansson med sin Audi quattro. Näst snabbast var Janne Westlund med 240:an för märkeskollegan Mikael Frisk. Inte snabbast men tidstypisk var Karl-Bertil, Ling med sin Opel Rekord 6:a på bilden från Pierre Skytt som får illustrera vägkaraktären. Många ”Gilla” på detta!
Totalsegrade gjorde Magnus Johanson före Antti Johannesson.
*
25-årige norrmannen Petter Kristiansen ansluter till ERC vid Belgiska deltävlingen i slutet av juni, CID LINES Ypres Rally. Petter kör där en Skoda Fabia Super 2000 och har ett förflutet som förare i Junior-delen av EM där det även blivit en pallplats. Nu hoppas Petter på ett utvidgat ERC-program till 2016.
– Att göra comeback i ERC i en Skoda Fabia är en ny milsten i min karriär och förhoppningsvis innebär det början av ett utvidgat program för 2016, hoppas Petter.
Nu kör Petter Subaru i Norska Mästerskapet.
*
Tävlingsledare CG Wilke i Hässleholms GP kan idag lättad berätta att den påkörda funktionären undkom utan några större skador. Redan på lördagskvällen fick han lämna sjukhuset med ett gipsat lillfinger som mest bestående minne av den trista händelsen.
– Ingen fara alls och han har redan berättat han ställer upp som funktionär framöver, berättar Wilke.
Ställde även frågan hur stor publik som kantade sträckan på Garnisonen och då svarade Wilke lite ironiskt.
– Dubbelt så många som i det uppskrivna fotbollsderbyt mellan IFK Hässleholm och HIF i fredags. Där var 1800 åskådare och vi räknade in 3 500!
*
Detta ger mig anledning att skicka en liten hälsning till P4 Radio Kristianstads Sportredaktion som av någon anledning valt att helt bojkotta allt vad motorsport heter. Det började med ”Simrishamnsmixen”, rallypremiär med jättestort startfält. Från Radio Kristianstad, inte ett enda ord, varken före eller efter tävlingen. En knapp månad senare är det dags för nya Kristianstad tävlingen ”Rally över gränsen” och se på f-n då nämns tävlingen dagen före. Då av programledaren i eftermiddagsprogrammet som fått en rallyintresserad i telefonen som berättade om tävlingen. Tjejen i studion förundrade sig då storligen över fenomenet och att det även lockade publik var en stor nyhet för henne. Tyvärr lyssnade inte Sportredaktionen på programmet så inte heller från Osby mitt i sändningsområdet, kom någon rapport.
Nu när det var dags för Hässleholms GP tänkte jag att nu kommer säkerligen radion att spänna musklerna och sända direkt, ungefär som man gör vid fotbolls matcher med publik runt 4-500 personer. Jag misstog mig grovt, inte ett ljud varken i lördagens eller söndagens nyhetsändningar. Vet inte vad man ska göra när motståndet är så monumentalt som det är på Gasverksgatan i Kristianstad? Man kan ju inte heller skylla på att man inte blivit informerade om Hässleholms GP t.ex. då det skrivits ganska mycket i både Norra Skåne och Kristianstadsbladet om tävlingen. För visst har man läst tidningarna på Sportredaktionen men valt bort, för det är ju så att merparten av radions nyheter ändå kommer från lokaltidningarnas sportsidor. Men på P4 Radio Kristianstad har man tyvärr selektiv läsning så att bara bollarna fastnar på näthinnan…