Meeke behöver ”reset” i WRC, Tänak vill öka säkerhet, inget Top Gear och en stor skånsk motorprofil har lämnat oss!
Nu erkänner Kris Meeke att han måste skärpa till sig inför resten av WRC-säsongen. Allt för många misstag och krascher gör att Citorén-föraren nu håller elfte platsen och senast slutade han på 16:e plats i Mexiko.
– Jag kom till Mexiko för att försöka undvika misstag och ta poäng. Istället hände exakt det jag inte ville, berättar nordirländaren för wrc.com.
– Frustrerande och sanningen är att jag inte gör mitt jobb bra nog för tillfället, jag måste bättra mig. Så enkelt är det!
Medan Mads Östberg kört stabilt trots att bilen inte alls funkat som han önskat ligger fin fyra med 32 poäng, är Meeke i hop med Latvala årets besvikelser så här långt. Med bara tio hopkörda poäng kan Meeke så klart inte vara nöjd
– Nu har vi sex veckor på oss till Argentina att bygga upp oss igen, menar Meeke.
– Normalt sett jobbar jag mycket mellan tävlingarna men nu får jag ”step back a bit”.
Han förklarar även att när man misslyckas i första tävlingen, vill man ännu mer i nästa och när även den blir ett ett misslyckande rullar det bara på med misstag. Meeke avslutar.
– Jag behöver en ”reset” och få allting rätt igen!
*
Om inte Ott Tänak fick några VM-poäng med sig från Mexiko kan han åtminstone glädja sig åt att vara huvudrollsinnehavare i den mest sedda videon från rallyt. Över 800 000 har sett när han sänkte WRC-Fiestan till botten på den mexikanska dammen.
Trots detta säger nu Tänak att han vill se förbättrad säkerhet i WRC och föreslår att Mikko Hirvonens gamle kartis Jarmo Lehtinen får en roll som säkerhetskontrollant i WRC. Estländaren föreslår att Jarmo kör sträckorna i förväg och rättar till på farliga ställen som där Tänak åkte av. Inget skydd alls mellan vägen och vattnet.
– Det är lätt att jobba med en man som Jarmo med all sin erfarenhet och som vet vad man ska titta efter. Hög tid för FIA att lyssna på de här killarna, säger Tänak till Autosport.
När olyckssträckan kördes andra gången var arrangörerna förberedda med dykare på plats. När Forden gick över kanten fanns däremot bara några få åskådare och dessutom menar Tänak.
– Varför tog det över 15 minuter innan sträckan stoppades?
Tävlingsledaren Patrick Suberville försvarar sig med att han inte kände till att vattnet var så djupt.
– Normalt sett är dammen nästan torr och då kunde de enkelt tagit sig tillbaka till sträckan. Att vi inte hade dykare på plats beror på att vi aldrig tidigare haft några incidenter här, det är trots allt en raksträcka.
Tävlingsledaren fortsätter.
– Även om vi haft dykare hade det inte hjälpt besättningen var ur bilen på runt åtta sekunder. Då hade inte ens en dykare hunnit ner i vattnet…
FIA:s Michele Mouton ger Patrick stöd och förklarar att sträckan använts många gånger utan problem. Plötsligt har vatten intill sträckor uppmärksammats som farligt och så sent som i oktober omkom en förare på Irland efter att ha sladdat ner i en liknande damm. Nu menar många att sträckor inte ska köras intill vatten med ett visst djup, Tänak är en av dessa!
*
Ett av de riktigt populära resmålen för rallyåkarna är Rally Gotland, i år första helgen i maj. Här är östgöten Jari Saarinen anmäld med nyfixad WRC-Focus. Har haft lite problem med att hitta kartis men en efter efterlysning på Facebook löste det sig. Nu avslöjar Jari att det blir duktiga småländskan Esmeralda Gyllensvärd som byter ut Hondastolen mot en Ford dito. Jari skriver.
– Vi har bestämt att låta Esmeralda Gyllensvärd åka med och samtidigt hjälpa en ung framåt tjej att utvecklas vidare som kartläsare.
*
För de allra flesta är BBC:s motorprogram Top Gear nästan synonymt med den bullrige Jeremy Clarkson. Nu kan han ha bullrat färdigt och inte nog med det, hela den populära tv-serien hotas av nedläggning. Bakgrunden är att Clarkson hamnade i bråk med en producent på BBC i samband med programmet som skulle ha sänts nu på söndag. Då är gänget i Argentina och Clarkson kör en Porsche 928 med den i Argentina glödheta nummerplåten H982FKL. Detta påstås ge associationer till Falklandskriget 1982 som Argentina förlorade mot britterna och fortfarande skär djupa sår där nere. Inte nog med detta, tidigare satte Clarkson egen text till en gammal engelsk vaggvisa som många plötslig ansåg blev rasistisk. Sammantaget med tidigare varningar har detta blivit för mycket för BBC som stängt av motorprofilen. Nu nöjer sig inte tv-tittarna med detta och på Facebook har det bildats en grupp för att rädda kvar Clarkson i rutan. Redan nu har öven en halv miljon röstat och krävt hans comeback, jag är en!
*
Idag presenterades Lukas Walfridsson som ny förare i RallyX med Helmia Motorsport i ryggen. 21-åringen från Sunne, brorson till Stig Olov ”Stecka” Walfridsson vars Renault Clio han körde vid Supercar-debuten i fjor. Samma bil dock uppdaterad, blir även hans vapen i de två första deltävlingarna till att börja med. Satsningen på hemmaplan kommer drivas parallellt med en satsning i EM där Lukas ska köra systerbilen till den han åker med i RallyX.
*
Tickar på sakta men säkert i Simrishamnsmixen mot deltagarrekord i modern tid och idag står där 212 som antalet anmälda. Senast att trycka på ”enterknappen” är far och son Kastenman, Jan och Johan från Kristianstad. Med exakt en vecka kvar av anmälningstiden undrar man så klart var det ska sluta. Passerar man 220 innan torsdag?
*
Igår gick en av Skånes största motorsportprofiler ur tiden, Södra Bilsportförbundets hedersordförande Lennart Nilsson, Åstorp. Efter en tids sjukdom somnade Lennart in tidigt i onsdagsmorse. Han skulle ha fyllt 85 år och satt som ordförande under åren 1979-2004. Han sörjs förutom alla motorsportvänner av makan Birgit och dottern Jeanette.
Lennart tillhörde den ”gamla” stammen av ledarprofiler med stort hjärta men ingav ändå stor respekt. När SMK Hörby firade 30-års jubileum skedde detta bland annat genom att vi stod som värdar för Södra BF:s årsmöte. Även om jag träffat Lennart tidigare blev detta första gången som jag kom honom nära då jag var en av oss som höll i festligheterna. Ska inte säga att jag var rädd för honom i egenskap av att Lennart inte skulle gilla vårt tänkta årsmötes upplägg, men lite skakig var jag. Fanns ingen som helst anledning, klubben fick högsta betyg av den då tämligen nye ordföranden (på bilden är det en ung Peter Strid som får ta emot någon form av utmärkelse av Lennart).
Upptäckte dessutom då att bakom den lite stränga fasaden bultade ett stort varmt hjärta. Något jag sedan fick stor nytta av i sammanhang där min almanacka inte alltid riktigt varit i fas med när olika ansökningar om att tävlingstillstånd skulle vara inskickat. Detta var Lennarts uppgift att godkänna och det ordnade sig alltid. Även om han i telefonen efteråt alltid ”skällde” lite på mig och min bristande koll, men innerst inne visste jag ändå att han inte menade ett enda ont ord utan hade bara mitt och motorsportens bästa för sina ögon. Tack för allt Lennart och säger som jag brukar när profiler och stora eldsjälar går vidare ” they don´t make thoose any moore”.
*
Strålande sol, klarblå himmel runt 10-12 plusgrader är klara och tydliga vårtecken. Fast det allra främsta beviset att vintern håller på att tappa greppet om Skåne måste den här bilden visa. Silver-VOC:en utbackad ur vinteridet och en nyriktad Opel Kadett på väg in inför lackering och hopmontering. Enda om stör vårbilden lite är Roland B. som fortfarande är i ”vintermode”. Fast det lär ändra sig till nästa söndag när det blir asfaltpremiär i Hörby…