Kinnarparn har kört sin sista specialsträcka!

Inte bara jag utan många, många andra rallysvängen har sorg idag, Sven ”Kinnarparn” Thuvesson förlorade i måndags kampen mot cancern och dog 68 år gammal.
När jag i tisdags åkte förbi Kinnarps i Kristianstad och såg flaggan på halvstång, förstod jag att Sven kört sin sista specialsträcka. Att säga att jag blev tom invärtes är ingen överdrift, tänk en rallyvärld utan ”Kinnarparn”?
Jag lärde känna Sven ganska sent, först någon gång i slutet på åttiotalet när han drog igång sina omfattande sponsoråtaganden i rallysporten. Första gången jag riktigt minns att vi snackade, var för drygt tjugo år sedan när Sven tyckte att rally i det här hörnet av Skåne behövde lyftas och fixade ett Mästarmöte i Hässleholm. På något vis lyckades han knyta upp Gunde Svan som affischnamn och självklart blev Mästarmötet succé. Efter detta hamnade Gunde i Kinnarpsteamet och fick låna Audi Quattron för att bland annat åka South Swedish Rally.
När Gunde fick för mycket att stå i, övertogs ratten av en annan skidåkare, Torgny Mogren. Sven slog då på stort och Mogren fick köra VM-tävlingen Svenska Rallyt i den Kinnarpssponsrade blå/vit målade Mitsubishin. Det gick bra till en början, men till slut stod en sten i vägen och bilen blev skrot. Det här var första gången som jag såg Sven riktigt, riktigt ledsen och besviken. Följden av skrotningen blev att han i fortsättningen koncentrerade sponsringen till lokala förare och många har under åren fått ta del av Svens stora generositet. På SM-nivå har bland annat både Mats Jonsson och Tomas ”Gullabo” Jansson tävlat i blå/vita Kinnarpsbilar och bland DM-åkarna är det främst Leif Nilsson som länge var en av hörnpelarna i Svens eget team.
Sven gjorde come back i mitten av nittiotalet som rallyförare. Självklart i sin absoluta favoritbil Hundkojan och naturligtvis blev Austin Cooper S:en med ”MR Bean” på nummerskylten och dottern Camilla i kartläsarstolen, Kinnarpsmålad.
När jag så själv i slutet av nittiotalet återupptog tävlandet, då stärktes vår vänskap. Vi hade många hårda duster i rallyskogen, vem som var snabbast har jag nästan glömt, men vår munhuggning mellan specialsträckorna har jag i färskt minne. Glömmer inte heller Svens bullrande stämma och glada skratt, fast till en början var jag nästan lite rädd för honom. Han hade helt klart humör, talade rakt och tydligt om när han tyckte att någonting var fel och det var ganska ofta. När han inte gillade något hos Svenska Bilsportförbundet, har glömt vad så gnällde han inte. Istället startade han en egen motorklubb, MK 101010 och när Södra BF slopade DM-statusen för oss med klassiska bilar, då startade vi en egen cup 101010 Classic Rally Cup.
Att kalla Sven för entrepenör känns futtigt, men det är trots allt det bästa jag kan komma på. Nu är det dock slut, Kinnarparn har kört sin sista specialsträcka och varken min eller mina kamraters rallyvärld blir någonsin densamma. Fast känner jag honom rätt planerar säkert han och ”chefen i himmeln” redan för någon form av rally. Vi lär så småningom ses på SS1 och då Sven, då ska du få gasa…

4 svar på “Kinnarparn har kört sin sista specialsträcka!

  1. Jag vill minnas att det var Sven som för runt 15 år sedan stod inne på BMW, när dom hade bilhallen mittemot Kinnarps, och diskuterade huruvida det gick att beställa en BMW 850 med dragkrok.

    Bond-filmen GoldenEye hade precis släppts och BMW hade sin nya Z3 i filmen. Dessutom hade IBM några av sina produkter i filmen, så i egenskap av återförsäljare för IBM var jag och några kollegor på plats hos BMW för ett litet gemensamt event. Dom visade nya Z3, vi demonstrerade lite nya IBM Thinkpads.

    Det var under denna dagen som en herre kom in och började diskutera huruvida det gick att få en dragkrok monterad på en BMW 850. Det var en rätt rejäl husvagn som skulle dras, och en anledning till att han ville ha en 850 istället för sin befintliga Mercedes S-klasse var helt enkelt att då fick bara han och frugan plats när dom skulle åka på semester. Givetvis sagt med glimten i ögat, men likväl en riktigt kul anledning.

    Om det blev affär eller ej vet jag inte, kan hända att BMWn inte klarade av så pass hög släpvagnsvikt, men själv fick jag testa nya Z3 så jag var nöjd!

    1. Hej BeO.
      Låter precis som Sven, gick sina egna vägar. Men någon affär blev det nog inte, för jag kan inte minnas att jag sett honom bakom ratten på någon BMW.
      MVH
      Tommy

  2. Jonas motorsport samt Preem Näsby rallyteam beklagar sorgen…. tack Sven för alla goda minnen vi fått med dig samt det gott mullrande Audi v 8:an … vila i frid

  3. Hej Bresladd.
    Precis som du skriver så är SSRC inte tänkt som ett alternativ till Supercupen, men kan mycket väl bli det ändå. För som jag skriver, vad är alternativet om man inte vill åka SM och DM är för lokalt…
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *