Ogier vann WRC-premiär, Citroén vann mest, Tidemand fick ”Jerring-priset” och väck med gamla gubbar/tanter är receptet för framtiden…
Senast det blev trippelseger för ett bilmärke i Rally Monte Carlo var 2003 då med Citroén. När så Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen upprepar samma triumf med nya Polo WRC är det inte svårt att förstå glädjen hos Volkswagen Motorsport. För tolvår sedan hette palltrion, Sebastien Loeb, Colin McRae och Carlos Sainz.
Samme Loeb som till att börja med såg ut att faktiskt kunna utmana Ogier fram till att den där ” dj-la rocken” ändrade toe out kraftigt på Cittran. Men ska jag var helt ärlig tror jag faktiskt inte att Loeb orkat hela vägen även med ett funkande vänster bakhjul. På pallen absolut men överst, knappast…
*
Monte är faktiskt mer rysk roulette än rallytävling enligt min åsikt vilket inte minst sträcktiderna visar. Extremt sällan som det är sekundstrid i säsongsöppningen vilket det minst sagt oberäkneliga underlaget ser till, allt från torr asfalt till djup snö/blankis. Dessutom inte så sällan som båda underlagen attackeras med samma däck, tro f-n att det blir mer hasard än biltävling. Kollar man sedan topp tio-listan så skiljer nästan elva minuter mellan vinnar-Polon och tian Kris Meeke i nya DS3 WRC. Enda spänningen på slutet stod Hyundai-teamet för där det till slut bara skilde åtta tiondelar mellan femman Neuville och sexan Sordo. Så tätt hade man så klart önskat att hela rallyt skulle varit!
*
Mitt tips gick in nästan klockrent, Ogier och Andreas Mikkelsen hade jag helt rätt som etta och trea. Thierry Neuville tippade jag fyra blev femma, godkänt om jag får säga det själv. Loeb satte jag som femma, gick i mål som åtta. Mikkelsens co-driver Ola Floene (bilden) tackade i torsdags för mitt förtroende med tipset men trodde knappt själv på en pallplats.
– Ola lyssna på mig, jag har koll!
Tokmissade dock Mads Östberg/Jonas Andersson som blev bästa Citroén som fyra. Lägger man så till att jag garderade med Latvala, gick in som tvåa är det frågan om inte kvällens Bingolott också kan ge vinst…
*
Lite tröst i den franska motgången var ändå att nya DS3 WRC verkar kunna bli något och till Rally Sweden får även Östberg köra nytt. Av de fjorton sträckorna i WRC-öppningen var faktiskt Citroénförarna snabbast på åtta vilket måste stärka inför Värmland. Som lite bonus var det också Citroén i topp på den avslutande power stage, där Meeke tog tre poäng, Loeb två och så Latvala sista bounspinnen.
*
Före start ”önskade” Mads att bli femma, vilket skulle ge ett perfekt startnummer i Rally Sweden. Nästan blev det så, men att gå ut som fjärde bil på de första arton sträckorna i Värmland kan vara rena trumfkortet. VW-gänget går ut som ett, två och tre och att spåra i lössnö kan innebära rena katastrofen. Gissa om Ogier då får bränsle på sin eld mot nya startordningen!
*
Monte Carlo blev inte Ford/M-Sports rally då både Ott Tänak och Elfin Evans sinkades efter att testat den franska naturen. Evans fick lite poäng med sig medan Tänak blev helt utan. Oturen fortsatte för Robert Kubica som imponerade fram till målet på näst sista sträckan där han missade inbromsningen efter mållinjen, dundrade av i ”high speed” och slet av bägge vänsterhjulen. Slutkört!
*
Peugeotåkaren Craig Breen hade det motigt i början av rallyt med nya R5-208:an, körde bland annat punktering. Men på slutet försvann konkurenterna en efter en och plötsligt var irländaren tvåa i mål. Citroéns påläggskalv Stephane Lefebvre vann överlägset med över två minuter ner till Breen.
*
Norsk tredje plats blev det i JWRC/WRC3 genom Ole Christian Veiby. Vann gjorde Quentin Gilbert före Chrstian Riedermann. Veiby hade god hjälp av Pontus Tidemand och Patrik Barth som körde isnoter åt Citroénföraren.
*
I nya och fortfarande tunna och udda R-GT klassen vann Francois Delecour i Tuthill Porschen med drygt tre minuter till Romain Dumas och Marc Duez som trea.
*
Lite trist för Pontus Tidemand att han körde och kollade väglaget i Monte istället för att ta emot den fina utmärkelsen Bilsport Senior Award på gårdagens stora Bilsportgala i Älvsjö. Nu fick kartisen Emil Axelsson ensam ta emot priset (lite som Bilsportens Jerring-pris, det är folkets röst som avgör) sedan man i omröstningen gasat förbi Marcus Ericsson.
*
Tyvärr har jag dålig koll på övriga pristagare då SBF inte haft tid/möjlighet att lägga ut någon info om detta på sin hemsida. För mig finns det bara ett enda ord för detta, börjar med k” och slutar med ”..strof”. Så klart måste man kunna begära att förbundet lägger ut namnen live från sin egen galaföreställning. Är det egentligen så konstigt att vår sport har förtvivlat svårt att tränga igenom i mediabruset, när förbundet inte ens själv försöker få lite strålkastarljus på oss?
*
Kollade på en tysk rallysajt där man hävdade att redan i slutet av veckan som kommer ska Toyota sjösätta WRC-satsningen. Täckelsen ska falla på den årliga pressträffen borta i Tokyo där en WRC-Yaris förväntas bli träffens höjdpunkt. Råder dock delade meningar om vem som ska ta plats som förare i teamet flera namn nämns, tråkigt nog ingen svensk. Hetaste namnet enligt tyskarna skulle vara unge finländaren Teemu Suninen som har en kort karriär i en R2-Fiesta bakom sig. Ännu hetare blir det när Mikko Hirvonen nämns i sammanhanget som förste förare. Hirvonen, nej jag är skeptisk…
*
Helt i skuggan av helgens WRC-öppning kördes i lördags Skutkärrsratten och något av stor ”R-premiär” för Sverige. Nu blev det dock ingen klang och jubel föreställning för R5-åkarna då istället Ljusdals Mitsubishiåkare Patrik Åkerman med Lars Grip i högerstolen var allra snabbast över de fem sträckorna. Som tvåa körde en annan ”Mitsa” in med Niklas Karlsson/Mikael Ståhl i hytten. Först på tredje plats kom första ”R5:an” i händerna på Björn Adolfsson som premiärkörde nya Peugeot 208 T16. Knappt fyrtio sekunder skilde upp till vinnare Åkerman.
En premiär i moll blev det det för den ambitiösa Dalasatsningen genom Thomas Thunström och Robin Friberg där slutmålet är VM. Ett par hundra meter efter start på första sträckan började handbromsen klydda på den helt nya Citroén DS3 R5.
– Handbromsen slog ut drivningen på bakhjulen, konstaterade Robin besviket.
Vad som händer med kommande helgs SM-Sprint är oklart, kanske väljer Friberg att istället åka någon annan tävling med mer mil inför första storsatsningen på ”Svenskt Mästerskap i Rally”.
– Vi får se hur det blir!
Än sämre var premiären för Thunström då det inte ens blev någon premiär. Redan i torsdags vid en liten test hände något med motorn som nu är skickad till Italien för reperation. Thomas är undrande.
– Det är så konstigt att det händer på en bil som ska kunna gå 400 mil innan man ska behöva renovera den…
I 2Wd var det Toyota i topp genom Tobias Söderqvist före kommande R5-åkaren Martin Berglund, den här gången som vanligt i Golfen. På tredje plats spände Daniel Röjsel musklerna i Opel Corsan.
Måste så klart även kommentera en annan Opelåkare, Evelina Olofsson som med ny vassare maskin i Corsan körde in som stark tvåa i B-förare 2WD. Evelina inledde starkast men på slutet fick hon ge sig med två sekunder till Ljusdals Fredrik Persson.
*
Har ju egentligen sagt att jag inte ska ta upp ”FB-ämne” men igår läste jag ett inlägg där avsändaren uppenbarligen gillade den åldersdiskriminering som är så populär i det här landet. Ämnet var att alla ”gamla gubbar/tanter” borde lämna sina uppdrag inom bilsporten och då allt ifrån SBF ner till klubbnivå. Lite konstigt sammanträffade då jag i helgen hyllat alla gamla ”Eldsjälar” som oavsett om man gillar det eller ej, faktiskt är dom som ser till att det finns en bilsport kvar överhuvudtaget. I FB-inlägget skrevs, jag citerar ”SBF vision inför år 2020 måste vara byt ut minst 50 % av nuvarande styrelser i Distrikten SDF klubbar SBF osv.” Vidare längre ner stod att läsa.
”Men pappa man vill ha in mer ungdomar i styrelser mm och så får dom Pris/Guldratt mm för att dom suttit 45 år på samma stol som kassör osv. Hur skall då nya Ungdomar kunna komma in?”.
Så klart har författaren i teorin helt rätt men så kommer de n där dj-la verkligheten som precis som för en yrvaken finansminister Andersson och ställer till det. Att det skulle stå ”ungdomar” i kö för att få ta sig an styrelseposter och tunga funktionärsuppdrag är då inget som jag upplevt som ett stort problem att hantera under mina knappt femtio år i sporten. Kanske är min klubb unik vad vet jag…
Sanningen är faktiskt den att om alla ”gamla gubbar/tanter” på en gång bestämde sig för att följa den vision som skrivaren önskar till 2020, då skulle sporten uppleva ett sådant tvärstopp att inte ens världs bästa krockkuddar skulle kunna mildra skadorna. För att göra en lång historia kort, antalet tävlingstillfällen i landet skulle med all säkerhet minst halveras om inte ännu värre!
När sedan ”flumnisse” går in och kommenterar blir det ännu värre med ” …helt rätt, tidsbegränsning för alla typer av uppdrag. Allt från ordförande i en klubb till chefsfunktionär på tävling. Det skulle vitalisera hela bilsporten. Som det nu är är samma personer kvar på sina poster fram till de tar ”ner skylten”.
Som sagt i teorin är det rätt men så är det återigen den där dj-la verkligheten…