Rallycrossknallen, Marklund byter till Audi, Höljes prisade, Theorin med ny bil redo för Sprint-SM och mer har läckt från galan…

BloggVWInga direkta efterdyningar från Rally Monte Carlo, nöjer mig med Sebastien Ogiérs härliga selfie på hela pallgänget från Volkswagen Motorsport.

*
BloggAntonDagens knall i rallycross världen är att Anton Marklund kommer att köra Mattias Ekströms ena Audi S1 EKS RX quattro i FIA World Rallycross Championship 2015. 22-åringen från Boliden tar därmed platsen jämte Mattias själv som förare i EKS-teamet.
En fantastisk möjlighet som Mattias och EKS ger mig, både att nå toppresultat och att utvecklas på alla plan i min karriär, säger Anton.
2015 blir jäktigt för Anton då han inte nöjer sig med enbart Rallycross-VM utan hoppar även in och utmanar Mikael Åhlin Kottulinsky och övriga i nya racingserien Audi Sport TT Cup.
2014 var Antons mest framgångsrika säsong hittills med deltagande i både X Games och Rallycross-VM, bakom ratten till en VW Polo från Marklund Motorsport. Här slutade Anton sexa totalt i VM-serien.

*
I helgen höll FIA:s ”offroadcomision” sin årliga prisutdelning i Wien och där man utsåg Höljes-arrangören Finnskoga MK som bästa VM-arrangör
Vi kände oss inte så säkra på att vi skulle vinna. Det klev in många duktiga arrangörer i år, säger Morgan Östlund som själv inte på plats i Wien eftersom han och Leif Halvarsson samtidigt prisades som årets klubbledare på den svenska Bilsportgalan, mycket nu för norvästvärmlänningarna. Assisterande tävlingsledaren Christer Jönsson var istället den som fick ta emot utmärkelsen på plats i Österrike.
Tuffaste konkurrenten för värmlänningarna var denTurkiska arrangören. Med den f.d Formel 1-banan som bas blev det en tuff match mot Värmländsk granskog, granarna vann ändå kan vi konstatera.
Det var helheten som avgjorde, menar Östlund
Nu var detta ingalunda första gången som Finnskoga MK prisades som bästa arrangör, vad är hemligheten?
Vet egentligen inte, men vi har utvecklats i långsam takt och utvecklat anläggningen år efter år på senare tid. Dessutom står hela bygden upp för arrangemanget och det är en stor orsak till att det fungerar så bra.
I fjol kunde man räkna in 34 400 åskådare in över två dagar 2014 en siffra som man räknar med att slå 2015.

*
Fick så klart lite kommentar om mitt inlägg igår ang. alla ”gamla gubbar/tanter” som vissa menar hämmar bilsportens utveckling. En med helt annan uppfattning om den här åldersfixeringen är f.d landslagsansvarige Anders Dawidsson. Anders skriver: ” Tommy.
Tack för dina ord, ang. FB och gamla gubbar så kan du ju ställa frågan till dessa unga ’ideellt arbetande’ ungdomar hur många möten de har varit på, i klubb och/eller distrikt?
Dessutom är det väl bättre att vi gamla f.d. aktiva driver sporten och de unga får tävla i lugn och ro. De blir också f.d. och gamla så småningom…”.
Kloka ord kan jag tycka men antar att andra tycker tvärtom, som vanligt alltså…

*
Förra helgan totalskrotade Markus Theorin, Skillingaryds MK sin inför årets SM-uppdrag helt genomgångna Citroén C2 R2 Max. Men likt en annan Fågel Fenix har bilen återuppstått och i söndagskväll drogs sista bulten i ”nybygget”. Markus rapporterar: BloggTheorin”Tar ju bara 1 vecka att bygga en C2 R2 Max. Hämtade en kaross i måndags och som tur var så var den redan lackerad. Detta sparade mycket tid, veckan har gått åt till att prata telefon om att lösa pengar, delar och folk samtidigt som vi har kämpat långt ut på nätterna och jobbat mellan 7-5!
Ikväll är jag därför lite halvseg så snart är det nog godnatt. Exakt en vecka sedan skrotningen har nu gått och nybyggda bilen är provkörd! Många slitsamma timmar och nätter i garaget har det blivit men med ett grymt team så klarar man allt! Tack alla som har stöttat och hjälpt till på alla sätt o vis!
Löser allt sig med papper så åker vi SM Sprinten nu på lördag.”. Om det är som talesättet säger att ett dåligt genrep innebär succé på premiären då är SM-guldet redan klart. Så Markus, lycka till, men släpp av lite, lite på gasen när det blir skarpt läge…

*

Kollar på anmälningslistan i just TV-sända SM-Sprinten i Örebro och ser att man fick ihop 45 bilar, varav majoriteten är 2WD-åkare, trettio stycken. Ur sydsvensk synvinkel är det mest 2WD som blir intressant där Hässleholms snabbe Golfåkare Johan Green utmanar Citroén-duon Robert Scholander och ovannämnda Theorin. BloggEmilIdag visade även Opelproffset Emil Bergkvist upp sin ” Sprintbil”, Per-Arne Ljungs gamla ”Toyotaätare” Opel Astra.

*

Inte så mycket nytt från STCC ännu och hitintills är bara tre förare klara för årets säsong enligt säkra källor, Fredrik Larsson, Emma Kimiläinen och Mattias Andersson är bekräftade förare just nu. För oss i den här delen av världen är det mest spännande att se var Hässleholmaren Mattias Lindberg hamnar. Blir det Team Kia även 2015 i startfältet som man hoppas bli runt femton bilar stort.

*
Efterlyser fortfarande en lista över utmärkelserna som delades ut vid Bilsportgalan i lördags. På SBF:s hemsida lyser den med sin frånvaro och är det någonstans som det vore naturligt att hitta listan är det så klart här, eller tänker jag helt fel?
I dag sipprade där dock ut lite från den vad jag förstår mer eller mindre ”hemliga” galan och då att Tomelillas racingtalang blott sexton år gamla Joel Eriksson tilldelades Rydell Special Award. Detta ett av svensk racings absolut finaste priser delades ut av racinglegenden Rydell själv i samarbete med tidningen Bilsport. Tidigare mottagare av den prestigefyllda utmärkelsen, som instiftades 1999, inkluderar namn som Alx Danielsson, Felix Rosenqvist och inte minst Formel 1-föraren Marcus Ericsson. Förutom äran belönades Joel med 50 000 kronor.
– Jag är väldigt glad, och hedrad, över att få ta emot det här priset, säger Joel.
Hade inte en aning om att jag var tilltänkt, och det kom minst sagt som en positiv överraskning!
Motivering en till priset löd: ”Racingdebutant som med en seger och ytterligare fem pallplatser i ADAC Formel Masters visade att han har förutsättningarna för en fortsatt framgångsrik karriär i internationell formelbilsracing.”.

*
Lite mer har ”läckt ut” från galan och det är glädjande nog att ambitiösa Hästveda Folkraceklubb belönades med ”Bilsportens miljöpris” och för detta fick man ta emot 10 000 kronor. Juryns motivering löd:
Med stort engagemang och enkelhet har klubbmedlemmar konstruerat och byggt en mobil miljöstation vilken uppfyller och säkerställer alla grundläggande krav och mer därtill för sin bilsportverksamhet”. BloggHästvedaMiljöstationen byggdes av två klubbmedlemmar Sam Claëson och Tobias Nordlund,  under några sommardagar 2014. Vagnen skall i första hand användas vid offroad arrangemang på klubbens offroad område Sågbacken. Vagnen används även på folkracetävlingar och andra större arrangemang. Stort och välförtjänt grattis från Motorbloggen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *