Tidemand siktar på WRC2 2015, ny finsk Cittra-åkare, Neuville testade ”hårt”, Adielsson till ERC och LS vs. Toto!
Som jag skrev i går så kom Pontus Tidemands anmälan till Rally Sweden sekunderna efter att jag publicerat första versionen av Motorbloggen. Snabb korrigering skedde från ”tänkbar start” till ”konfirmerad start” men hann inte med få med vad Pontus sa via pressreleasen. Jag har hela tiden tyckt att WRC2 är den naturliga språngbrädan för Eda-föraren istället för ”one night stands” i stora WRC-klassen. Blev därför både nöjd och glad när det blev klart med WRC2.
– Det är klart att det hade varit häftigt att sitta en WRC-bil i år igen, men vi har WRC 2-mästerskapet som mål den här säsongen och det är viktigt att vara med från början och få med sig ett resultat även från hemmatävlingen, säger Pontus.
– Erfarenhetsmässigt bör chanserna vara rätt goda eftersom det här är den VM-tävling jag har kört flest gånger, men jag vet att motståndet kommer bli stenhårt.
Med hjälp av Even Management, Tätab och en del lokala företag är nu tanken att WRC2 ska bli fokus 2015 Med två pallplatser, varav en vinst, i bagaget från förra året, hoppas Pontus knipa den tredje på hemmaplan och ser fram emot ännu en hektisk säsong:
– Det blir med all sannolikhet ett spännande år och jag är glad att få börja säsongen i Sverige eftersom det är höjdpunkten på rallyåret. Förra året fick jag köra R5:an på grus och asfalt så det ska bli riktigt kul att se vad en likvärdig bil kan göra på vinterväglag, menar Pontus.
– Vi går självklart för topplacering i Rally Sweden men jag känner ingen press att jag måste prestera bara för att det är hemmaplan. Snarare tvärtom – jag känner stödet från publiken och det peppar mig till att ge det där lilla extra!
*
Dagens knall i WRC måste vara att fjolårets Hyundai-pilot Juho Hänninen inte nöjde sig med att ”sitta på bänken” utan i allra högsta grad ville vara med i matchen. Därför kommer han och co-driver Tomi Tuominen till start i Rally Sweden med en högst otippad Citroén DS3 WRC. Själv trodde jag att Ford-spåret var det som låg närmast till hands med tanke på tidigare samarbete med M-Sport men där hade jag fel, igen…
*
M-Sport var först ut att presentera Fiestan i 2015 års kostym och idag kom så både Citroén och Hyundai med bilder på hur deras bilar kommer att se ut i årets ”Rally-VM”. Man ska nog vara en riktig WRC-nörd för att skilja årets design från 2014, för mig ser de likadana ut!
*
Mer Hyundai, knappt hade bläcket torkat på meddelandet att man väljer att köra med en fast ”tre förar line up” i år till skillnad från fjolårets roterande schema mellan Sordo, Bouffier och Häninnen, förrän ”firma Nandan” meddelar att man gjort klart med ny förare i teamet. Det är unge holländaren Kevin Abbring med ett förflutet som Peugeotåkare i ERC som nu blir officiell ”test driver” i det Alzenau baserade teamet. 26-åringen deltog i några tester i fjol och imponerade så stort på Nandan & Co att man nu väljer att knyta honom direkt till teamet. Abbring och co-driver Sebastian Marshall kommer att ha mycket att göra med utvecklingen av nya WRC-i20:an.
*
Just nu testas det för fullt inför Monte Carlo, häromdagen var det Loeb som åkte av i halkan. För en tid sedan testa Latvala hållfastheten hos Polon och idag var det Thierry Neuville som kände på Hyundaien. Testet fick avbrytas då buren skadades vid stoppet.
*
Har efterlyst svenskar i ERC och nu tror jag inte att Mattias Adielsson bryr sig om vad jag önskar men oavsett vilket så är göteborgaren anmäld till deltävling två, lettiska Rally Liepaja. I par med Christoffer Bäck tar han sats mot Junior-EM med nya Peugeot 208-R2 helgen före Rally Sweden.
– Vi har skickat in vår anmälan till Rally Liepäja i Lettland. Det känns riktigt skönt att vi har kommit så här långt. Jag vet inte så mycket om tävlingen och de vägar som väntar oss. Vi hoppas på riktigt vinterunderlag med snö och is på vägarna, ett väglag som jag trivs väldigt bra på, säger Mattias Adielsson.
Uppladdningen börjar med Finnskogsvalsen i helgen där man kör i ”öppna klassen” ihop med bland annat Pontus Tidemand.
*
Redan igår skrev jag att Robin Friberg och Thomas Thunström gör en storsatsning på ”Svenskt Mästerskap i Rally” men gör även en start i Rally Sweden med de helt nya R5-DS3:orna.
– Det är en pojkdröm som går i uppfyllelse, säger Robin Friberg till hemmatidningen Dala Demokraten.
Inför Rally Sweden är Robin laddad.
– Det känns så bra. Jag har ju kört delar av Svenska rallyt förut när SM ingick. Nu blir det hela rallyt och dessutom i VM. Det är en pojkdröm som går i uppfyllelse.
Målsättningen i SM är hög hos Friberg som tävlar för Ludvika MS.
– Ja, jag vill vinna SM-guld.
Och i Rally Sweden?
– Förhoppningsvis kan jag vara med och slåss i toppen även där.
*
Fick lite mejl om gårdagens inlägg om ”buskörningen i Höör” bland annat från Leif i Blekinge, ”Vi har samma problem här i Västra Blekinge. Det är svarta streck i var och varannan rondell även på större parkeringar ser man att det är av intresse att snurra runt. På Youtube finns det hur mycket bilåka på allmän väg som helst.
Nu ser vi fram emot våren och de riktiga tävlingarna börjar.”.
Sedan var där även dom som försvarade busåkandet och på fullt allvar menade att kommunen borde fixa en bana åt de ”bilintresserade”. ”Krille” skrev, ” Men för f-n, tänk på alla pengar som läggs på fotbollsplaner, idrottshallar och annat skit. Vi behöver bara en bana där vi kan få sladda i lugn och ro, kostar inte många kronor i jämförelse…”.
Det är detta jag inte fattar ”en bana” vad menas med detta? Är det en ”Ring Knutsorp” som man menar ska byggas i trakten av Maglasäte, eller räcker det med en folkracebana? Eller det räcker med en stor asfaltplan där man kan sladda runt när andan faller på? Ursäkta men frågar ni mig så är detta rent dj-la flummeri!
*
I bland är hjälpen närmare än vad man kan ana och igår kom Stefan-kartis med lösningen på den hoppande Stefan Werén häromdagen. Han visste besked.
– Det var i Höörs RS-tävling Frosta-Fräsen som Stefan hoppade med Kadetten och året var 1981!
Då var den saken klar…
*
I helgen släpptes nyheten att CL-Events (Carsten Magnusson-Lars Servins) stora favoriter Toto skulle släppa en skiva. Självklart var jag tvungen att berätta detta för den Toto-älskande duon. För att få lite perspektiv på euforin hos de två kände jag mig tvingad att berätta vad som verkligen gäller.
– Lasse Stefanz ”Monsterbox” innehåller 48 skivor, så i ljuset av detta känns Toto ganska ”B” med en skiva…
Sist jag såg de två låg de i ”psykisk fosterställning”!