Ekratten tar time out, Mitsubishi mot 240 grupp H och Stureson vann DTM!
Ena dagen glädjebeskedet att Simrishamnsmixen återuppstår i april nästa år för att dagarna efter få ta del av ett betydligt tristare besked från eldsjälen Åke Månsson i Asarums MS.
– Ekratten tar time out 2011!
Åke har varit både tävlingsledare och ordförande i sex år och känner nu för en liten paus. Fullt förståeligt, att arrangera en rallytävling är inget du fixar på en kafferast precis. Nej, här handlar det om en hundraprocentig fullsatsning annars fungerar det inte!
En liten solstråle i eländet är dock att Åke och hans grabbar/tjejer istället ställer upp och stöttar Karlskrona AK med Karlskronapokalen. Allt för att garantera en DM-tävling i Blekinge, dessutom flyttar Karlskrona till Ekrattens tävlingsdag den 24 september. Fast jag kommer att sakna Stengrepen och alla de andra fantastiska sträckorna. Det enda jag inte kommer att sakna är den där dj-la vänsterkurvan i slutet på sträcka ett…
Silly season har börjat nu när säsongen har slutat. Än så länge är det tämligen lugnt och det enda bilbyte som jag hört glunkas om är Tomelillas Mitsubishiåkare Torbjörn Gunnarsson som byter till 2011. Precis som Motorbloggaren blir det Volvo för Torbjörn men ingen ”mesig” Originalare utan en grupp H 240.
Sedan väntar man ju med spänning på att Rickarums snabbaste bilmekare John Nilsson ska plocka ut den nybyggda BMW:n och låta sexan mullra så där gott. DM-guld 2011? Kanske lite för mycket begärt då han hela tiden hävdat att detta är ett rent hobbyprojekt, men förarkapaciteten finns och bilen lär säkert räcka till med John bakom ratten. Ytterligare en BMW håller på att byggas i Kristianstadstrakten, men mer om detta längre fram i vår.
I år är det 25 år sedan målaren från Knislinge Per Stureson körde hem tyska DTM-serien med sin vita Volvo 240 Turbo. Samma serie som idag bland annat har Mattias Ekström som affischnamn. Tänk, att en målare från Knislinge klarade att vinna hela serien före alla proffsåkarna och deras fabriksteam, stort är bara förnamnet!
För att hedra Per har modellbilstillverkaren Laco Models plockat fram en exakt kopia av vinnar-Volvon i skala 1:18. Så exakt att P. Stureson finns textat på förardörren precis som 1985. Det här är ingen leksaksbil utan ett ”collectors item” som engelsmännen säger. Om inget annat så avslöjar priset detta, 1395 kronor får du punga ut med för att få Volvon som prydnad i skrythyllan. Snälla, snälla tomten jag vill ha…
Noterade också att PG Andersson ännu inte verkar helt körd i förhandssnacket inför Minis WRC-satsning. Men utmanaren spanjoren Dani Sordo med flera VM-säsonger i ryggen blir en svårt nöt att knäcka, konstaterar PG själv. Men hoppet är ju det sista som överger…
Klart är dock att vi får minst en svensk i WRC 2011 och det är co-driver Jonas Andersson som sitter till höger om unge talangfulla norrmannen Mads Östberg. I flera år har Mads tragglat i VM med en numera hopplöst föråldrad WRC-Subaru, men nu blir det bil byte till Ford Fiesta-WRC. Adaptateamet där Mads ingår kommer att köras under M-Sport Fords eget team, men ha egna mekare som just nu utbildas i England inför premiären i Rally Sweden. Full VM-säsong har utlovats.
Nu tar Motorbloggen några dagars ledighet för andra mer omfattande projekt men som jag säger ” I will be back”!
Under tiden får ni roa er med annat, men inte för mycket klick på Vinterbloggen här på Kristianstadsbladets hemsida. En hård, stundtals hätsk kamp är det mellan oss bloggare där Motorbloggen är tvåa vad gäller flest läsare. Mot Fotbollsbloggen är jag chanslös, den har fyra gånger så mycket läsare. Men Vinterbloggen som ligger trea flåsar oss i nacken. För att få en rättvis bild ska man veta att dom är fyra, quattro, four, vier, 4:a som skriver, jag är ensam. Enligt mitt sätt att räkna ska deras läsare därför delas i fyra delar och då är dom genast långt, långt bakom oss. Sedan har man skaffat någon sort dj-la kompisklubb på Facebook. Facebook det är ju manligt? Vinterblogg, vem bryr sig? Vi är i Skåne, inte i Lappland eller norra Finland…