Mer om målsäkerhet i rally, KRC-kalendern klar, Emil firade Opel-triumfen och pedantrenoverad ”13-Kadett”!
Fick flera återkopplingar på det här med ”krokig uppbromsningssträcka” efter gårdagens blogg. En som hörde av sig direkt var rutinerade rallyräven Janne Lorentzon från Göteborg. Janne menade att det var helt åt h-e med kurvor efter mållinjen och hade även en enkel lösning på problemet.
– Gör lite som i RS-tävlingarna, sätt ut hinder typ halmbalar eller annat som gör att vägen smalnar av rejält över mållinjen, menar Janne.
– Då tvingas föraren att sakta in och då spelar det inte längre någon större roll om det är spikrakt eller inte bakom målskyltarna!
Ett bra förslag kan jag tycka, men det finns säkert många andra lösningar på hur säkerheten kan höjas från mållinjen fram till TK:n. För det är inget snack om att just den här biten är en väldigt osäker del av specialsträckan. Jag vet detta av egen erfarenhet, när jag rullade min Standard B-Saab efter målgång i Lundatrofén 1978. Under de två varven i luften hann man fundera en del bland annat.
– Hur kunde detta hända, jag har ju för f-n gått i mål?
Handlar nu inte bara om förare/co-drivers säkerhet, på den här sträckan går dessutom publik. Publik som är övertygade att detta är ju inte inne på sträckan, här behöver man inte alls vara lika uppmärksam som längre fram. Inget kan vara mer felaktigt med tanke på årets olyckor. Själv tycker jag att det är jättebra att säkerhet diskuteras i rallyskogen. Ingen vill att allvarliga olyckor inträffar, i synnerhet om det är relativt enkelt att undvika att de ens händer…
*
Idag presenterade Klassiska Rallycupen tävlingskalendern för 2015 och precis som i år blir det nio deltävlingar. Tyvärr fick några utgå under året men detta hopas alla så klart inte ska upprepas till nästa år. Man väljer att dela upp kalendern i tre avdelningar, vinter, vår och sommar.
Vintertävlingar:
10/1 Offerdalingen Offerdals MK
24/1 Bergslagsrallyt Hällefors MK
7/3 Tennstånkan Kolsva MS
Vårtävlingar:
1/5 Nässjörundan Nässjö MK
23/5 Oknörundan Mönsterås MK,
6/6 Lars Erik Torph Memorial Säffle MC
Hösttävlingar:
29/8 Gruvrundan Åtvidaberg MK,
19/9 Hårdingen Vara MK
17/10 Rikspokalen SMK Örebro.
*
Rapporterade ju redan igår om Emil Bergkvists succé med totalseger i ADAC Opel Adam Cup. Lite senare på kvällen kom där både bilder och annat från teamet, känner att Emil är väl värd ytterligare några rader och låter hans mediekontakt Kerstin Bergkvist berätta, ” Alla vi tillresta från Emil Bergkvist Motor tillsammans med Audex Motorsport som vi representerar i Mästerskapet åker till målet på sista sträckan för att vänta in Emil och Jocke. Spänning är olidlig, svenska flaggorna är uppspända och till slut så kommer de in med hel bil till sträckmålet där vi tar emot killarna under stort jubel, vi åker sedan efter in till målrampen och firandet tar fart på riktigt. Efter en festlig kväll med prisutdelning så kommer till slut programmet fram till att nominera föraren som ska representera ADAC Opel Juniorteam 2015. Vi hör en bil som startar upp ute på gården, en port åker upp och in kommer en hjulspinnande Opel Adam R2 i ett rökmoln. När röken lagt sig går det snabbt och till slut så tillkännager Opel och ADAC att det är den svenska 20-åriga rallyföraren Emil Bergkvist som blivit utvald att representera Opel och ADAC. Emil går fram i ett jubel som inte går att beskriva med ord och sedan bara rullar det på med intervjuer m.m…………. Emil Bergkvist Motor ser det här som en stor ära och jättechans att få köra direkt för Opels fabriks team och ser med spänning fram mot hur en uppgörelse med program kommer att se ut för just Emil.”. Måste erkänna att ståpälsen kändes ända upp till nackhåren när jag läste om firandet. Att Emil tog ett stort kliv mot än större uppgifter måste vara helt klart, snart väntar kanske en WRC3 plats …
*
En gång hårdsatsande Opelåkare med såväl Ascona A som Manta B tillhörde Simrishamns Peter Nilsson kategorin förare som sällan prutade på gasen. Fortfarande talas det om när han modifierade en rosa Manta i Ekratten någon gång på åttiotalet. Inga detaljer men den var mycket snyggare innan den tog sig an Blekingeskogen… Efter detta har det lugnat ner sig och istället har Peter valt att bygga rallybilar för Appendix K och först ut var en mycket snygg och välbyggd orange Volvo 142 av 73-års modell. Efter detta kände Peter att nu var det ”back to the roots” och köpte på sig grejor för att bygga en Opel Kadett 2,0E. Det som bland ”ungdomar” helt felaktigt brukar kallas ”Rally Kadett”. För att förtydliga, en Opel Rally Kadett (väljer med 1900-motor för att förenkla) tillverkades under åren 1968-72. Oftast i kulörerna, röd, gul eller silver. Sedan fanns det även mer tvivelaktiga färgval som blåmetalic, guldfärgad (???), ljusgrön, brandgul och så en märklig för att inte säga ful brunorange. Fanns även vit och vad jag minns var det gamle Opelmekanikern Olle Palm som var en av få att använda en sådan i rally. Såg honom live vid någon sorts varvlopp i Växjö i slutet av sextiotalet och tycke då att det var riktigt fränt med ”vit Rally Kadett”. Nåväl ett sidospår, efter många timmar i garaget har nu Peter fått ordning på KEH 760 och kan visa upp en bil i rent utställningsskick. Trots detta har han faktiskt vissa planer på att lufta den i tävling framöver, snudd på helgerån som jag ser det. Kul är att bilen från början köpts och kördes av en klubbkamrat till mig, Bo Hansson dessutom pappa till min personliga servicetekniker på Subarun, ”Sigge Hansson”. Bo använde bilen flitigt främst i RS-tävlingar och plockade hem många segrar, bland annat vann han Lille Mats med bilen. Efter detta hamnade den bland annat hos den bredsladdande publikfavoriten från Everöd, Tony Andersson som tyvärr senare omkom i en flygolycka vid Norra Rörum. Bilen gick vidare till Rolf Brontz, Lunds AC eller kanske var det Rolf som hade den före Tony, minns inte riktig. Efter detta försvann bilen ur min hårdisk och inte förrän den hamnade hos Peter i Köpingebro har jag återsett Opeln. Lite kuriosa dök upp under tiden Peter renoverade då man hittade siffran ”13” inslaget i kofferten. Enligt en Opelexpert ska den här siffran visa att bilen är en av tusen tillverkade bilar som var ämnade för tävling. ”13-bilarna” specialbyggdes direkt som tävlingsredskap redan nere i Rüsselsheim där kunderna bland annat kunde välja mellan fyr eller femväxlad låda och även med några extra hästkrafter under den vita huven. Dessutom sakandes isolering och annat skit som bara tyngde ner enligt experten. Själv hade jag aldrig hört tals om de här ”13-bilarna” och därför vänder både jag och Peter mig till Opel-nördar ute i landet som kan berätta mer om den här udda bilen. Antar att Rune Nilsson i Hässleholm eller Jan Perdén i Sjöbo kan allt i ämnet…