Hyundai siktar på WRC-vinst i höst, inget rallymästerskap i ”UK” 2015, Stoffe fick punka och varför tänder man på en Ford Granada?

Thierry Neuvilles pallplats i WRC Lotos Rally Poland var precis det som hårdsatsande Hyundai-teamet behövde. Ett kvitto på att man trots tidigare motgångar är på rätt väg och att få in alla tre bilarna i den tuffa tillställningen kräver respekt.BloggHyudnadi
Nu vågar till och med bossen Nandan tro på än högre mål än enbart en plats på pallen.
Under speciella omständigheter tror jag det är möjligt för oss att vinna, menar Nandan.
Att slå dom andra (menar nog VW inbillar jag mig) är svårt men i Polen var förutsättningarna lika för oss alla och då var vi med!
Nu väntar lite nyhomologerade grejor på i20:n till Finland i månadsskiftet juli-augusti.
Vi har tagit ännu ett steg framåt vilket känns väldigt bra inför Finland och i slutet av året väntar jag mig att mina killar är mycket närmare toppen, konstaterar Nandan belåtet.

*
Beslutet att inte röra WRC-reglerna de närmaste två åren var exakt vad Citroén och M-Sport behövde för att ladda om inför 2015. Ett beslut som VW och Hyundai var delaktiga i och allt i syfte att inte ”kill” sina två konkurrenter i WRC.
Både VW och Hyundai ligger långt framme i utvecklingen av sina bilar inför 2015 ( detta trots att det egentligen inte finns något att utveckla, fråga mig dock inte hur detta går ihop…). Citroén har nu också kavlat upp och vill förändra så att DS3 WRC:n åter blir en vinnarbil, men vad som är det stora problemet vill inte fransmännen avslöja.

*
Hos Mr Wilson och M-Sport jobbar man även här med att förbättra Fiestan. I mina ögon verkar detta verkligen behövas då förste föraren Hirvonen inte alls levererat som jag förväntade mig. Inte nog med att Forden inte riktigt hänger med, även budgeten hos M-Sport är ansträngd. I fickan går säkert Wilson omkring och håller tummarna för att Ford återigen ska öppna sin pengapåse vilket som genom ett trollslag helt skulle förändra möjligheterna…

*
Rally-SM tar time out 2015! Nej jag skojar bara, så klart gör man inte det men i England är beslutet redan fattat, inget brittiskt rallymästerskap till nästa år.
Kritiken är inte heller nådig mot SBF:s motsvarighet i ”UK” men beslutet står fast. Nu rasar även årets arrangörer mot beslutet och man fruktar att det blir manfall i årets avslutande mästerskaps tävlingar. Oktobertävlingen Rally Dorset är fly förbannade då man precis håller på att skriva kontrakt för nästkommande tre år med en sponsor.
Beslutet kan innebära döden för vårt rally, menar en i tävlingsledningen för Rally Dorset.
Allt handlar om det sviktande intresset från sponsorer och media, vilket gjort att promotorn MSA inte anser sig kunna driva mästerskapet vidare. Riktigt vad som ska ske under 2015 framgår inte, någon dunderkur finns inte inom räckhåll. Medan jag vet att att man här hemma funderar på att minska antalet klasser i SM, kanske till och med till enbart R2-bilar går nu tankarna tvärtemot hos britterna.
Kanske kan en återgång till ”four-wheel-drive” vara lösningen, menar en insatt i frågan medan en annan menar.
Låt även icke-homologerade bilar (vårt Grupp H) vara med och slåss om medaljerna, där finns många sugna förare…
Nu snurrar det mer i skallen än vanligt hos Motorbloggaren, skulle alltså Rally-SM som det ser ut 2014 vara lösningen på britternas problem? Nej, till detta är jag minst sagt skeptisk!

*
Visst var det kul att Patrik Sandell kör Midnattsolssrallyt, men när det nu avslöjas vad priset för hans deltagande blev så är jag mer tveksam. Det är Björn Waldegårds plats som Sandell tar över och då känns det inte längre lika kul. Roligast hade så klart varit om de båda två kört i Tuthill-Porschar.
En krånglande rygg hos ”Walle” sätter dock stopp för den tanken.
Tråkigt att Waldegård inte kan köra, men att få ta över hans bil är en ära, Björn är en av våra största rallylegender, kommenterar Sandell sin start.
Han har kört med Porsche 911 en hel del, men inte i någon större tävling. Jämten är dock inte oroad.
Det ska inte bli några problem, då ser jag detta att köra onotat som en större utmaning. Men jag har garderat med en bra kartläsare, Mattias Lönn. Han läste åt min pappa när han körde Midnattssolsrally 2012.

*
Ber om ursäkt Erik Johansson för att jag tippade dig enbart som tvåa efter Stoffe Nilsson i dagens Gästabudstrofén uppe i Nyköping. Nu fick ”rallykungen” i Sydsverige bryta redan på sträcka två med punktering och sedan var fältet fritt för ”Vrena-Johansson”. Nu vann hemmafavoriten med halvminuten tillgodo på Roger Brennemark. Helt ut ute och cyklade var jag dock inte när jag igår lovade Vinslövsseger, på första sträckan var Stoffe 3,4 sekunder före dagens vinnare…
I 2WD-klassen var det 30 transportprickar som avgjorde och den som fick dessa i kofferten var Trollhättans Golfåkare Mikael Ericsson, nu fick han 24 sekunder upp till toppen. Med detta tillägg blev det ”bara” en fjärdeplats för Mikael och istället klev Jimmy Olsson upp överst på prispallen. Som ”halvsmålänning”, (gäller att suga på karamellen när det var tunt med skåningar i Nyköping) gläds man åt Gullabos Max Svensson tredje plats.

*
Småländskan Frida Axelsson ledde Tjej-RM ända till sista sträckan där det blev ”retired” för Skillingarydstjejen. Istället togs första platsen av dalkullan Lina Björklund med Rättvik som klubbadress. På sträcka två tappade Ydres Lina Jonasson över tre minuter annars hade hon kunnat utmana.

*
Brukar inte hänga upp sig så mycket på Formel 1 som i helgen körs på Silverstone. Vet dock att Nico Rosberg var snabbast på den regnvåta träningen. Samma position i GP3 knep Tomelillagrabben Jimmy Eriksson som kör för Koiranen GP. Förstår att det varit lite katt och råtta lek med hur man skulle attackera träningen i regnet och att Jimmy slutligen fick rollen som katt. Detta var Jimmys första ”pole” i året och bonuspoängen för detta gör att han krympte avståndet till ledaren Lynn.

*
Är det inte själva f-n också detta med vädret? Enligt väderprognosen ska det bli lika fint och varmt väder i morgon söndag som i dag. Hur kul är det då att sitta inne och kolla tv, först på SM-Sprinten i Borås med början klockan 13.00 i SVT 1 och sedan Höljes Rallycross-VM på TV10 klockan 14.30. Som en våt filt för er som dessutom har tillgång till Formel1-sändningen lägger sig filten över er vid 13.30-tiden, då lamporna släcks på Silverstone. Tänk så mycket enklare det varit om det ösregnat…

*
I mitt tips igår har jag Jocke Grahn och Rickard Nilsson som etta i 4WD-klassen. Oavsett hur det går så menar Rickard att han ”redan vunnit sin största seger” i en artikel i dagens Kristianstadsbladet. Det handlar om den ovanliga sjukdomen ” Addisons sjukdom” som han drabbades av i våras. Vill du läsa mer om Rickards kamp så klicka in på http://www.kristianstadsbladet.se/sok/?site=kb&publication=kb&q=rickard+nilsson
Efter att ha läst detta så är det mesta att vinna i rallyväg tämligen ”B”…

*

I Västerås är/var någon sorts ”USA-bils träff” och på plats i sin snygga BloggStefanDesoto fanns i fredags ”kartis-Stefan”. Men Stefan är upplärd, han skippar amerikanarna och ägnar sig hellre åt ”Opel-Spotting”. Vad kan en ”over there bil” sätta emot en rosa BloggRekordOpel Rekord från 1959 eller en BloggKapitänOpel Kapitän från, ska jag gissa 1964?

*

Vet inte vad där för fel på mig, men något är det. I förmiddags tvättade jag Suzukin på en ”tvätta själv” hemma i Hörby. I ett av båsen vid sidan av mig rullade plötsligt en orange Lamborghini Countach in med mullrande motor. När jag tvättat klart var jag tvungen att gå och kolla in italienaren, men tyvärr det sket sig. För i båset mittemellan stod plötsligt en ännu mer intressant bil och blev rengjord. En röd Ford Granada 2,0L med vinyltak och allt. Vad har då en Lamborghini att sätta emot undrar jag? Svaret hos majoriteten av er läsare är så klart, mycket. Antar att det är någon sorts bokstavskombination hos mig som är förklaringen…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *