VW stannar i WRC till minst år 2019, Mikkos brand blev dyr för Malcolm, Eslöv ändrade sig och varför Rally-SM och SSRC samtidigt?

Till alla rallyälskares glädje men till ”dödgrävarnas” stora besvikelse släppte VW-styrelsen idag nyheten att man blir kvar i WRC minst till 2019. Motiveringen till beslutet är att WRC är en perfekt scen för både teknisk och sportslig utveckling av tillverkarens modeller. Rally Italy (Sardinia) 2014Dr. Heinz-Jakob Neußer, Volkswagen styrelsemedlem och ansvarig för ”Technical Development”.
– Miljoner människor har ett passionerat förhållande till den här actionfyllda sporten, menar Neußer och fortsätter.
WRC baseras på ”real conditons” vilket våra vanliga konsumenter upplever i sin vardag…
Bossen för VW Motorsport Jost Capito är så klart nöjd med styrelsebeslutet.
– Beslutet gör oss väldigt stolta och en stor motivering för oss att inte vila på lagrarna.
– Nu ser vi framemot promotorns arbete att ihop med tillverkarna öka intresset i media för WRC!
Detta beslut tror jag är ett av de viktigaste, om inte allra viktigast för att säkra Rally-VM framöver. Med VW kvar i båten tror jag inte att Citroén ”vågar” lämna WRC och M-Sport har ju redan visat att man klarar att finansiera sin verksamhet utan att ha Ford till hundra procent i ryggen. Hyundai kommer att vinna en VM–tävling inom snar framtid, tro inget annat och den dagen kommer koreanerna att ”go bananas” och öppna pengapåsen ett snäpp till.
Om sedan alla rykten talar sant så är ju inte Toyota långt borta från en WRC comeback och fler tillverkare lär vara på gång. Enda märke som gör en helt annan bedömning än Folkvagnsgänget” är Peugeot som menar att WRC är ”kass”, det är rallycross som gäller enligt ”Lejonkungen” om man vill sälja fler bilar…

*
På tal om M-Sport så blev Sardinien som bekant ett dyrt äventyr där bossen Malcolm Wilson hävdar att branden i Hirvonens Fiesta kostar teamet 400 000 pund.
– Den finansiella smällen är enorm, menar Wilson till wrc.com.
Vi försäkrar inte våra bilar och även när man har en ”big crasch” brukar de mekaniska delarna klara sig hyfsat. Den här gången är där dock inte ett enda dugg som går att återanvända…
Men viktigast var så klart att Mikko och co-drivern Jarmo Lethinen klarade sig oskadda konstaterar Wilson som fortfarande inte har en aning om hur branden uppstod.
– Mikko menar att den startade vid höger bakhjul och när vi fraktat hem bilen så får vi undersöka det hela. Men så förstörd som den är blir det itne lätt att hitta orsaken.
Såvida det inte är något tydligt som t.ex en drivaxel som gått av och igenom bränsletanken…

*
I morse fick jag ett mail från Tonny Jönsson, tävlingsledare i kommande helgs RS-tävling Färs & Frosta Specialen i Eslöv. Tonny skriver med anledning av att man missat den ”nya” startordningen i Södras RS-DM vilket jag påpekat här i Motorbloggen.
Hej Tommy
På söndag startar ni enligt Södras RS-regler, men ni behåller era
startnummer. C, B, A-d1, C,B, A-d2, C, B, A-d3, C, B, A-d4.
Med vänlig hälsning
Tonny Jönsson”.
Då var det åter ”peace in the valley” sedan felet rättats till. Kan man nu också hoppas att övriga RS-arrangörer läser igenom DM-reglerna innan Tävlingsinbjudan skrivs….

*
En minst sagt intensiv rallyhelg närmar sig, Rally-SM i Kolsva, SSRC och VOC Mekonomen Rallys Sverige-Serien i Växjös Dackefejden och så RS-DM/Asfaltcup i Eslöv på söndagen.
Måste säga att jag är lite undrande över att Wäxjö MS väljer att lägga Dackefejden samtidigt som det är SM i Kolsva? Ett beslut som bland annat gör att SSRC-klassledaren Mattis Olsson  tvingas välja och valde då Kolsva. Samma sak för klubbens ”affischnamn”BloggTelehagen Erik Telehagen och Nina Jonasson med Hondan. Ett val jag inte tycker ens de borde behöva en fundera över att göra.  Menar att det borde vara som det var förr i världen, då SM-helgerna var heliga och inga andra tävlingar tilläts samtidigt.

För Rally-SM är det så klart ett riktigt nackslag när man tvingas konkurrera med så stora och välkända tävlingar som Dackefejden dessutom inom inte alltför stort avstånd från Kolsva. Mitt recept för att höja statusen på Rally-SM (behövs så klart mycket mer än detta…)  är att återgå till det ”gamla” systemet (gamla innebär att vi pratar sextio, sjuttiotal) vilket då ger ”allt ljus på Rally-SM”, något som den minst sagt tilltufsade serien så väl behöver.

*

Räcker att titta på anmälningslistan för att konstatera att det är SM som är förloraren med 88 SM-åkare anmälda, medan det till Växjö kommer 164 bilar. Noterar även att i matchen VOC Mekonomen Rally vs. Grupp F i Växjö är resultatet 64-14. Vet inte om det bevisar något…

*
Måste säga att jag beundra Maria Berglind som håller i Motorsport i Värmland. Att hon orkar dessutom inte helt kry, att jobba vidare med ”Rallyforumet” där det ena lågvattenmärket efter det andra skrivs och dessutom i stort sett enbart av anonyma skribenter, detta är värd all beundran. Om Maria ska ha beröm så ska detta även stänka över lite på  Tommy Vestlund och Charlott Holmquist som tillhör undantagen på sidan som vågar stå med sina riktiga namn. Deras åsikter är värda att beakta, övrigas bör hänvisas till dit ”solen aldrig skiner”…

 

4 svar på “VW stannar i WRC till minst år 2019, Mikkos brand blev dyr för Malcolm, Eslöv ändrade sig och varför Rally-SM och SSRC samtidigt?

  1. Hej Tommy!
    Du nämnde att det är ett konstigt val att Dackefejden körs samma helg som SM. Vi tycker givetvis från Wäxjö MS och Dackefejdens sida att det är jätte tråkigt att flera ekipage måste välja mellan vår tävling och SM. Vi skickade in vår ansökan om tävlingen långt innan Kolsva och har ingen möjlighet att byta helg om vi vill köra SSRC och VOC Mekonomen rallycup (Sverige Serien) Det finns helt enkelt inga helger över. Så det enda vi kan säga till ekipagen som startar i Kolsva är Stort Lycka Till!!

    1. Hej Anna.
      Jag klandrar ingen, menar mer att det är väldigt konstigt/olyckligt att det blir så här.
      Gången hos SBF borde vara att först lägger man SM-tävlingarna. När detta är klart så väljer övriga arrangörer sina dagar. Detta bygger så klart på att SM-kalendern är klar minst ett år tidigare…
      Delar dina lycka till hälsningar och jag inbegriper även ”Dackefejdarna”!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *