Sista ”stora segern” för Stoffe i SSR, WRC-Focus med bara bakbroms för Grahn, 240 ”äger”, tragedi i Skottland och dubbelseger för Tomelilla talang!

Tre rätt av tio möjliga blev mitt resultat när det 39:e South Swedish Rally var färdigkört i går kväll. BloggStoffeStoffe Nilsson med Jesper Johansson till höger tog sin allra första seger i SSR, närmast detta mål tidigare var han år 2000 men då blev det bara ”brons” för ”Vinslövspågen”. Mats Jonsson och Kenneth Bäcklundh var vassare den gången.
– Känns skönt att äntligen kunna sätta dit en bock för SSR på ”checklistan”, konstaterade Stoffe belåtet efter segern.
– Med detta har jag faktiskt vunnit samtliga ”stora” tävlingar i Sydsverige minst en gång och SSR var den sista på ”vinna-listan”.

*
Även tvåan hade jag rätt, Jocke Grahn i WRC-Focusen med Per ”Börje” Andersson vid nothäftet. Trots bra start med seger i fredagens grussprint nådde Jocke inte ända fram, bromsarna strulade mest hela tävlingen igenom.
– Bitvis hade jag bara bakbroms, inte så dj-la kul precis, menade Jocke.

*
Efter detta var det desto sämre med mitt tips och som trea körde ”min femma” in, Växjös Anders Joansson. Det var också den här trion allt handlade om sedan ”min trea” Åke Jacobsson fick kasta in handduken redan efter två sträckor. Även här var det visst bromsarna som krånglade.
Fyran Lars Stugemo i nya R5-Fiestan glömde jag i ”uppsnacket”. Detta tackade Lars för genom att köra in på fjärde plats före Hässleholmaren Ingvar Andersson.

*
Rätt vinnare prickade jag även in i 2WD-klassen, Mattis Olsson vann men var hårt uppvaktad av för mig lite överraskande Älmhultsåkaren Magnus Johansson. Lite drygt två sekunder skilde Magnus från att bli en ”skrällvinnare” med den röda 940:an. Trea kom Morgan Eriksson, Gullabo och fyraBloggGreen Johan Green ( på bilden med oc-driver Stefan Ahl) som även tog hand om den nyinstiftade titeln ”Sydsvensk Rally Mästare” med bra placeringar i samtliga tre tävlingar som ingick i South Swedish Rally Weekend.
Kul så klart, men jag hade hellre varit lite högre upp i det ”riktiga” SSR, menade Green som även han drogs med bromsproblem till en början.
Väldigt obehagligt, bara jag nuddade bromsen ställde sig bilen på tvären…

*
Ingen tvekan utan att SSR blev en tuff tillställning och dessutom för tuff, för 51 av de 176 startande. I 2WD-klassen försvann en av favoriterna Christopher Zeijlon efter att ha missuppfattat en not, en ”trea” från co-driver Christoffer Svensson hörde chauffören som en ”femma”. Jag är ingen expert, men visst är det en sju dj-la skillnad på farten in i en femma mot en trea? Hur som helst, ett bastant småländskt träd satte stopp för vidare äventyr den här helgen.
Andra som fick för stora problem var som exempel, David Bellborg (notera, rätt förnamn), Markus Theorin som var bra med i början. Samma sak för SM-satsande Rickie Borgström och Kristian Johansson. I den udda Renault 19 chockade Fredriksbergs Fredrik Andersson omgivningen innan även han fick ge upp.

*
Skulle kunna skriva hur mycket som helst om helgen men någonstans får jag dra gränsen. Måste ändå nämna Säffles Patrik Adolfsson som vann det som i folkmun kallas VOC Mekonomen Rally men i Småland benämns Grupp F RWD(VOC). Nu var det inte bara segermarginalen på sexton sekunder till Vimmerbys Victor Karlsson som jag har i tankarna med att nämna Patrik. Istället är de bilen som imponerar, BloggAdolfsson1Patrik kör nämligen ”riktig VOC:are”, alltså en 240 (tack för bilden Johannes Ericsson). Kul resultatlista med 240:an överst och sedan sju 940:er i rad efter. Om nu någon är lite tveksam till mina teorier om vilken Volvo som är vassast, så lägger jag ytterligare en tyngd i 240-skålen. I torsdagens asfaltsprint utklassade, dessutom i tävlingsdebuten, Robin Svensson från Hörby resten av VOC-gänget och körde såklart även han 240. Frågor på detta?

*
Lyfter även på hatten för Växjös stabile Hondaåkare Emrik Smedberg med Esmeralda Gyllenswärd i kartläsarstolen. Nu blev det ännu en seger i B-2WD och därmed även utökad ledning i Sydsvenska Rallycupens ”Prispottlista”.

*
SSR utgjorde även premiär för Svenska Rallycupen och här är nästa deltävling Gästabudstrofén med SMK Nyköping som arrangör den 5 juli. För Sydsvenska Rallycupens åkare är det kortare uppladdning som väntar, redan om två veckor är det dags för Växjös klassiker Dackefejden.

*
Rådde lite ”Vilda Västern” i de olika mer eller mindre seriösa ”rallyforum” som finns över att man inte kunde hitta några ”liveresultat” från MK Kopparbergs ”Kopparsvängen”. Av någon anlednign valde arrangören att hantera frågan lite mer ”på gammeldagsvis” vilket betydde inga resultat förrän efter att tävlingen avslutats. Totalvann gjorde Björn Adolfsson, KAK med Skodan och i 2WD var det Volvoseger genom Säffles Stefan Axelsson.
Lite märkligt kan jag tycka att Rallyklassikerna väljer att förlägga en deltävling i Klassiska Rallycupen samtidigt som det körs RM för Historiska bilar nere i Tingsryd. Hur tänkte man här?
Snabbaste klassiker blev nu Mikael Wisti som fullföljde 240-dominansen genom att vara snabbast, tre sekunder före vinnaren av klass 8, Martin Hagman. Pappa Jan hade precis hunnit packa upp resväskan efter sitt egna Marocko-äventyr innan det var dags att bli kartläsare i Escorten.

*
Räkneverket stannade på 111 namn när Koslva Rundan drog repet i dag klockan femton. Av dessa är det nittio som åker om SM resten är Regularity plus fem ”förbilar”. Bland de allra sist att klämma in en anmälan var glädjande nog Hasse Gustavsson, Vansbro MK. Vad Hasse ska köra framgår inte, det är TBA i den kolumnen. Vågar man gissa på Fiesta?

*
Lördagen blev även sorgens dag för rallysporten efter det att tre åskådare omkom i det skotska asfaltrallyt ”Jim Clark Rally”, andra deltävlingen i det Brittiska rallymästerskapet. En bil sladdade okontrollerat från sida till sida innan den for av vägen precis där de tre omkomna stod placerade. BloggDödEn fjärde person träffades också av den lilla Fiestan och fördes till sjukhus med svåra skador. Dessutom hade ytterligare en olycka inträffat tidigare på dagen när en annan bil körde på fem åskådare. Här klarade sig de fyra med lättare skador medan det för den femte fortfarande är allvarligt. Rallyt avbröts omedelbart efter dödsolyckan, då med två sträckor kvar att köra av etapp två. Ironiskt nog har Jim Clark Rally som körde för fyrtionde gången, aldrig tidigare råkat ut för någon allvarlig olycka och nämndes ofta som ett föredöme vad gällde säkerheten..
Nu väntar en omfattande utredning både från polis men även från MSA, den brittiska organisationen som sköter det Brittiska Rallymästerskapet.

*
En nionde plats blev resultatet för Mattias Ekström när DTM drog till Ungern i helgen. Vann gjorde Marco Wittmann med RMG BMW, sex sekunder före Miguel Molina, Abt Audi och Bruno Spengler Schnitzer BMW.

*
På plats på F1-banan Hungaroring fanns ävenBloggOla Ola Nilsson från Hässleholm som inledde med att för första gången toppa efter träningspasset. Men sedan när det var ”skarpt läge”började Porschen strula och det blev en 14:e palts i Race ett. I andra racet startade Ola som nia men fick problem på väg fram till starten.
Jag hade ett bra utgångsläge inför det andra racet, men på väg till gridden drabbades vi av ett problem med bränsletrycket och jag blev tvungen att starta från depån, säger Ola Nilsson.
Från sista plats fanns det inte speciellt mycket att göra, framför allt inte på den här banan, där omkörningsmöjligheterna är kraftigt begränsade, men jag kunde i alla fall köra upp mig till en 21:a plats.
Helgens två race i Ungern vanns av tyske Christian Engelhart respektive mästerskapsledande Connor de Phillippi (USA). Nästa anhalt på Porsche Carrera Cup Deutschland-kalendern är tyska Norisring, säsongens enda stadsbana som besöks den sista helgen i juni.

*
Mer lyckosam var BloggGöranssonRichard Göransson som i lördags tog årets första seger i Sprintracet i Swedish GTAnderstorp.
Äntligen fick jag vinna i år och det i min första tävling i en Ferrari. Nu har jag varit på pallen eller vunnit sex av mina första nio race i år, konstaterade en glad Richard.

*
BloggKartLyckosam i helgen var även Tomelillas 12-årige kartingtalang Alexander Jeppsson som vann både i Uddevalla och Linköping. Båda tävlingarna ingår i Kart Cup Väst och som Alexander nu leder. Även Aspen Race Fuel Cup ”Elitserien” leds av Tomeilla-talangen efter 3 deltävlingar. Alexander tävlar för PDB Racing Team Sweden och Kristianstad Kartingklubb. Till helgen bär det av till Klippan, där fjärde deltävlingen i SKCC körs.

3 svar på “Sista ”stora segern” för Stoffe i SSR, WRC-Focus med bara bakbroms för Grahn, 240 ”äger”, tragedi i Skottland och dubbelseger för Tomelilla talang!

  1. …….på tal om min bakskärm så tyckte jag att din häck var mycket snyggare förrut…………….vad tyckar du……………? 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *