Bouffier ”smygtestar” WRC-Hyundai, över femtusen på Knutstorp, priskoll på rally och VOC-kriget på väg mot varvstopp!
Nu vässar Hyundai klorna ytterligare och sätter in ”WRC-testaren” Bryan Bouffier i en deltävling i Franska Mästerskapet, Rallye d´Antibes nu till helgen. För Hyundai blir detta årets ”första” asfalttest och bättre sätt att testa än i ”skarpt läge” är så klart svårt att hitta. Men räcker den här ”smygtesten” till för att hinna med ”folkvagnarna” när väl asfaltsdelen av WRC drar igång på deras hemmaplan med ADAC Rallye Deutschland i augusti…
*
I dag hittade jag publiksiffran för Knutstorp Revival och den stannade på 5600 åskådare vilket jag tycker att Picko & Co bör vara nöjda med. Till tidningen Bilsport säger ”mustaschen”.
– Jättekul att så många i publiken dessutom anammade idén att komma i tidstypiska kläder.
Jag är också ganska säker på att den här skånska varianten av ”Goodwood Revival” får en uppföljare till nästa år. Det enda som bekymrar mig lite grand är hur detta påverkar Svenskt Sportvagnsemeeting i början av juli, även detta på Ring Knutstorp? Samma bilar, samma publik och bara gourmettälten som saknas. Frågan är om det finns plats för båda arrangemangen med bara en dryg månads mellanrum. Vi får se första helgen i juli om min oro är obefogad?
*
Igår kollade jag lite på det här med startavgifter i rallytävlingar och den stora spännvidden som finns mellan Rally-SM, DM och till exempel Midnattsolssrallyt. Ni som är vana vid att läsa bloggen vet också att mina matematikkunskaper är ganska begränsade men jag hoppas ändå att jag får till detta rätt. Räknade då rakt av med milkostnaden och utan minsta hänsyn till övrigt om t.ex någon arrangör lagt in i tävlingsavgiften, luncher och annat skrafs. Kom då fram till att det skiljer en femhundring/mil mellan den dyraste tävlingen som är föga förvånande Midnattsolssrallyt mot den billigaste, vilket är desto mer förvånande South Swedish Rally. Att köra en mil special i MSR kostar enligt min uträkning 882 kronor medan SSR-åkaren klarar sig undan med 376 kronor för samma åktur. Tar man Rally-SM och Hässleholms Snapphanerallyt i augusti hamnar summan på, tycker jag ändå ganska okej 590kr/mil. Alltså okej om man jämför med MSR men mot SSR är det kanske lite mer tveksamt. Till slut kollade jag på Skilling 500 SSRC/DM som bjuder på lite drygt fyra mil special till en kostnad av 1800 kronor vilket ger 450kr/milen. Nu tror jag inte att någon arrangör ”skär guld med täljekniv” trots den stora spännvidden i inkomst, men onekligen är det intressant att det kan skilja så här mycket. Trots allt är det i stort sett samma rallybilar med samma däck som sliter på samma typ av specialsträckor…
*
Nu verkar VOC-kriget återigen gå på ”varvstoppet”. Senast att klättra ner i skyttegraven är SBF:s vice ordförande och tillika dess ”Rallyfadder” Pierre Ellison som på Motorsport i Värmlands ”Rallyforum” ger utlopp för sina känslor, dessutom starka sådana kan jag förnimma. Svar på ”känslostormen” har inte uteblivit varken på forumet eller i VOC:arnas egen Gästbok. Har skrivit det tidigare, att som utomstående är det helt omöjligt att avgöra vem som ljuger om vad och när i den här soppan. Upprepar igen, alla inblandade måste sansa sig om inte den här trista historien ska få konsekvenser som kan ge näst intill obotlig skada på en sport som redan har problem tillräckligt!
*
Betydligt lugnare är då debatten hos Rallyklassikerna om hur man ska få bättre fart på sina cuper med mera. Ett förslag är att damma av i stort sett helt avsomnade ”Grupp H 66-74” och att släppa in ”oappendixade” bilar i Klassiska Rallycupen. En annan eller kanske är det samma tanke, är att slopa kravet på Appendix K och dra igång en ”Svensk klassikerklass”. Onekligen en intressant tanke och missminner jag mig inte så är det väl närmast tio år sedan kravet på att följa FIA i den här saken klubbades. Dessutom understödd av en närmast total majoritet ( jag tillhörde dock inte denna) i syfte att höja statusen på både tävlandet och inte minst bilen. Nu med facit i hand så vet jag inte om man nådde riktigt ända fram…
*
Det finns också Volvoåkare som verkar tävla under lugnare former och detta i SSK-klassen VolvoCupen som nu körde sin andra racehelg på Kinnekulle Ring. Efter ett svårkört kval och två härliga race stod August Krokström Volvo 855 som helgens dominant. Vinst i två race och nytt varvrekord.