WRC-Ogier Audi-åtta, Flodin laddad inför Arvika, mer säkerhet i WRC och klent än så länge i Kolsvas SM…

”WRC-champen” Sebastien Ogier visade direkt i sin allra första start i racingens GT-klass att han har bra koll på det här med gas, broms och ratt. På Lausitzring körde han som ”Gästförare” för BloggOgier C. Abt Racing Team i par med Markus Winkelhock i en 550 hästars Audi R8 LMS Ultra .Paret hade lite tekniska problem på den fria träningen och fick bara fem varv. När det sedan blev dags för race körde man in på en 13:e plats i ”race 1”. Detta trots att Ogier höll på att köras av banan direkt i starten av en ivrig konkurrent. I andra körningen kom han i väg som nittonde man och slutade efter ett flertal imponerande omkörningar som åtta.

– Jag njöt verkligen av helgen och detta var verkligen jättekul, förklarade Ogier efteråt.

Kändes som att det gick bättre och bättre för varje varv även om jag tycker att vårt totalresultat kunde varit något bättre…

*

Helgens övningar på Lydden Hill lägger vi bakom oss och nu riktas blickarna mot Värmland och Arvika där det på torsdag körs andra deltävlingen i Rallycross-SM. För oss skåningar är det RallyX Lite som är mest intressant med tre ”röd/gula” anmälda. Tobias Brink och Linus Leise från Eslöv, kompletteras med Tomelillas William Nilsson. Men så klart måste man även gilla en klass där en rallyåkare är en av de stora profilerna och tänker då så klart på 14BloggFlodinPatrik Flodin. På Knutstorp dominerade Patrik totalt ända fram till finalen där det gick åt h-e med styrningen för Ilsbo-Expressen. Nu är Patrik fulladdad och ser fram emot torsdagens tävling berättar han..

Ja jag är verkligen både laddad och mycket revanschsugen.

Det hela drar igång med en träning/tidskval klockan 08:30. Klockan 10:00 drar första omgången igång och ca 15:30 är det dags för semifinaler och finaler.

*

Säkerheten i rally är alltid ett aktuellt ämne och ett initiativ från FIA:s medicinska delegat Dr. Jean Duby är tänkt att höja den ytterligare, först och främst i WRC. Duby skissar på en ”Först på plats utbildning” för inte bara tävlande utan även för andra som vistas mycket på rallytävlingar. En sådan sak som att t.ex plocka ut sin co-driver/förare ur ett vrak utan att förvärra skadorna är en sak som han menar skulle kunna ingå. Förslag finns även att utbildningen skulle ges till funktionärer och media som ofta finns på ”spektakulära” ställen på sträckorna. Själv tycker jag detta låter väldigt bra och det är bara att hoppas det blir verklighet, kanske ända ner på DM-nivå. Säkerheten kan som bekant aldrig bli för bra…

*

Tittade lite på nästa SM-deltävling i Kolsva i mitten av juni och man kan inte säga att det är lapp på luckan direkt. Anmälningstiden går ut på torsdag och i dagens läge är där 58 anmälda vilket inte känns mer än så där. Än värre ser det ut om man plockar bort de elva Regularityåkarna i listan och då återstår 47 SM-förare. Lite märkligt är det att de bägge klasserna för otrimmade bilar har minst sagt klent antal anmälda, elva bilar i de bägge klasserna. Motsvarande med ”mer pulver under locken” är tjugonio, inte heller detta så man gör vågen precis. Men det återstår ännu några dagar som sagt…

*

På tal om Rally-SM så är det populärt att köra förbil i Snapphanerallyt. I anmälningslistan som ännu bara innehåller nio bilar är halva fältet ”vorlaufers”…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *