Sturesson i STCC 2011 och dubbdäcken räddar liv!

Först så känns det riktigt bra att läsa att Johan Sturesson tar nya tag i STCC 2011. Året började så bra och slutade i moll, tionde platsen är långt under Johans kapacitet. Medan konkurrenternas BMW:er gick som klockor, verkade det som Johan hade både sand och bromsolja i maskineriet. 2011 måste bara bli Johans år!
Så har Aftonbladet kommit med sin stora vinterdäckstest, i stort sett kalkerpapper på förra årets och året dessförinnan. Resultatet av testet är föga förvånande, ”dubbat är överlägset bäst på vintern”. Nu ska jag inte trötta er med alla resultat från de omfattande testerna i norra Finland, köp istället Aftonbladet Bil och läs innan du handlar nya däck!
En sak måste jag ändå plocka fram, skillnaden i bromsverkan på is, alltså den svarta halkan som är vanligast här nere i Skåne. Bäst i den här delen av testet som bestod av att bromsa till stillastående från 50 km/t, är finska dubbdäcket Nokian som stannade efter 50,5meter. Sämst  var tyska Vredesteins ”autobahndäck” som stannade testbilen två ”maxlånga långtradare” längre bort, eller exakt 38,4 meter senare än Nokians testvinnare. Totalbromssträcka 89,1 meter är ett ruggigt dåligt resultat.
Problemet är att den här typen av däck många gånger köps av ägare till prestigebilar i någon blåögd tro att de ska matcha bilens prestanda. Istället får man däck som prestandamässigt hör hemma på bilar av typ Fiat 600 eller svårt rostangripna svansmotorförsedda Skodas…
Landets bästa motorkrönikör Robert Collin tar i samma tidning upp hur Generaldirektören på Trafikverket Gunnar Malm blåljuger folk rakt upp i ansiktet i hetskampanjen mot dubbdäck, helt enkelt skrämmande läsning. Intressantast är dock att den ledande partikelforskaren i Sverige, dessutom en ledande auktoritet över hela världen, Thomas Sandström från Umeå säger till Collin i Aftonbladet Bil.
”Det finns fortfarande ingen forskning som visar att dubbdäck dödar ”ett hundratal människor varje år”. Det finns inte ens forskning som kan visa upp ett enda dödsfall någonsin på grund av att någon andas in dubbpartiklar. Inte ens att någon enda person drabbats av hjärt och kärlsjukdomar på grund av dubbdäcken”, slut på forskare sandströms citat.
Intressant är också att i fjol var det en enda motortidning som gick emot strömmen och förklarade ”att de moderna dubbfria däcken var minst lika bra som de dubbade”. Tidningen var MHF:s medlemstidning Motorföraren. I år, på första sidan dessutom, har man den lite märkliga rubriken ”Dubbdäck räddar liv – om du saknar antisladd”. Intressant koppling att dubbdäcken då är livsfarliga på bilar med antisladd?
Oavsett hur nu tidningen kommit fram till detta, så har man i likhet med Trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall ändrat färdriktning 180 grader och nu konstaterar man precis som alla andra som begriper, att dubbdäcken räddar liv. Tristare är att man ger samma ”ljugar-Malm” som Collin klär av, utrymme för sina lögner. Men det är som man säger,” en lögn är alltid en lögn sedan spelar det ingen roll hur många gånger den upprepas”…
Till sist, det här blir lite svårt att få in i Motorbloggen så jag får gå en omväg via Sportchefen Patric Nilsson och hans bilkörning.
Det handlar om invigningen av Kristianstad Arena som ska ske om några futtiga minuter. Då ska 350 miljoners anläggningen tas i bruk och blir då i första hand ett handbollstempel. Inget konstigt med detta, Kristianstad är en handbollsstad.
Vem sätter man då till att inviga detta, jo ordföranden i kommunfullmäktige moderaten Erna Arhag. Känns detta handboll? Svaret är naturligtvis ett rungande nej. Istället sitter i Åhus en legendarisk handbollsspelare vid namn Åke Moberg med två VM-guld och ett VM-silver. Känns inte han som en värdigare invigare av Kristianstad Arena? Frågar ni mig så är svaret ett lika rungande ja!
Men hur kom han in i Motorbloggen? I somras träffade jag drygt åttioårige Åke tillsammans med sportchefen för fotografering. Vi skulle åka en bit och Sportchefen föreslog att Åke skulle åka med i hans lilla ”Volvo-pugga”, alltså hans C30. Åke såg tveksam ut och sa.
– Är där några fartgupp på vägen dit?
Förra gången han åkte med samme sportchef missades några fartgupp, Åke flög upp och slog huvudet i taket. Efter detta har han en sund, korrekt och misstänksam inställning till Sportchefens meriter som bilförare.

8 svar på “Sturesson i STCC 2011 och dubbdäcken räddar liv!

  1. Hej Tommy!

    Ger du aldrig upp om dubbdiskusionerna?
    Varför skall vi läsa ”röda” Aftonbladets däcktest,om det är samma resultat år efter år.
    Prövar de inte några nya däck?
    Har DU läst Teknikens Världs test? Förmodligen inte!!
    För där blir ett dubbfritt!!!! däck bäst av alla.
    På andra plats även det ett dubbfritt!!!
    Men här testar man alla de väglag som ju förekommer under vintern. (11 olika kriterier).
    MEN, bromsning på is och snö som du hänvisar till är även det dubbfria (Goodyear Ultra Grip Ice) bäst på!!!

    Men det som de sedan sammanfattar testet med tycker jag är viktigt, dvs att var och en av oss ser till vår egen situation.
    De skriver så här; ”Det absolut viktigaste är att du gör ett aktivt val. Vad har du för behov – vet du det?

    C G

    1. Hej CG.
      Tror inte att jag kommer att ge upp min tro vad gäller dubbdäckens totala överlägsenhet på vinterväg gentemot odubbat, tyvärr för din del. Lite märkligt att Teknikens Värld, har inte sett testen, kommer fram till helt andra resultat än vad Aftonbladet och numera även Trafikverket gör. Till och med dubbhataren Claes Tingvall erkänner ju numera att dubbdäcket är klart säkrast på vintern. Han gick ju till och med så långt att han menade att utan dubbdäck så ställ bilen när det är halt. Inte ens jag har varit så tuff…
      Aftonbladet, må vara röd, gör en omfattande test av däck och så klart testar man nya däck varje år. Självklart testar man även på alla typer av underlag, tio olika punkter och de enda tillfällena där odubbat är bäst, är på torr eller våt asfalt. Har jag fel när jag menar att vinterdäck ska vara bäst på just vinterväg och inte när det är torr eller våt asfalt?
      Jag har full förståelse för den som väljer odubbat och som vet att han kan ställa bilen hemma om det blir halka. Men för oss som måste använda bilen även när det är halt, finns bara ett alternativ om man tänker på sin egen och medtrafikanternas säkerhet och det är dubbat!
      Prova det på Forden och du ska se att du får en helt ny vinterbil…
      MVH
      Tommy

  2. Hej Tommy!
    Jag läste i en tidning i går om att nya dubbdäck var bra men när de blir slitna minskar greppet ordentligt.
    Det är väl ungefär så jag tänker. Man kör för mycket på barrmark och när dubbarna behövs är de slitna. Bodde jag i Norrland, där det är vinterväglag hela vintern, skulle jag naturligtvis åka med dubbdäck.
    Nu är jag nyinflyttad i Skåne och känner inte till bygdens vinterväglag. Har man ingen snö utan mest våta vägbanor som fryser är naturligtvis dubbdäck det enda som fungerar.

    1. Hej Kjell.
      Det är säkert så att dubbdäck tappar en del av skärpan när de blir slitna och konstigt vore det ju annars. Men fram till dess både tror och vet jag att de är överlägsna dubbfritt när det är halt. Dubbfria slits väl också eller är det så lyckligt att de bara blir bättre och bättre ju mindre mönsterdjup där finns…
      Välkommen till din första Skånevinter.
      MVH
      Tommy
      PS. Hade du kul på Bilorienteringen i lördags?DS

  3. Hej Tommy1
    En mycket trevlig kväll vid Hörbys bilorientering, mycket tack vare en duktig kartäsare, Ingmar Evaldsson från Göineskogarna. Ett gediget arrangemang som förtjänat fler deltagare. Det var ordentlig bilåka i skogarna SV och Ö om Önneköp, ja nästan rallykörning. Så jag är förvånad att inte fler rallyåkare provar på bilorientering för det är mycket bilåka för lite pengar.

    1. Hej Kjell.
      Visst är Bilorientering kul och lite trist att det är så få utövare. Men som du skriver, det behövs en bra kartläsare annars är det bara irriterande med backningar med mera.
      Vad gäller TV-Svängen så har sträckan vid TV-masten varit med i många år, men så för något år sedan så fick en markägare lite ”spel” och stoppade vidare tävlande utan motivering, trots att övriga grannar var positiva. Vi hoppas dock fortfarande på en attityd ändring…
      Var glad för att slutet på 65-års sträcka inte var med, den var tuff redan då och nua hade nog inte Jettan tagit sig igenom.
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *