Latvala i WRC-topp med två sträckor kvar, Östberg bröt efter handskada, Flodin gjorde ”nästan” allt rätt och Esa Kotola som ovälkommen gäst!
Nu kan väl ändå inget hända Jari-Matti Latvala som med bara två sträckor kvar av WRC Rally Argentina har över minuten tillgodo på VM-ledande Polokompisen Sebastien Ogier. Marginalen till trean Kris Meeke är nästan 4.30 och ner till fyran, Andreas Mikkelsen skiljer ännu en minut. Sist på topp-fem är Thierry Neuville men Hyundaiåkaren är 7,19 efter. Man kan alltså inte snacka om någon minutstrid precis.
*
Efter tolfte sträckan tvingades Mads Östberg kasta in handduken efter att ha skadat sin hand på sträcka nio genom ett våldsamt slag av ratten. Försökte in i det längsta att ta sig igenom tävlingen med bara en hand på ratten, men på tolvan blev smärtorna för höga. Därmed är Meeke ensam Cittra kvar och som måste vara nöjd med sin ”game plan” där det handlade mer om att bygga upp självförtroendet än att vinna rally…
*
Samma sak för Robert Kubica som faktiskt är inblandad i den lilla del som fortfarande kan kallas ”tävling”. Polacken har en fajt med M-sportkollegan Elfyn Evans om sjätte platsen som just nu innehas av Kubica medan Evans bara är sekunder efter.
Rally Argentina har varit en väldigt tuff tävling med ostadigt väder som gett allt från damm till lervälling och tjock dimma. Sebastien Ogier konstaterade också inför den avslutande ”power stage”.
– Inte en chans att jag går för bonuspoängen under de här omständigheterna, säkrar hellre andra platsen!
*
Blev inte skrivit så mycket om RallyX-premiären som jag följde via SVT Play. Anledningen var att det bar i väg till 50-års kalas i nästan samma stund som målflaggan föll i finalen. Någon skrivtid för bloggen medgavs inte av sambon.
Det jag minns allra bäst var faktiskt Henning Solbergs heroiska insats att försöka hålla kvar Saaben på banan med höger bakhjul i tokfel riktning. Till slut när däcket trillat bort fick han ändå parkera, men stor show bjöd Henning på fram till dess.
*
Supercar vanns av 21-årige Sebastian Eriksson med Olsbergs-Fiestan och det var ordentligt motstånd som han bjöds på. P-G Andersson, Tommy Rustad, Ole Christian Veiby, Johan Kristoffersson och Robin Larsson som blev tvåa när krutröken väl hade lagt sig över banan. Larsson var snabbast av alla under fredagen men nådde inte riktigt ända fram men med tanke på att hans bil, en Audi A1, var alldeles nybyggd var han nöjd.
- Det gick väldigt bra för att vara första tävlingen med bilen, säger Larsson.
– Jag var snabbast under gårdagen men av någon anledningen kunde jag inte riktigt tagga till och fick inte upp farten i finalen. Bilen kändes lite konstig men jag vet inte om det var mig eller bilen det berodde på.
Trea slutade Johan Kristoffersson i den nya VW Polon som led av en hel del tekniskt strul. Teamkollegan Ole Christian Veiby blev fyra och sist av de som fick se målflaggan. Tommy Rustad och P-G Andersson tvingades bryta med diverse kraschspår på sina bilar.
*
Patrik Flodin gjorde allt rätt i Supercar Lite fram till finalen i sin SM-debut. Tillsammans med Brings Racing körde Ilsbo-Expressen sitt livs första tävling i Rallycross och visade verkligen att han är tänkt att vara med och slåss i toppen. Vann alla tre kvalen och även sin semifinal men sedan gick det åt h-e i finalen där han kom iväg som andra bil i starten efter Kevin Eriksson och jagade för att ta över ledningen.
– Det var när jag försökte smita förbi Kevin som vi olyckligt slog i hop, förklarar Patrik.
– Styrningen fick sig en smäll som jag inte trodde var så farligt men det visade sig att styrningen inte alls fungerade, slog i däcktraven och var sen tvungen att parkera…
Nu vann 15-årige Kevin Eriksson före Kevin Hansen medan Eslövskillen Linus Leise slutade trea. Från Eslöv kommer även min gamle klubbkompis Tobias Brink som var överlycklig över att ta sig till final i sitt livs första rallycrosstävling och körde in som fyra medan Sandra Hultgren slutade femma.
*
Enligt Ericsson Motorsport blev det ingen lyckad Frankrikeresa för Mattias Adielsson som tvingades bryta i Rally Limousin. Någon närmare information har jag inte lyckats hitta.
*
Får väl även skriva lite om hur det gick i Spaniens GP då jag imorgon ska jobba med F1-älskaren Bosse. Inget F1 i bloggen och det kan bli en tung start på dagen för mig…
Marcus Ericsson tog sig i mål men var sist i det tjugotvå bilar stora fältet. Två bilar bröt däribland hans egen teamkompis japanen Kamui Kobayashi som han dock passerat innan han fick parkera. Snabbast var Lewis Hamilton som höll sin pole position, vann före tysken Nico Rosberg och Daniel Ricciardo. Segern var Hamiltons 26:e i karriären.
*
Helt klart har det varit på tok för lite Opel i bloggen senaste veckan och en anledning är att pålitlige ”Opelspottaren” Carsten M. känner ett hårt tryck på sig att inte lämna allt för många bilder till bloggen på tysk ingenjörskonst när den är som bäst. Anledningen är så klart omgivningen, Volvoälskare in i märgen och som inte ser med blida ögon på Carstens ”snedsteg”. Nåväl fick istället kasta mig i ”bildkorgen” och där tog det inte lång tid att hitta en lämplig bild, kanske inte världens snyggaste Opel men ändå.
Bilden är från mitten av åttiotalet och är tagen när Vissefjärda MK stod som värd för Rally-SM. Föraren av den här redan hårt märkta Opel Kadetten är mer vilde än tame Esa Kotola och då tävlande för MK Withala. Vill minnas att detta var på sträcka två och då hade Esa redan varit inne och vänt i en stenmur med resultat att halva bakändan försvann. På bilden var det dags igen när ett äkta småländskt handbyggt staket fick en antar jag, ovälkommen gäst. Tror att Esa till slut fick ge upp, inte ens en Opel tål hur hårdhänt behandling som helst.
*
Till slut kan jag inte sluta att vara imponerad över Mattias Lindbergs nästan ”Rekord Magasinet” liknande seger i sitt allra första STCC-race. När vi träffades på Knutstorp veckan efter påsk kändes Mattias absolut inte som en vinnare enligt honom själv. Då poängterade han istället ödmjukt att en pallplats i något av de första racen vore fantastiskt. I premiären handlade det istället enbart om att ta sig runt, lära känna Kian och komma in i gänget. Måste kännas som en dröm som gått i uppfyllelse för Mattias med seger direkt. För mig handlar det om att få ner ståpälsen på armarna…
.
Hejsan! Adielsson bröt tyvärr med trasig drivaxel på ss9
Mvh Jimmie
Hej.
Skönt, en drivaxel är trots allt bättre än avåkning…
Tack för infot!
MVH
Tommy